همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران اعلام کرد که وضعیت فرو نشست زمین دراستان در آستانه هشدار قرار دارد و پیشنهاد ما این است که برای مقابله با چنین معضلی بودجه ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

فرو نشست زمين

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن رضوی در نخستین نشست خبری خود با اشاره به بخش‌هایی از تهران که در حال فرونشست است، افزود: به طور حتم باید برای جلوگیری از آسیب سازه‌ها اقدامات جدی در دستور کار قرار گیرد، درست است که این اتفاق در تمام دنیا رخ می‌دهد اما در ایران به دلیل استفاده بیش از حد از آب‌های زیرزمینی میزان فرونشست زمین بسیار بیشتر است.

رضوی با بیان اینکه مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ پایتخت و شهرستان‌های اسلام شهر، چهاردانگه، صبا شهر، نسیم شهر بیش‌تر از سایر بخش‌های استان تهران در معرض فرونشست زمین هستند، اظهار داشت: در زمان حاضر در دشت ورامین، ١٣ سانتی متر، در دشت ری، ٢٥ سانتی متر، دشت تهران ٧ سامتی متر، شهریار، ٣٦ سانتی متر و در برخی قسمت‌های دشت ورامین منطقه معین آباد با ٢٥ سانتی متر فرونشست مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران تاکید کرد که هر ساله در استان تهران با فرونشست ٣٦ سانتی‌متری همراه هستیم که در واقع این عدد در مقایسه با آمار دنیا یک رکورد محسوب می شود.

  • سرانه مصرف آب کاهش یافته است

وی گفت: اکنون مسایل مربوط به حوزه آب در کشور و استان‌هایی مانند تهران با دو درصد مساحت که قریب به بیش از ٢٠ درصد جمعیت کشور را پذیرا است با شرایط خاصی مواجه شده است.

وی ادامه داد: سرانه تامین آب که ما طی ٤٠ سال گذشته در کشور و استان تهران داشتیم بسیار کاهش یافته و اکنون شرایط به گونه‌ای است که مجبور به برنامه‌ریزی‌های مناسب جهت مدیریت منابع آب هستیم.
رضوی اظهار داشت: در صورت توجه به سرانه‌ها متوجه می شویم که تا قبل از دهه ٥٠ سرانه تامین آب هفت هزار و ٥٠٠ متر مکعب به ازای هر نفر بود اما اکنون این میزان سرانه در کشور به یک هزار و ٤٠٠ متر مکعب برای هر نفر کاهش یافته است.

  •  تامین آب تهران با بحران مواجه است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران یادآور شد: زمانی که با بحران و چنین مشکلاتی مواجه می شویم نباید با همان سطح تفکر گذشته به دنبال حل مشکلات رفت بلکه باید با سطح تفکر بالاتری با این مقوله برخورد کرد.

رضوی با بیان اینکه در پنج دهه گذشته بیشتر رویکردهای استفاده شده در حوزه آب عرضه محور بوده است، افزود: ما گمان می‌کردیم هر چه بیشتر آب را تامین و در اختیار مصرف کنندگان قرار دهیم کار بزرگی را انجام داده‌ایم در حالی که زمان نشان داد که این رویکرد به هیچ عنوان مناسب نبوده و برای حل بحران آب باید نگاه دیگری را در پیش گرفت. از سد لتیان ۴۰۸ ریال در نظر گرفته شده است.

کد خبر 429974

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha