همشهری آنلاین: باستان‌شناسان مصری یک مقبره فرعونی مربوط به دو هزار سال پیش کشف کردند که درون آن ۵۰ جسد مومیایی‌شده وجود دارد.

كشف موميايي در مصر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، قدمت این مقبره به ۳۲۳ تا ۳۰ سال پیش از میلاد و دوران پادشاهی بطلمیوسی در مصر باستان بازمی‌گردد. مقبره در محوطه باستانی روستای تونه‌الجبل در استان مین‌یا در جنوب قاهره واقع شده و گفته می‌شود ۱۲ مومیایی مربوط به کودکان است.

مصطفی وزیر، دبیر کل شورای آثار باستانی مصر درباره هویت احتمالی مومیایی‌ها گفت: «ما هنوز نامی پیدا نکرده‌ایم که به خط هیروگلیف نوشته شده باشد. هر چند شیوه مومیایی کردن نشان می‌دهد افرادی که بقایای جنازه آنها پیدا شده تا حدودی برای حکومت آن زمان مهم بودند و جایگاه‌هایی برجسته در اختیار داشتند.» مومیایی‌ها در چهار اتاق تدفیق هر کدام به عمق ۹ متر کشف شده‌اند.

در مراسم رونمایی از ۵۰ مومیایی تازه در استان مین‌یا در مصر، نمایندگان و سفیران چند کشور حضور داشتند و از نزدیک حدود ۴۰ مومیایی باستانی را دیدند. برخی از مومیایی‌ها در پارچه‌های کتان پیچیده شده بودند و تعدادی از آنها در تابوت‌های سنگی و تابوت‌دان‌های چوبی نگهداری می‌شدند.

این نخستین کشف باستانی مصر در سال ۲۰۱۹ است و در نوع خود یک رویداد شگفت در حوزه باستان‌شناسی به شمار می‌رود. گروهی از اعضای مرکز پژوهش مطالعات باستان‌شناسی دانشگاه مین‌یا در این کشف بزرگ با وزارت میراث مصر همکاری کرده‌اند.

کد خبر 430613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha