همشهری آنلاین: معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: ۷۵ درصد اختلالات روانی افراد در ایران از سنین زیر ۲۴ سالگی آغاز میشود.

مغز

به گزارش ایرنا حبیب الله مسعودی فرید در همایش سلامت روان و رسانه افزود: همچنین ۵۰ درصد اختلالات روانی در سنین زیر ۱۴ سال در کشور شروع میشود که باید این مساله مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۳۶۰ مرکز اورژانس اجتماعی و ۲۲ مرکز ویژه برای زنانی که مورد خشونت همسرانشان قرار می‌گیرند، در کشور وجود دارد. مراکز ویژه زنان، خانه‌های امن هستند که به زنان خشونت دیده خدمات ارائه می‌دهند.

فرید با بیان اینکه ضرورت دارد در بخش ارتقای سلامت روان افراد جامعه در حوزه پیشگیری هزینه کنیم، افزود: اکنون چهار درصد بودجه سلامت در این حوزه صرف می‌شود که کافی نیست.

فرید با اشاره به ضرورت ترویج گفتمان به ویژه گفتمان عاری از خشونت در جامعه اظهار داشت: همچنین ضروری است با انجام اقدامات پیشگیرانه گفتمان عاری از خشونت در جامعه را ترویج کنیم.

وی با بیان اینکه ۹۶ درصد مراکز خدمات سلامت در کشور خدمات سلامت روان را به عموم ارائه می‌دهند، گفت: در سیاست‌های کلان باید روی عواملی که باعث خشونت و اختلالات سلامت روان می‌شوند سرمایه گزاری کرد.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: باید به مردم مهارت‌های زندگی را یاد دهیم و محیط‌های دوستدار خانواده ایجاد کنیم.

به گفته فرید، نباید استرس زیاد را به خانواده‌ها در کشور وارد کنیم؛ باید فضاهایی در کشور طراحی شوند تا مردم با توجه به شرایط اقتصادی موجود و زندگی در آپارتمان‌های کوچک اوقات خوشی را با فرزندانشان در این فضاها داشته باشند.

فرید تصریح کرد: خانواده‌هایی که در دهک‌های پایین هستند یا در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض خشونت قرار دارند و باید مراکز ارائه دهنده خدمت حساسیت بیشتری نسبت به این خانواده‌ها داشته باشند.

به گفته وی، فقط ۲۰ درصد مردم اورژانس اجتماعی را می‌شناسند و با ۱۲۳ تماس می‌گیرند؛ بنابراین لازم است رسانه‌ها در مورد خدمات این اوژانس بیشتر اطلاع رسانی کنند.

فرید افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۸۲۵ هزار کودک از طریق اورژانس اجتماعی در مراکز بهزیستی پذیرش شدند. بیشتر این کودکان به دلیل اعتیاد والدینشان مورد خشونت قرار می‌گرفتند.

وی اظهار داشت: ایجاد ارتباط پایدار و ایمن برای زنان و کودکان کشور امری ضروری است و باید هنجارها و باورهای نادرست فرهنگی و اجتماعی در مورد خشونت و نحوه تعامل با همسر و فرزندان از بین رود.

فرید تاکید کرد: شناسایی اختلالات روانشناختی که منجر به خشونت می‌شود، ضروری است و باید در جهت آگاه سازی و آموزش مهارت‌های زندگی هزینه بیشتری کرد.

کد خبر 429986

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha