به گزارش شهرنوشت به نقل از مهر، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به دستاوردهای انقلاب در ۴ دهه گذشته گفت: طبیعتا انقلاب اسلامی، به عنوان پدیده بزرگ که تاثیرات فراوان ملی و بینالمللی داشته است، دارای دستاوردهای گوناگونی است که من به عنوان یک عضو کوچک خانواده بزرگ انقلاب در ایجاد دو دستاورد انقلاب حضور داشتم، موضوع نخست، صنایع دفاعی بود که تحصیل در دوره دکترا را در خارج از کشور رها کردم و به دلیل تحصیلات مرتبطم با صنایع دفاعی و شرایط آن روز کشور که نیاز شدیدی به توسعه و تولید در حوزه موشکی داشت به ایران بازگشتم و در این حوزه به همراه عزیزانی که برخی از آنها به توفیق شهادت رسیدند و تعدادی نیز هنوز در حال خدمت به کشور هستند، تلاش کردم و موضوع دوم نیز بحث مترو است که از سال ۱۳۷۲، بهعنوان عضو هیات مدیره و بعد به عنوان مدیرعامل و عضو شورای شهر درگیر این پروژه شدم و این موضوع حدود ۲۵ سال یعنی ربع قرن است، به عنوان اولویت اول نیاز مردم تهران، به دغدغهام تبدیل شده است.
بیتوجهی به تامین تجهیزات مترو
او در پاسخ به این پرسش که در طول چهل سال گذشته از فعالیت انجام شده در مترو راضی هستید، گفت: در بعد ساخت باید بگویم که در این ۴۰ سال کار بزرگی در مترو شده است، ما قبل از انقلاب حدود ۳۰۰ متر فقط تونل مترو ساختیم و بعد از انقلاب ۳۰۰ کیلومتر در سراسر کشور، یعنی در طول این ۴۰ سال هزار برابر قبل از انقلاب در کشور مترو ساخته شده و این در شرایطی است که در دهه نخست انقلاب به دلیل جنگ، عملا امکانات زیادی به مترو تخصیص داده نشدهبود و دلواپسان آن روز که مترو را یک سیستم لوکس وغیرضروری میدانستند، مخالف اختصاص امکانات کشور به مترو بودند و با اصرار و پیگیری آیتالله هاشمی رفسنجانی و خطبهای که ایشان در سال ۱۳۶۳ در نماز جمعه تهران در مورد ضرورت و اهمیت مترو خواندند و حضور ایشان در هیات دولت در سال ۱۳۶۵، سرانجام ادامه فعالیت ساخت مترو تصویب شد. اما در بعد تامین تجهیزات و استفاده از ظرفیت آنچه به عنوان مترو ساخته شده است، ضعیف عمل کردهایم، شهرداران و دولتها و مسئولان مربوطه به تجهیز مترو توجه کافی نکردهاند و اگر به میزان اعتبار و بودجهای که صرف ساخت بزرگراهها و سیاست خودروی محوری میشد، به تجهیز مترو توجه میشد هم اکنون بهجای دو میلیون سفر در روز ۱۰ میلیون مسافر با مترو جابهجا میشد و مشکل ترافیک وآلودگی هوا بسیار کمتر از وضعیت فعلی بود.
خطوط بهرهبرداری شده با ۲۰ درصد ظرفیت کار میکنند
هاشمی در خصوص این که دولت، شهرداری، مجلس و بانک ها مقصر مشکلات ایجاد شده برای مترو هستند، گفت : پیدا کردن مقصر مشکلی را حل نمیکند، شما فرض کنید من مقصر هستم اما مشکل مترو را حل کنید، بیش از ده سال است که به جای یک تقسیم کار درست میان دولت، شهرداری و سیستم بانکی، به صورت مداوم شاهد لجبازی، کمکاری و قصور یا تقصیر در مورد حمل ونقل ریلی انبوه مترو هستیم و نتیجه این وضع این شده است که ۳۰۰ کیلومتر خطوط ریلی که در تهران بعد از این انقلاب ساخته شده، با ۲۰ درصد ظرفیت کار میکند و هشتاد درصد سرمایهگذاری انجام شده، بلااستفاده مانده است. من خدمت مقام معظم رهبری و ریاستجمهور عرض کردهام که با تامین تجهیزات مترو میتوان ظرفیت فعلی را ظرف مدت کوتاهی چندبرابر کرد و مشکل آلودگی هوا وترافیک تهران را کاهش داد.
اگر اولویت مترو بود به ۵ میلیون مسافر در روز رسیده بودیم
رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری به همه وظایف خود در توسعه مترو کمک کرده است، گفت: وقتی میگوییم همه مقصرند، یعنی شهرداری هم کوتاهیهایی داشته است، سیاست خودرو محور و عملکرد تبلیغاتی در شهرداری هم بدون تاثیر نبوده است، اگر ما به جای اینکه توسعه بزرگراهها و سیاست خودرومحوری را اولویت اول جذب اعتبارات عمرانی شهرداری گذشته قرار میدادیم یا به برج میلاد و سایر حرکتهای نمادین کمتاثیر مانند دوچرخهسواری توجه میکردیم، اولویت نخستمان حمل و نقل ریلی انبوه بر بود قطعا در حال حاضر به جای دومیلیون سفر در روز میتوانستیم ۵ میلیون سفر را به سیستم حمل ونقل ریلی انبوه بر که فاقد آلایندگی، سریع و ایمن است، جذب کنیم.
هاشمی با اشاره به مزیتهایی که مترو برای کشور دارد، گفت: حمل و نقل ریلی در کلانشهرها میتواند بزرگترین نماد اقتصاد مقاومتی باشد چرا که تا هشتاد درصد مترو قابلیت ساخت داخل دارد و دهها هزار شغل ایجاد میکند، مترو با صرفهجویی در سوخت و وقت مردم، هزینه احداث و تجهیز خود را در کمتر از ۱۰ سال برمی گرداند، به سلامت شهر و طول عمر و جسم مردم کمک میکند، از آلایندگی هوا، استرس، آلودگی صوتی و تصادفات میکاهد، برای زلزله، سیل و سایر سوانح، مدیریت بحران شهر را پشتیبانی می کند، عدالت محورترین خدمت شهری است و در یک کلام مترو میتواند نماد موفقیت، خدمت وکارامدی انقلاب باشد، اگر مسئولان به آن توجه کنند.
نظر شما