سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بازرسی از بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی جهان در ژاپن را آغاز کردند.

این نیروگاه که کاشیوازاکی کاریوا نام دارد و اکنون بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی جهان است بر اثر وقوع زلزله پر قدرت 6/8 ریشتری در 16 جولای 2007 با خسارت‌هایی از جمله نشت مواد رادیواکتیو روبه‌رو شده بود.

به گزارش خبرگزاری‌ها و به نقل از خبرگزاری کیودوی ژاپن یک گروه از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از وقوع زلزله در استان نیگاتای ژاپن، وضعیت ایمنی این نیروگاه را مورد بررسی قرار داده بودند.

بر اساس این گزارش که با نقل قول از مقامات آگاه ژاپنی تهیه شده است، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مدت 5 روز اقامت خود در استان نیگاتای ژاپن یافته‌های آژانس ایمنی صنعتی و هسته‌ای این کشور و همچنین شرکت برق توکیو- مسئول عملیات نیروگاه اتمی کاشیوازاکی کاریوا را از زمان وقوع زلزله تاکنون مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند.

گروه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رهبری فیلیپ جامت مدیر بخش نصب و تأسیسات آژانس قرار است در این مدت همچنین با مقامات آژانس ایمنی صنعتی و هسته‌ای ژاپن و شرکت برق توکیو گفت‌وگو و تبادل نظر کرده و بار دیگر از این نیروگاه بازدید کنند.

این گروه قرار است وضعیت زمین شناسی سایت محل استقرار نیروگاه کاشیوازاکی کاریوا و رآکتورهای آن را نیز مورد بررسی قرار دهند.

در ادامه این گزارش آمده است: با وجود آنکه بازرسان ژاپنی ایستگاه برق به تحقیقات خود ادامه می‌دهند اما چشم‌اندازی برای از سرگیری فعالیت این نیروگاه در حال حاضر وجود ندارد.

مقامات ژاپنی اعلام کردند: این مسئله روشن نیست که آیا این تحقیقات بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آخرین مرحله از بازرسی آنهاست یا خیر.

به‌دنبال درخواست دولت ژاپن، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه آگوست سال 2007 میلادی بازرسان خود را برای بازرسی از نیروگاه کاشیوازاکی کاریوا به این کشور اعزام کرد تا بررسی کند که آیا به‌دنبال زلزله پر قدرت 16 جولای این نیروگاه به‌طور خودکار خاموش شده است یا خیر.

پس از این بازرسی و تجزیه و تحلیل‌های بازرسان از اطلاعات به دست آمده، آژانس در نهایت اعلام کرد که میزان رادیو اکتیو نشت کرده از این نیروگاه در حدی نیست که بر سلامت مردم و محیط‌زیست تأثیرگذار باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید در نظر دارد تا درس‌های گرفته شده از این حادثه در نیروگاه اتمی ژاپن را با جامعه جهانی در میان بگذارد.

منابع ژاپنی در این باره می‌گویند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین درنظر دارد تا کارگاه آموزشی را در زمینه ایمنی نیروگاه‌های اتمی در ماه می‌ یا ژوئن آینده در ژاپن برپا کند.

در تیرماه گذشته زلزله‌ای به قدرت 6/8 ریشتر استان‌های نیگاتا و ناگانو ژاپن را به لرزه درآورد که در جریان آن 10 نفر کشته و بیش از 1000 نفر زخمی و بیش از 1000 واحد مسکونی دچار خسارت شد.

این زلزله موجب خاموش شدن فعالیت 4 رآکتور از 7 رآکتور نیروگاه اتمی کاشیوازاکی کاریوا واقع در استان نیگاتای ژاپن شد و فعالیت 3 رآکتور دیگر نیز برای بررسی بیشتر در مورد خسارت وارد شده احتمالی به این نیروگاه‌ها متوقف شد.

کد خبر 42978

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز