چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رانندگی در جاده‌های برفی وقت بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

رانندگی در زمستان؛ چگونه در برف و یخ بهتر برانیم؟

راننده باید همواره آمادۀ عمل و تغییر مسیر در صورت بد شدن آب و هوا باشد.رانندگی در زمستان یک چالش واقعی برای رانندگان است. به همین دلیل برای بهتر راندن خودرو در برف و یخ، چند نکته پیشنهاد می‌شود:

  • تجهیزات

باید خودرو را برای زمستان آماده کنیم. مثلا در هوای بسیار سرد، ظرفیت ذخیرۀ باتری خودرو بشدت کاهش می‌یابد بنابراین راننده قبل از حرکت خودرو باید مطمئن شود که باتری کاملا شارژ است و مجموعه‌ای از کابل ها و لوازم جانبی را نیز برای شرایط اضطراری در خودرو داشته باشد.

اگر خودرو را در فضای باز پارک می‌کنید، بهتر است که همیشه یک تیغه برای پاک کردن شیشه‌ها و اسپری ضدانجماد برای باز کردن قفل‌ها به همراه داشته باشید. در مناطقی که بارش برف سنگین است، بهتر است همیشه بیلچه‌ای نیز در صندوق عقب بگذارید.

  • لاستیک‌های خودرو

زمستان‌ها باید توجه ویژه‌ای به لاستیک‌ها داشت. بهتر است برای جاده‌های پوشیده از برف، به جای لاستیکهایی مناسب همه فصل‌ها، از لاستیک‌های ویژۀ زمستان استفاده کرد. لاستیک‌های معمولی تنها برای جاده‌هایی با برفِ کم مناسب هستند.

اگر ارتفاع برف جاده‌ها به چند سانتیمتر رسید، بهتر است از زنجیر چرخ استفاده کنید.

  • فاصلۀ میان خودروها

یکی از مهم‌ترین عواملی که ایمنی رانندگی را تضین می‌کند، حفظ فاصلۀ میان خودروها در جاده‌هاست.

در جاده‌های پوشیده از برف، فاصلۀ میان خودروها باید دو برابر فاصله در شرایط طبیعی باشد و سرعت خودرو نیز نصف شود. در جاده‌های یخ‌بندان، فاصلۀ خودروها باید سه برابر فاصله در شرایط عادی باشد و پیشنهاد می‌شود که سرعت خودروها نیز به سه چهارم سرعت عادی کاهش یابد.

ترمز ناگهانی ممنوع است و در سراشیبی‌ها باید از تکنیک کاهش تدریجی سرعت موتور استفاده کرد. همچنین برای آنکه کنترل خودرو را از دست ندهیم، بهتر است برای تغییر مسیرها، به کمک فرمان خودرو حرکاتی آرام و دقیق داشته باشیم.

مهم است که خود را برای مسیری که قصد داریم با خودرو طی کنیم بخوبی آماده کنیم، مسیر را بشناسیم و مسیر جایگزینی را نیز در نظر بگیریم.

رانندگی در جاده‌های برفی وقت بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد. راننده باید همواره آمادۀ عمل و تغییر مسیر در صورت بد شدن آب و هوا باشد.

کد خبر 430192

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha