یک روز در چین، روز دیگر در هند، افغانستان، ترکیه، قطر و حالا عراق؛ اینها مقصدهای جدید سفرهای محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در چند هفته اخیر است و به‌نظر می‌رسد دستگاه دیپلماسی کشور با رویکرد اقتصادی در جست‌وجوی راهی برای تسهیل تجارت ایران با کشورهای هدف تجاری است.

ظريف

آیا ظریف دنبال این است که علاوه بر انتظار طولانی برای راه‌اندازی کانال جدید مالی اتحادیه اروپا، روزنه‌هایی برای جلوگیری از محدود شدن مسیرهای تجاری فعالان اقتصادی پیدا کند؟ مرد شماره یک وزارت خارجه ایران که سفرهایش به برخی کشورهای هدف تجاری با همراهی فعالان اقتصادی صورت می‌گیرد نشان می‌دهد که او از یک سو می‌خواهد کشورهای اصلی خریدار نفت و دارای حجم بالای تجاری شامل چین و هند را به همکاری با ایران تشویق کند و از سوی دیگر با حضور در برخی کشورهای عمده خریداران کالای ایرانی شامل افغانستان و عراق مصمم به هموارسازی مسیر تجاری است. ظریف البته همچنان نیم‌نگاهی به تصمیم اتحادیه اروپا برای ایجاد کانال ویژه مالی دارد هرچند که می‌گوید منتظر اروپایی‌ها نمی‌ماند.

در تازه‌ترین تحول، وزیر خارجه ایران به همراهی جمعی از بازرگانان و فعالان تجاری با سفری چند روزه به عراق و دیدار با مقامات ارشد سیاسی و اقتصادی کشور، تلاش می‌کند که حجم تجارت و سرمایه‌گذاری با این کشور همسایه افزایش یابد. چه اینکه عراق اصلی‌ترین خریدار کالای ایرانی است.

  • پیام اقتصادی از سلیمانیه عراق

مسئولان و فعالان اقتصادی در استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق در جریان سفر ظریف به‌دنبال آسان‌تر شدن و تقویت روابط اقتصادی با ایران شدند. 
به گفته ملا یاسین، رئیس اتاق سرمایه‌گذاری در سلیمانیه عراق، ایران با توجه به داشتن ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی در بخش کشاورزی می‌تواند به احیای بخش کشاورزی اقلیم کردستان عراق کمک کند. او حتی پیشنهاد داده برای توسعه روابط اقتصادی بین ۲طرف روادید بین شهروندان ایرانی و عراقی لغو شود و ترددکامیون‌های ایرانی و عراقی در منطقه سلیمانیه عراق به‌صورت مستقیم صورت گیرد تا مبادلات کالا آسان‌تر انجام شود.

به‌گزارش ایرنا، ریباز رحمان، وزیر دارایی کردستان عراق هم در حاشیه همایش اقتصادی مشترک ایران و اقلیم کردستان عراق در اربیل تصریح کرد: هم‌اکنون به‌طور متوسط روزانه ۲هزار دستگاه کامیون از ایران وارد اقلیم شده و حجم مبادلات تجاری سالانه بالغ بر ۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود که رشدی ۷۰درصدی را نشان می‌دهد.

  • چالش لغو روادید

البته سکاندار دستگاه سیاست خارجی ایران در همایش اقتصادی ایران و عراق اعلام کرد که ایران از ۵سال پیش آماده لغو روادید به‌صورت متقابل میان ۲کشور است اما طرف عراقی هنوز به این درخواست پاسخ نداده است. وی تأکید کرد که ما آمده‌ایم از همین امروز روادید را به‌صورت متقابل میان ۲کشور به شکل کامل و یا دست‌کم برای بازرگانان ۲کشور برداریم. این خبر البته با واکنش مثبت فعالان اقتصادی عراق مواجه شد که گفتند:

لغو روادید دست‌کم برای بازرگانان عراقی می‌تواند مناسبات تجاری را بین ۲کشور بیش از پیش گسترش دهد.البته ظریف در پاسخ اعلام کرد: اگر عراق قادر به لغو روادید نیست ایران گزینه‌های دیگری را مطرح کرده ازجمله پیش‌نویس توافقنامه‌ای که از ۲هفته قبل به وزارت خارجه عراق ارائه کرده و در برگیرنده لغو روادید برای بازرگانان ۲کشور است. او تأکید کرد: ایران برای گسترش تبادلات تجاری با عراق هیچ سقفی قائل نیست و هرچه بخش خصوصی در این زمینه قادر به افزایش سقف میزان روابط باشد، دولت‌های ۲کشور نیز بستر لازم را برای آن فراهم کرده و از آن حمایت می‌کنند.

  • تعرفه صفر تجاری بین ۲همسایه

وزیر خارجه ایران به مقامات و فعالان اقتصادی عراقی گفت: اگر موانع برداشته شود حجم روابط تجاری چندین برابر رقم فعلی خواهد شد. او با تأکید بر اینکه تعرفه‌ای که عراق بر کالاهای ایرانی وضع کرده بیش از تعرفه‌ای است که در مورد کشورهای عربی اعمال شده اعلام کرد: ایران آمادگی دارد تعرفه را در اقدامی متقابل بین ۲کشور به صفر برساند.خبر ظریف در مذاکراتش با مقامات عراقی تلاش برای افزایش حجم تجارت بین ۲همسایه به مرز ۲۰میلیارد دلار در سال است اما باید دید پس از بازگشت او به تهران، به‌چه صورت موانع برداشته و قول‌ها عملیاتی می‌شود.

کد خبر 428847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha