چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

گروه سیاسی: همایش تحولات غزه و حقوق بین‌الملل بعد ازظهر روز سه‌شنبه در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه برگزار شد.

 همایشی که برخلاف عنوان آن، تحولات سیاسی غزه را بیشتر از تحولات حقوقی آن مورد توجه قرارداد.

طرح مطالب حقوقی توسط یک کارشناس و یک استاد حقوق بین‌الملل دربخش پایانی این همایش خود گویای فرعی بودن بررسی تحولات غزه ازنگاه حقوق بین‌الملل بود.

صلاح زواوی سفیر فلسطین درتهران که نماینده دولت خودگردان فلسطین درتهران ونزدیک به جنبش فتح است به همراه ابوشریف نماینده جنبش حماس درتهران که درتضاد با جنبش فتح است و محمد ضیاء رئیس دفترحافظ منافع مصر درتهران مهم‌ترین میهمانان همایش بودند.

نمایندگان سیاسی بیش از 15 کشور عربی واسلامی نیز دراین همایش شرکت کردند. در این همایش  سفیر فلسطین مهم‌ترین چهره مورد توجه خبرنگاران برای مصاحبه بود. سفیر فلسطین هنگام مصاحبه با شبکه جهانی جام جم و شبکه‌های دیگر صداو سیما هم در برابر پرسشهای آنا ن که از او می‌خواستند علیه محاصره غزه و وضعیت مردم و نقش حماس در غزه بگوید تنها یک جواب داشت: مشکل اصلی فلسطین اختلافات داخلی است.

مردم فلسطین چیزی جزاسلام نمی‌خواهند
نخستین سخنران همایش محمد محمدی معاون آموزش و پژوهش وزارت امورخارجه بود که گفت: خاورمیانه درحال نزدیک شدن به طرحی است که ایران پیشنهاد کرده است ( همه پرسی) لذا سازمان ملل وحتی اسرائیل به فکر کار تحقیقاتی کمی و آماری روی جمعیت فلسطین اشغالی افتاده‌اند.

محمدی تأکید کردکه آینده متعلق به صهیونیست‌ها نیست. چراکه حتی درسرزمینهایی که درسا ل1948 اشغال کردند وامروز خودشان را اکثریت می‌دانند در سال 2025 اقلیت خواهند شد. وی طرح ایجاد دو دولت در فلسطین اشغالی را نیز شکست خورده خواند و گفت: از همین امروز احتضار طرح نقشه را ه را به چشم می‌بینیم و لذا جامعه جهانی چاره‌ای ندارد جز این که بین دو راه یکی ادامه کشتار و ناامنی و دومی پذیرش رفراندوم دریک سرزمین به نام فلسطین و با یک ملت به نام فلسطبن و با یک دولت که براساس رفراندوم شکل خواهد گرفت یکی را انتخاب کند.

 صلاح زواوی سفیر فلسطین درتهران با یادآوری تاریخ 60 ساله مبارزات مردم فلسطین و تقدیم صدها هزار شهید و مجروح ‌و با  اشاره به 2 موضوع حمایت‌های قوی غرب از اسرائیل و تأمین منافع آن دربرابر فلسطینی‌ها و وضعیت فلسطینی‌ها طی 100 سال اخیر و نیاز شدید آنها به حمایت از سوی کشورهای عربی و اسلامی   افزود: مهم‌ترین مسئله فلسطینی‌ها درشرایط کنونی وحدت داخلی است. برای فلسطین بدون اتحاد میان نیروهای فلسطینی هیچ آینده‌ای وجود ندارد.

وی گفت: ما باید مبارزه ومقاومت کنیم. باید اشتباهاتمان را جبران کنیم. آنچه درغزه می‌گذرد یک تراژدی وحشتناک است ما نیاز به حمایت کشورهای دیگر بدون درنظر گرفتن آنچه درغزه صورت گرفته است داریم. فتح وحماس و مقامات کشورشما باید راهی پیداکنند که موفقیت حاصل شود.وی افزود: قراراست از اول ماه مارس ابومازن رئیس سازمان آزادیبخش فلسطین و هیاتی که از طرف حماس درمصر هستند مذاکرات خود را برای اتحاد آغاز کنند.صلاح زواوی گفت: صادقانه بگویم هیچ‌کس نباید فکرکند که ایران از حماس دفاع می‌کند. این واقعیت ندارد، ایران فقط از مسئله فلسطین حمایت می‌کند بدون نام بردن از این گروه یا آن گروه. جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ نام و عنوانی فقط به قدس فکر می‌کند.
 شکستن دیوار مرزی، حادثه‌ای گذرا نیست.

ابو شریف نماینده جنبش حماس درتهران سخنران بعدی بود که سخنانش را به مسائل روز غزه اختصاص داد. ابوشریف فروریختن دیوار رفح درمرز مصر را که توسط اسرائیل و درخاک فلسطین ساخته شده بود یک حادثه گذرا و نفوذی عادی ندانست و آن را یک تغییر راهبردی در تحولات منطقه خواند.

نماینده حماس اهداف اسرائیل از محاصره غزه را حبس کردن مقاومت و شورش مردم علیه حماس دانست و گفت: برای اسرائیل امروز سخت است که دم از مذاکره بزند زیرا دولتی که همواره شکست ناپذیر بوده اکنون دچار شکست‌های پی درپی شده است. وی محاصره غزه را اززمان پیروزی حماس درانتخابات و بروز اختلاف درون دولت خودگردان دانست و گفت: ممکن است برخی تصور کنند که فلسطینی‌ها به‌دنبال درتنگنا قراردادن مصر هستند اما این‌گونه نیست، مصر مادر ملت عرب و به مسئولیت‌های خود واقف است.

 مصر قصد تصرف غزه را ندارد
محمد ضیاء نماینده دفتر حفاظت منافع مصر درایران پس از ابو شریف سخنرانی کوتاهی کرد و گفت که مصر قصد تصرف غزه راندارد. وی خواستار دیدار با وزیر امورخارجه ایران برای حل مشکل غزه شد و گفت: اتحاد کشورهای عربی واسلامی برای حل مسئله مهمی مثل غزه اهمیت دارد.در پایان این همایش دکتر موسی‌زاده استاد دانشگاه و دهقانی رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه وزارت امور خارجه به مبانی حقوق بین‌الملل ناظر به مسئله فلسطین پرداختند.

کد خبر 43070

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز