همشهری آنلاین: مدیرعامل بانک مسکن گفت: پولی برای پرداخت تسهیلات مسکن به بازنشستگان نداریم.

ابوالقاسم رحیمی‌ انارکی

به گزارش تسنیم، ابوالقاسم رحیمی‌ انارکی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ مبنی بر تکلیف بانک‌ مسکن به پرداخت ۴۰ هزار فقره وام مسکن به بازنشستگان، اظهار کرد:‌ اصلا در جریان این موضوع نیستیم و مذاکره‌ای با بانک مسکن در رابطه با پرداخت وام به بازنشستگان انجام نشده است.

وی ادامه داد: بانک مسکن در حال حاضر منابع اقساط وصولی مسکن مهر را برای صندوق یکم استفاده می‌کند که تا سال ۱۴۰۱ این مصرف پیش‌بینی شده است. بنابراین از محل بازگشت منابع اقساط مسکن مهر، منابعی را در اختیار نداریم که بابت وام بازنشستگان اختصاص دهیم.

وی تصریح کرد:‌ به فرض این‌که مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رای بیاورد، باید محل تامین منابع این برنامه تغییر کند.

مدیرعامل بانک مسکن تاکید کرد:‌ باید این مسئله بررسی شود و از قبل با ما هماهنگی‌هایی انجام تا مشخص می‌شد از چه محلی قابلیت استفاده دارد. به هر حال بانک مسکن می‌خواهد به بازنشستگان کمک کند، اما منابع در نظر گرفته شده را از قبل برای مصرف آنها برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

رحیمی‌ انارکی در عین حال با بیان این‌که این کار باید به بعد از سال ۱۴۰۱ موکول شود درباره تمدید پرداخت وام ۲۰ میلیون تومانی جعاله (تعمیر مسکن) در سال آینده اظهار کرد: تصمیم‌گیری در این رابطه اواخر اسفند اتخاذ می‌شود، تا جاییکه امکان داشته باشد سعی می‌کنیم راه‌های تامین مالی مسکن را محدود نکنیم.

وی گفت:‌ از این رو باید دید در مجموع سیاست‌های اعتباری بانک مسکن در سال ۹۸ تکلیف چه خواهد شد.

وی درباره کاهش نرخ سود اوراق حق تقدم مسکن افزود: برای بافت‌های فرسوده سود این وام را به ۱۶.۵ درصد کاهش دادیم؛ با توجه به این که تغییری در بحث نرخ‌های سود نیفتاده است، ‌تا الان امکان این کار فراهم نشده تا سود تسهیلات را بیشتر کاهش دهیم. منتظر می‌مانیم تا نرخ‌های سود کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به درخواست بانک مسکن به شورای پول و اعتبار برای افزایش ۲۰ میلیون تومانی سقف وام مسکن (اوراق حق تقدم)، اظهار کرد: به دلیل این‌که نرخ سود به نقطه تعادل خودش نرسیده، احتمالا درباره این درخواست تصمیم‌گیری نمی‌شود.

مدیرعامل بانک مسکن همچنین با یادآوری این‌که روند پرداخت تسهیلات نسبت به سال گذشته هم در تعداد واحدهای مسکونی هم در مبالغ افزایشی بوده است، گفت: در صندوق یکم همان روند ماه‌های قبل ادامه دارد؛ ‌هفته گذشته ۱۲۰۰ واحد از این وام این صندوق استفاده کردند علی رغم این‌که فصل خرید و فروش مسکن نیست.

رحیمی انارکی بیان کرد: در بانک مسکن آثار کاهنده منفی ر ا مشاهده نکرده‌ایم، فقط ممکن است مقداری جابجایی روی داده باشد. یعنی در تهران روند سپرده‌گذاری در صندوق یکم کاهش یافته باشد اما در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ساتقبال از صندوق یکم افزایش یافته است.

وی یادآور شد:‌ تا پایان هفته گذشته به بیش از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی تسهیلات پرداخت کرده‌ایم، در حالی که سال گذشته کمتر از ۴۰۰ وام پرداخت شده بود.

محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ پیش از این گفته بود:‌ بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس در سال آینده ۴۰ هزار فقره وام مسکن به بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی با مستمری کمتر از ۳ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

وی درباره شرایط این مصوبه افزود: باید ۵ سال از بازنشستگی این افراد گذشته باشد، ضمن این که بازنشستگان و همسران آنها نباید در ۱۰ سال گذشته وام مسکن دریافت کرده باشند. سود این وام‌ها ۹ درصد در تهران، ۷ درصد در مراکز استان‌ها و ۴ درصد در شهرها و روستاها خواهد بود.

کد خبر 430652
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha