همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در بازنگری رشته‌های تحصیلی باید حداقل به پارادایم‌های علمی جدید توجه شود واگرنه تغییرات شکلی خواهد بود.

دكتر سيد سعيد عاملي

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سید سعیدرضا عاملی در جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، در تشریح سه پارادایم جدید که لازم است در در بازنگری رشته‌های تحصیلی برجسته شود، گفت: یکی از این پارادایم‌ها «دانش یکپارچه»  است و دانش یکپارچه به این دلیل در علم وارد شد که متغیرهای تأثیرگذار در رشته‌ها تغییر کرد.  در گذشته سیستم‌ها بر یک موضوع متمرکز می‌شدند ولی در اوایل دهه ۶۰ میلادی یک نگاهی ایجاد شده که معطوف به رقابت آزاد بازار و عرضه کالای با کیفیت بود.  با این نگاه، علم به سمت دانش یکپارچه ارتباطی رفت.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: موضوع بعدی «شبیه‌سازی هستی»  بود و این نگاه برای ما که می‌خواهیم دانشگاه اسلامی داشته باشیم خیلی مهم است.  دلیل این نگاه آن بود که نگاه پوپری به علم شکست خورد چون علم پوپری ابطال‌پذیر است که نگاه به علم نگاهی سست است.  با شکست نگاه پوپر این نتیجه حاصل شد که اگر قوانین هستی که مخلوق خداوند است را بشناسیم، می‌توانیم برای علم جای پای محکمی پیدا کنیم.

دکتر عاملی ادامه داد: ظهور فضای مجازی موضوع مهم دیگری است که دو فضایی شدن همه علوم را به دنبال آورده است. امروز به عنوان مثال در علوم پزشکی ۲۴ حوزه جدید بوجود آمده است که مرتبط با حوزه فضای مجازی و فنآوری اطلاعات است.  روند پزشکی با این مسائل تغییر می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: اگر محتوای جدید علمی تولید نکنیم همه تغییرات صوری خواهد بود و اگر یک تغییر رادیکال در حوزه علم صورت نگیرد؛ علم امروز در آینده نزدیک بی‌مصرف و کم کاربرد خواهد بود.

عاملی در پایان گفت: باید برای کوتاه کردن زمانی مقاطع تحصیلی هم برنامه داشته باشیم.

کد خبر 429079
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha