همشهری آنلاین: خوان گوایدو رئیس پارلمان ونزوئلا و رهبر نیروهای مخالف حکومت اندونزی ٢٣ ژانویه/ ٣ بهمن خود را رئیس جمهوری موقت این کشور اعلام کرد.

خوان گَیدو، رئیس پارلمان ونزوئلا و از مخالفان نیکلاس مادورو، خود را رئیس جمهوری کشور خواند

او از کلیۀ نهادهای سیاسی و اداری و نیروهای مسلح اندونزی خواست وفاداری خود را به او اعلام کنند. آمریکا با برسمیت شناختن ریاست جمهوری او، حمایت خود را از وی اعلام داشت.

خوان گوایدو گفت رسماً اختیارات اجرائی کشور را به عنوان رئیس جمهوری برعهده می‌گیرد تا با تشکیل یک دولت موقت، برگزاری انتخابات آزاد را فراهم سازد.

او اعلام کرد حکومت او کلیۀ کسانی را که تا کنون از حکومت نیکلاس مادورو حمایت کرده‌اند، مشمول «عفو عمومی» قرار می‌دهد.

نیکلاس مادورو، در پاسخ به این اقدام و برسمیت شناختن آن از آمریکا، «قطع روابط با این کشور امپریالیستی» را اعلام کرد و به دیپلمات‌های آمریکائی ٧٢ ساعت وقت داد ونزوئلا را ترک کنند.

وزارت امور خارجۀ آمریکا هم اعلام کرد «رئیس جمهوری پیشین از اختیارات قانونی برای قطع مناسبات با آمریکا و یا اخراج دیپلمات‌های این کشور برخوردار نیست».

اندکی پیش از آنکه خوان گوایدو اختیارات ریاست جمهوری را به خود انتقال دهد، دادگاه عالی ونزوئلا که اعضای آن را وفاداران به نیکلاس مادورو تشکیل می‌دهند اعلام کرده بود دستور انجام تحقیقات جزائی در بارۀ اعضای پارلمان را صادر کرده است. تظاهرات و درگیری میان موافقان و مخالفان حکومت نیکلاس مادورو در ٤٨ ساعت اخیر حداقل ۱۴ کشته به جا گذاشته است.
کد خبر 429465

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha