در روایت موثق آمده است که پیامبر گرامی اسلام (ص)، هر زمان که مشتاق بهشت می‌شد دخترش فاطمه (س) را می‌بوئید و مکرر می‌فرمود

فاطمه (س)؛ عزیزترین مردم در نزد پیامبر (ص)

 " فاطمه (س)، پاره تن من است، هر کس او را خوشحال کند، مرا خوشحال کرده است و هرکس به او بدی کند و به او آزار برساند، گویا به من آزار رسانده است، فاطمه عزیزترین مردم در نزد من است.

به گزارش ایسنا، در کتاب "زندگانی حضرت فاطمه (س) " تألیف شیخ عباس قمی آمده است: حضرت فاطمه زهرا (س)، دختر بزرگوار پیامبر گرامی اسلام (ص) و همسر حضرت علی (ع)، از جمله اصحاب مباهله، اهل عبا و از مهاجرین در خدمت رسول الله (ص) بود. یونس بن ظیبان روایت می‌کند که امام جعفر صادق (ع) فرمودند، فاطمه نزد خداوند ۹ نام دارد که عبارت است از فاطمه، صدیقه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه و زهرا.

معنای نام‌های مبارک "فاطمه" و "زهرا" چیست؟

در روایت آمده است که علت تسمیه "فاطمه" به سبب آن است که خود آن حضرت و شیعیانش از آتش بریده شده‌اند و نام "فاطمه" به معنای بریده شده از آتش است؛ در روایت دیگری آمده است که از امام حسن عسکری (ع) پرسیدند که نام مبارک "زهرا" به چه معناست؟ و ایشان در پاسخ فرمودند " وجه تسمیه مادرم به "زهرا" برای آن است که نورِ فاطمه زهرا، مادرم، در هر روز سه مرتبه بر پدرم حضرت علی (ع)، ظاهر می‌شد.

یک مرتبه در اول روز، که چون خورشید تابان در هنگام زوال نور، جمال مبارکش می‌درخشید، بار دوم در وقت زوال آفتاب که چون ماه فروزان، نور جمالش می‌درخشید و بار سوم در هنگام غروب آفتاب که چون ستاره درخشان، صورت مبارک ایشان درخشیده و عالم را منور می‌کرد.

در فضیلت حضرت زهرا (س) آمده است که ایشان از کسانی است که آیه تطهیر در شأن و مقام او نازل شده است، آن حضرت، مادرِ ۱۱ امام است و ایشان را مادر ائمه (س) می‌گویند، ایشان از نظر گفتار، اخلاق و عادات شبیه‌ترین شخص به پیامبر (ص) است.

فاطمه، عزیزترین مردم نزد من است

گفته شده، چون حضرت زهرا (س) بر پیامبر (ص) وارد می‌شد و نزد پدرش می‌آمد، پیامبر (ص) او را مرحبا و خوش آمد می‌گفت و دو دست فاطمه (س) را می‌بوسید و هر زمان که پیامبر (ص) مشتاق بهشت می‌شد دخترش فاطمه (س) را می‌بوئید و مکرر می‌فرمود " فاطمه (س)، پاره تن من است، هر کس او را خوشحال کند، مرا خوشحال کرده است و هرکس به او بدی کند و به او آزار برساند، گویا به من آزار رسانده است، فاطمه عزیزترین مردم در نزد من است.

در بیان زهد و عبادت حضرت فاطمه زهرا (س) در روایات آمده است، فاطمه (س)، عابدترین مردم در عبادت خداوند بود و به اندازه‌ای در عبادت می‌ایستاد که پاهای مبارکش ورم می‌کرد.

روزی رسول خدا (ص) از فاطمه (س) پرسید " چه عملی برای زنان بهترین کار است؟ حضرت زهرا نیز در پاسخ فرمود "بهترین چیزها برای زن این است که او هیچ مردی را نبیند و هیچ مردی او را نبیند".

ابتدا همسایه، سپس خانه!

از امام حسن (ع) روایت شده است که فرمود "مادرم را در شب‌های جمعه می‌دیدم که در محراب عبادت ایستاده و تمام شب را بر رکوع و سجود به سر می‌آورد تا طلوع صبح، و من می‌شنیدم که تمامی مردان و زنان مؤمن را دعا می‌کرد و آنها را نام می‌برد، و برای خود هیچ دعایی نمی‌کرد، من از مادرم پرسیدم " مادرم چرا برای خودت دعا نمی‌کنی؟ همانطور که برای مردم دعا می‌کنی؟ " مادرم فرمود " الجار ثم الدار" یعنی " ابتدا همسایه، سپس خانه".

خانه داری حضرت زهرا (س)

در فضائل حضرت زهرا (س) روایات موثق بسیاری یافت می‌شود. در شیوه و سبک زندگی حضرت فاطمه (س) و خانه داری ایشان نیز آمده است که آن حضرت چندان با دست خود آرد آسیاب کرده بود که دست‌هایش آبله می‌زد، در حالی که با یک دست آرد را آسیاب می‌کرد، با دست دیگر خود از فرزند خویش مراقبت می‌کرد. روزی پیامبر (ص) این حالت را دید، اشک در چشمانش حلقه زد و سپس به حضرت زهرا (س) فرمود: " ای دخترم! تعجیل کن به تلخی دنیا برای رسیدن به حلاوت و شیرینی آخرت" حضرت فاطمه (س) نیز در پاسخ به پدر بزرگوارش فرمود " الحمدالله علی نعمائه و الشکر لله علی آلائه".

سلام مرا به فرزندانم تا روز قیامت برسان

حضرت زهرا (س)، پاره تن پیامبر گرامی اسلام (ص)، در دفاع از ولی و امام خود، در حالی که باردار بود به سبب ضربه غلاف شمشیر دشمن بر پهلوی ایشان سخت بیمار شد، به طوری که در اثر شدت آن ضربت، فرزند خود "محسن" را از دست داد و پس از چند روز تحمل بیماری، در روز سه شنبه سوم جمادی الآخر سال یازدهم هجرت رسول اکرم (ص) در سن ۱۸ سالگی به شهادت رسید.

در بخشی از وصیت نامه این بانوی بزرگوار آمده است که ایشان در هنگام شهادت، به همسر گرامی خود، حضرت علی (ع) فرمودند " چون من از دنیا رفتن، به جز ام سلمه، ام ایمن، فضه، فرزندانم حسن و حسین، عمار، سلمان، عباس، حذیفه، مقداد و ابوذر، احدی را باخبر مکن، مرا شبانه غسل بده و شبانه کفن کن، هم چنین مرا شبانه دفن کن" هم چنین به تو وصیت می‌کنم که " یاعلی سلام مرا به فرزندانم تا روز قیامت برسان".

انتهای پیام

کد خبر 431195

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha