همشهری آنلاین: جنگ تجاری آمریکا و چین، از جمله به اقتصاد این دو کشور آسیب رسانده است. مشکلات اقتصادی آن‌ها اما می‌تواند بر اقتصاد کل جهان و از جمله بر اقتصاد آلمان و ژاپن تاثیر نهد. از این‌رو آلمان و ژاپن از تجارت آزاد دفاع می‌کنند.

شینزو آبه و آنگلا مركل

به گزارش دویچه وله، تاثیرات ناشی از جنگ تجاری آمریکا و چین و سیاست‌های بازرگانی دولت دونالد ترامپ، تلاش برای چاره‌جویی قدرت‌های اقتصادی جهان را الزامی ساخته است. سفر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به ژاپن را نیز از جمله باید در این رابطه توضیح داد.

موضوع اصلی و محوری دیدار صدراعظم آلمان با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و دیگر مسئولان این کشور، موضوع تجارت آزاد و همچنین اصلاح ساختاری سازمان تجارت جهانی بوده است.

مرکل در این دیدار از تلاش مشترک دو کشور آلمان و ژاپن در عرصه مقابله با تهدیدات ناظر بر تجارت آزاد سخن گفته و تاکید کرده است که هر دو کشور خواستار اجرای اصلاحاتی در سازمان تجارت جهانی هستند.

  • بازیگران اصلی اقتصاد جهان

آنگلا مرکل تاکید کرد که جنگ تجاری بین چین و آمریکا، که دو بازیگر بزرگ اقتصاد جهان هستند، می‌تواند بر کل حیات اقتصادی جهان تاثیر بگذارد.

صدراعظم آلمان تاکید کرده است که کاهش میزان مصرف در چین در سایه جنگ تجاری این کشور با آمریکا می‌تواند مستقیما بر اقتصاد آلمان و ژاپن نیز تاثیراتی منفی برجای نهد.

مرکل به روابط تنگاتنگ اقتصادی در جهان و به‌ویژه به در هم تنیدگی اقتصادی کشورهای صنعتی اشاره کرده و از این منظر به تاثیرات منفی جنگ تجاری بر اقتصاد جهان  پرداخته است.

مرکل به عنوان نمونه به تاثیرات این جنگ تجاری بر صنایع خودروسازی در آلمان اشاره کرده و گفته است که همین موضوع می‌تواند تاثیری منفی برای فعالیت شرکت‌های تولید کننده قطعات یدکی خودرو در ژاپن و همچنین برای فعالیت شرکت هواوی در چین داشته باشد.

  • نظم جدید تجارت جهانی

صدراعظم آلمان راه حل را در برقراری مناسبات چند جانبه تجاری می‌داند. از این منظر نقش ژاپن در اصلاح نظم تجاری جهان مهم است. باید یادآور شد که ریاست دوره‌ای کشورهای جی-۲۰ برعهده ژاپن است.

مرکل در حین سخنرانی خود در دانشگاه کایو در توکیو به منافع و مصالح مشترک دو کشور آلمان و ژاپن در زمینه تجارت جهانی اشاره کرد.

به باور مرکل، تجارت آزاد بدون تامین صلح و امنیت در جهان ممکن نیست. از این منظر او خواستار پذیرش مسئولیت بیشتر از سوی چین شده است.

به باور صدراعظم آلمان، چین با توجه به نقش اقتصادی خود در جهان، باید نقش مهم‌تری در تامین نظم صلح‌آمیز جهان برعهده گیرد.

کد خبر 430886

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha