همشهری آنلاین: بلومبرگ گزارش داد: کمیسیون اروپا اعلام کرد که تلاش می‌کند سازوکار مالی ویژه تجارت با ایران را «بسیار زود» راه‌اندازی کند و درعین حال سه دیپلمات اروپایی گفته‌اند این مکانیسم ویژه روز دوشنبه ۸ بهمن ماه رسما رونمایی می‌شود.

مایا کوتسیانچیچ

ایرنا به نقل از بلومبرگ نوشت: «مایا کوتسیانچیچ» سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت: آماده سازی سازوکار مالی ویژه پیشرفت هایی داشته و در مرحله ای پیشرفته است. امیدواریم بسیار زود آغاز کار آن را اعلام کنیم.  

بلومبرگ افزود: سه دیپلماتی که درباره زمان اجرای این سازوکار اظهارنظر کردند نخواستند نامشان فاش شود. یکی از آنها با احتیاط گفت، درحالی که روز ۲۸ ژانویه (هشتم بهمن) برای آغاز رسمی آن اعلام شده است، ممکن است ناتمام ماندن برخی موضوعات باعث تاخیر کوتاهی در آن شود. این دیپلمات افزود که اعضای اتحادیه اروپا توافق کرده اند که سازوکار مالی ویژه تا اواخر ماه نهایی شود.

طبق گزارش ها، سازوکار مالی ویژه قرار است در فرانسه ثبت شود و رئیس آن یک آلمانی باشد. انگلیس نیز از سهامداران آن خواهد بود. کوتسیانچیچ گفت: ما با سایر اعضای مسئول، روی آن کار می کنیم.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه ابراز امیدواری کرده بود که ساز و کار مالی ویژه اتحادیه اروپا برای تسهیل روابط تجاری با ایران در روزهای آینده اجرایی می شود.

اروپا با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) همزمان گامی در حمایت از شرکت های کوچک و متوسط برداشته است تا این شرکت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریکا قرار نگیرند و به همکاری تجاری با ایران ادامه دهند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اخیرا با انتقاد از تاخیر اتحادیه اروپا در اجرای ساز وکار مالی یاد شده، گفته بود که جمهوری اسلامی ایران قطعا مسئولیت عدم اجرای این سازوکار را به عهده اروپا می داند.

کد خبر 429504

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha