همشهری آنلاین: رئیس سازمان انرژی اتمی ثبت کانال اینستکس (INSTEX) 'ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری ویژه پرداخت اروپا و ایران را ' یک قدم امیدوارکننده ' عنوان کرد و گفت: انتظار داریم اروپایی‌ها در همین مسیر با سرعت و شتاب بیشتر حرکت کنند و قدم های نهایی را بردارند.

علي اكبر صالحي

به گزارش  ایرنا، علی اکبر صالحی، در حاشیه افتتاح نمایشگاه دستاوردهای چهل ساله انقلاب در موزه دفاع مقدس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بزرگترین دستاورد صنعت هسته‌ای این است که متخصصان ایرانی مسلط به علم هسته‌ای شده اند و در حوزه‌های مختلفی از جمله در اکتشاف و استخراج قدم‌های بلندی برداشتیم.

رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: الان می‌توانیم راکتورهای تحقیقاتی را طراحی کنیم و اگر کشورهای همسایه علاقمند به راکتورهای تحقیقاتی آب سبک هستند می‌توانیم این راکتورها را برای آنها طراحی و در اختیارشان بگذاریم و آموزش بدهیم تا رادیوداروی خود را تولید کنند.

صالحی خاطرنشان کرد: اینکه می‌گویند صنعت هسته‌ای متوقف شده است چنین نیست و ما به قسم خود پایبندیم. باید دستاوردهای هسته‌ای به مردم نشان داده شود و باید مردم را براساس واقعیات خوشحال کنیم.
صالحی همچنین درباره همکاری با اروپایی‌ها گفت: همکاری در بُعد فنی خوب جلو می رود و حتی پروژه‌هایی را اروپا در ایران انجام می‌دهد از جمله ایجاد بهترین مرکز ایمنی هسته‌ای در غرب آسیا که ۲۰ میلیون یورو برای آن تعهد کرده‌اند. در بُعد سیاسی و حقوقی اختلاف نظرهایی داریم اروپایی‌ها انتظارات خودشان را دارند و ما هم آرای خودمان را داریم و ما در مدار سیاسی خود حرکت می‌کنیم.

وی درباره سازوکار مالی اروپا (اینستکس) گفت: اروپایی ها در بعد اقتصادی قدم امیدوار کننده‌ای برداشتند امیدواریم در همین مسیر با سرعت و شتاب بیشتر حرکت کنند. آنگونه که خودشان اعلام می‌کنند قیدها و مشکلات خودشان را دارند و علیرغم اینکه با تاخیر انجام دادند، اما ثبت این شرکت اینستکس به نظر من یک قدم امیدوار کننده‌ای است البته قطعا این قدم نهایی نیست و انتظار داریم قدم‌های نهایی را بردارند.

صالحی خاطرنشان کرد: سازمان انرژی اتمی همواره آماده است و اگر چنانچه طرف مقابل در چارچوب تعهدات برجامی عمل نکند تصمیمات مقتضی را در زمان خود خواهد گرفت.

رییس سازمان انرژی اتمی در پایان گفت: ما آرام آرام در حال عبور از این گردنه خطرناک هستیم.

کد خبر 430493

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha