همشهری آنلاین: شهر موس جاو در کانادا سه دهه میزبان بلندترین تندیس گوزن شمالی در دنیا بود اما شکسته شدن این رکورد در یک شهر نروژ مسئولان کانادایی را به فکر پس گرفتن رکورد انداخته است.

تنديس گوزن شمالي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، تندیس موسوم به مک که نماد گوزن‌های شمالی (موس) در کاناداست، با بلندی ۱۰ متری یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر موس جاو است و سال ۲۰۱۳ سرشناس‌ترین سلبریتی این شهر شناخته شد. تا اینکه چهار سال پیش نروژی‌ها یک تندیس فلزی از گوزن شمالی ساختند به نام «اِلک بزرگ» و بلندی ۱۰ متر و ۳۰ سانتیمتری آن را در کتاب رکوردها ثبت کردند.

حالا کانادایی‌ها تصمیم گرفته‌اند رکورد بلندترین تندیس گوزن شمالی را پس بگیرند. این اتفاق هم پس از آن افتاد که چند کمدین کار نروژی‌ها را یک «توهین بزرگ» دانستند و از شهروندان موس جاو خواستند به هر شکل ممکن افتخار از دست رفته شهرشان را بازگردانند. اگر کانادایی‌ها بتوانند فقط ۳۱ سانتیمتر به بلندی تندیس گوزن شمالی بیفزایند، این رکورد با ۱۰ متر و ۳۱ سانتیمتر دوباره به نام آنها ثبت می‌شود.

نکته جالب در این میان، دیدگاه شهردار موس جاو درباره رکورد گوزن شمالی است. فریزر تالمی در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر کرد، این‌گونه به اقدام نروژی‌ها واکنش نشان داد: «شما شاید ندانید اما این کار یک جنبه شخصی برای من دارد. تندیس گوزن شمالی به یاد عموی بزرگ همسرم نامگذاری شده و مدت‌ها بلندترین تندیس از این حیوان در دنیا بود. حالا که نروژی‌ها آن را از ما گرفته‌اند، نمی‌توانم تحمل کنم.»

گوزن نروژی که جایی میان اسلو و تروندهایم قرار گرفته، درست ۳۰ سانتیمتر بلندتر از همتای کانادایی است و شهرداری استور-الودال قصد ندارد در رقابت برای نگه داشتن رکورد بلندترین تندیس گوزن شمالی دنیا گامی پس بگذارد. لیندا اوتنس هنریکسن، جانشین شهردار استور-الودال در پاسخ به مقام‌های کانادایی چنین گفت: «ما اجازه نمی‌دهیم رکوردمان از دست برود و هر کار می‌کنیم تا مطمئن شویم گوزن ما بلندترین در دنیا و بزرگ‌ترین در آینده است.»

گفته می‌شود کارمندان شهرداری استور-الودال در نروژ از سازنده مجسمه فلزی اجازه گرفته‌اند در صورت نیاز اندازه آن را تا دو برابر یعنی ۲۰ متر افزایش دهند. دو کمدین کانادایی پویشی در فضای مجازی راه انداخته‌اند تا برای افزایش بلندی مک حدود ۵۰ هزار دلار پول جمع کنند؛ مجسمه گوزن شمالی که در ۲۰۰۷ برای ترمیم آن حدود ۳۰ هزار دلار هزینه شده بود.

کد خبر 428925

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha