مجموع نظرات: ۰
جمعه ۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: گزارش‌ها از بیماری‌زا بودن یا نبودن استفاده از ذرت دامی در تولید اسنک پف کرده متناقض است

اسنک پف کرده بخوریم یا نه؟!

و این در حالی است که هنوز اطلاع دقیق و رسمی از نام برندهای متخلف و شرایط راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیکننده "اسنک پف کرده حیوانی" در اختیار عموم مردم قرار نگرفته است.

به گزارش ایسنا، اواخر آذر ماه امسال سخنگوی سازمان غذا و دارو از  تخلف دو برند معروف تولیدکننده اسنک پف کرده در استفاده از ذرت دامی در تولید محصولات‌شان خبر داد. مدتی بعد نیز اعلام کرد که پرونده تخلف این دو برند به دستگاه قضایی ارجاع داده شده و فعالیت دو کارخانه متوقف شده است.

در این میان حرف‌های ضد و نقیضی درباره بیماری‌زا بودن یا نبودن محصولات تولید شده با ذرت دامی مطرح شد چراکه سخنگوی سازمان غذا و دارو پیشتر گفته بود که بسیاری از مواد اولیه جزو مواد اولیه مشترک بین تولیدات خوراکی برای انسان و دام هستند و باید دید ذرتی که این شرکت‌ها استفاده کرده‌اند، در همین دسته است یا در دسته‌ای قرار دارد که به دلیل برخی ویژگی‌ها صرفا برای تهیه خوراک دام از آن استفاده می‌شود.

 از طرف دیگر یک کارشناس صنایع غذایی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه خوراک دام نباید در صنعت غذا استفاده شود، اظهار کرد: آسیب مصرف خوراک دام برای انسان‌ها با توجه به موادی که در آن وجود دارد متفاوت است و بسته به موادی که در خوراک دام استفاده شده در تولید اسنک پف کرده وجود داشته، مصرف آن ممکن است منجر به بیماری‌هایی همچون حصبه، رشد قارچ یا باکتری و سرطان شود.

در این باره  علی شریعتی - عضو اتاق بازرگانی تهران - نیز که علت اصلی استفاده از ذرت دامی در تولید اسنک پف کرده را سیاست‌های ارزی دولت عنوان کرده بود، درباره بیماری‌زایی ذرت دامی به ایسنا گفت: در بحث کلان طبق استاندارد سازمان غذا و دارو تفاوت معناداری بین استاندارد ذرت دامی و حیوانی نیست. اختلاف دارند اما با توجه به اینکه ذرت دامی نیز در نهایت به شیر و گوشت تبدیل می‌شود، آلوده نیست.

وی افزود: مسئله اصلی تراریخته بودن محصول است که طبق قوانین سازمان استاندارد در صورت استفاده از محصولات تراریخته باید روی آن قید شود اما واردات آن به کشور و استفاده از آن در شرایط ذکر شده ممنوعیت ندارد.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی در حال حاضر اطلاعات اثبات شده‌ و قطعی درباره آثار محصولات تراریخته وجود ندارد و با وجود اینکه آمریکایی‌ها مدعی سلامت و اروپایی‌ها مدعی سرطان‌زا بودن محصولات تراریخته هستند، هیچ کدام قادر به اثبات صحبت‌های خود نیستند.

حالا براساس جدیدترین اطلاعات در هفته گذشته، بعد از حدود یک ماه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان البرز با توجه به بیکار شدن ۱۲۵۰ کارگر در کارخانه تولیدکننده اسنک پف کرده حیوانی، تصمیم گرفته با نظارت سازمان‌های استاندارد و غذا و دارو و صنعت، معدن و تجارت ضمن راه‌اندازی مجدد بخش تعطیل شده این کارخانه، زمینه اشتغال کارگران بیکار شده را فراهم کند.

این درحالی است که اطلاع‌رسانی درستی از روند رسیدگی به پرونده واحدهای تولیدی متخلف در این پرونده وجود ندارد و این موضوع خود منجر به نگرانی مصرف‌کنندگان شده است و این روند ممکن است باعث لطمه خوردن به کل این صنعت شود. به نظر می‌رسد اگر نام برندهای متخلف و شرایط راه‌اندازی مجدد خط تولید آن‌ها به اطلاع عموم برسد، نگرانی‌ها تا حد زیادی کمتر شود.

کد خبر 429528

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha