همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه با بیان اینکه امارت وارد یک مرحله برخورد غیر قابل قبول با ایران شده است به بازرگانان و صرافان ایرانی در این کشور توصیه کرد جایگزین پیدا کنند.

ظريف

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف جلسه علنی مجلس در پاسخ به سوال جمشید جعفرپور نماینده لارستان مبنی بر علت بی‌توجهی به حقوق بازرگانان و صرافان ایرانی شاغل به کار در امارات متحده عربی گفت: دولت امارات متحده عربی باوجود روابط گسترده اقتصادی که با ایران داشت به دلیل اشتباه های سیاسی و راهبردی مسئولان آن وارد یک مرحله برخورد غیرقابل قبول با جمهوری اسلامی ایران شده است.

وزیر خارجه افزود: به همین دلیل شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد که راهکارهای جایگزین درمورد این رفتار امارات ایجاد کنیم بنابراین راهکاری که جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اقدامات معمول دیپلماتیک انجام داد، بدنبال ایجاد روزنه‌های لازم برای روابط اقتصادی است که این راه‌ها ایجاد کشورهای جایگزین و روش های جایگزین است تا بتوانیم بدون نگرانی از اقدامات دولت امارات کار خود را در روابط اقتصادی انجام دهیم.

رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: البته تعدادی از بازرگانان و صرافان ایرانی در امارات متحده دچار مشکل شدند و تعداد زیادی نقل مکان کردند که ما تسهیلات لازم را برای آنها ایجاد کردیم که به کشورهای دیگر که با جمهوری اسلامی ایران رابطه بهتری دارند نقل مکان کنند که این کار انجام شده است، یعنی کشورهایی که رابطه بهتری با ایران داشته و دیدگاه واقع‌بینانه‌تری نسبت به تحولات منطقه دارند.
ظریف یادآور شد: از آن رو تعداد دیگری با مضیقه دولت امارات متحده عربی مواجه شدند که برخوردهای لازم سیاسی با دولت امارات متحده عربی انجام شد؛ اما روشی که به نظر ما می‌رسد راه‌های جایگزین پیدا کنیم که در این زمینه تلاش شده و این تلاش‌ها را ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه یکی از وظایف دستگاه دیپلماسی در شرایط کنونی را کمک به معیشت مردم و تسهیل شرایط اقتصادی عنوان کرد و افزود: ما در این زمینه تلاش بسیار می‌کنیم.

ظریف یادآور شد: تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امورخارجه کار دشواری بود به خاطر این که وزارت امورخارجه بعد از انقلاب سه یا چهار دور تجربه ناموفق اقتصادی داشت و کل بدنه وزارت امورخارجه با تشکیل معاونت اقتصادی مخالف بود. اما ما مجبور شدیم یک تجدید ساختار اساسی کنیم و رویکرد منطقه‌ای وزارت امورخارجه را به رویکرد موضوعی کنیم که بتوانیم معاونت اقتصادی را در وزارت خارجه احیا کنیم.

وی اضافه کرد: معاونت اقتصادی در دی ماه سال گذشته ایجاد شد در واقع کل تجدید ساختار ما سال گذشته انجام شد و آقای انصاری همان زمان به عنوان معاون اقتصادی منصوب شد. فردی که هم سابقه مدیرکلی اقتصادی در وزارت امورخارجه در دوران های گذشته را داشت و هم سابقه در سه سفارت انگلیس، روسیه و هند داشت یعنی این که ایشان اشراف به همه حوزه های روابط دوجانبه داشت بهترین انتخاب برای ما آقای انصاری بود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در همان زمان دکتر روحانی رییس جمهوری قرار بود به هند سفر کند بنابراین نیاز بود که غلامرضا انصاری در هند حضور داشته باشد و از طرف دیگر ما هم به فردی با سابقه وی نیاز داشتیم که معاونت اقتصادی را در دست گیرد.

ظریف ادامه داد: معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه در طول ۱۰ ماه گذشته کارنامه خوبی داشته است بنابراین این معاونت توانسته روزنه‌هایی برای مقابله با تحریم را پیدا کند.

وی گفت: البته لازم به یادآوری است که ما تنها می‌توانیم گروه‌ها، شرکت‌ها و بانک‌هایی را که آماده همکاری با ایران هستند را پیدا کنیم ولی امکان عقد قرارداد نداریم بنابراین این کار از سوی دستگاه‌های دیگر در حال انجام است.

ظریف افزود: معاونت اقتصادی آمادگی برای ارائه گزارش به مجلس را دارد، تجلی اقدامات معاونت اقتصادی را می‌توان در سفر بنده به عراق دید که در پنج روز به پنج شهر اربیل، سلیمانیه، نجف، کربلا و بغداد سفر داشته و در هر پنج شب سمینارهای اقتصادی با حدود ۱۰۰ نفر از برجسته‌ترین کارآفرینان برگزار کردیم. امروز هم قرار است غلامرضا انصاری به همراه معاون اول رییس جمهوری به سوریه سفر کند که برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در معاونت اقتصادی اداره کل تحریم وجود دارد، این اداره به دنبال راهکارهای خروج از تحریم است. البته وظیفه وزارت خارجه تسهیل و پیدا کردن حوزه‌های همکاری و کمک از ایرانی‌های خارج از کشور برای سرمایه گذاری در داخل است که در این راستا تمامی تلاشمان را انجام می‌دهیم تا امکانات در خدمت مردم باشد. وی تصریح کرد: آقای انصاری هم علاقمند هستند که گزارشات لازم را ارائه کرده و از نظرات و راهنمایی‌های نمایندگان استفاده کنند.

وزیرامور خارجه خاطرنشان کرد: یکی از حوزه‌های معاونت اقتصادی همکاری با استان‌هاست. معتقدیم استان‌ها در شرایط تحریمی برای دور زدن تحریم‌ها و پیدا کردن منافذ نقش مهمی دارند. ما از نمایندگان تقاضای همکاری با اداره استان‌های معاونت اقتصادی داریم تا ایرانی‌های خارج از کشور مربوط به شهرستان‌ها و یا استان‌های مختلف که علاقمند به سرمایه گذاری هستند جذب شوند. برنامه‌های معاونت اقتصادی بسیار است. امیدواریم به بهترین شکل آنها را پیاده کنیم.

کد خبر 429977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha