همشهری آنلاین: بسیاری از کتابفروشان در کشورهای انگلیسی زبان از تسلط آمازون بر بازار کتاب شکایت دارند. بعضی از کتابفروشان به آینده کتابفروشی در خارج از آمازون امیدوار هستند.

جنگ داود و جالوت با كتابفروشي ها

به گزارش خبرگزاری ایبنا به نقل از گاردین، از زمان پیدایش کتاب‌های الکترونیک و سایت‌های فروش کتاب در فضای مجازی جنگ جالووت و داوود کتابفروشی‌ها با سایت‌های فروش کتاب آغاز شده است و ظاهراً هنوز هم ادامه دارد. آخرین موضوع این جنگ شاید پست توئیتری یکی از کتابفروشان مطرح ایالت ویریجینای آمریکا باشد که از مشتری‌ها خواسته بود کتاب‌هایی که در کتابفروشی‌ها می‌بینند همانجا بخوانند و همانجا بخرند.
 
یکی از موضوعات شکایت سال‌های اخیر کتابفروشان مسئله ویترین کتاب است. صاحب کتابفروشی فانتین در ریچموند ایالت ویریجینیا در پست توئیتری خود نوشته بود: آنها کتاب‌های خود را در سایت‌های آنلاین می‌خرند ولی برای خواندن آن به کتابفروشی می‌آیند. حتی در کتابفروشی وقتی از کتابی خوششان می آید از آن عکس می‌گیرند و در آمازون آنها را تهیه می‌کنند.
 
کلی جاستیس صاحب کتابفروشی ویریجینیا در پست توئیتری خود نوشته بود من از مشتری‌های کتاب می‌خواهم به کتاب‌ها احترام بگذارند و اجازه دهند از جای خودشان خرید شوند. 40هزار کاربر شبکه توئیتر از این پیام کتابفروش آمریکایی استقبال کردند و تنها راه حمایت از کتابفروشی‌ها را عدم ترجیح آمازون به آنها اعلام کردند.
 
یکی از کتابفروشان انگلیسی به گاردین می گوید وقتی مشتری‌ها می‌بینند قیمت کتابی 2پوند ارزان‌تر در آمازون فروخته می‌شود خرید آنلاین را ترجیح می‌دهند در صورتی که ممکن است خدمات کتابفروشی‌ها خیلی بیشتر از سایت آمازون باشد.
 
دیو کلی از کتابفروشی بلکول آکسفورد می‌گوید به زودی خود این مشتری‌های کتاب که کتاب‌های ارزان قیمت از آمازون می‌خرند ضرر این سایت‌ها را در ضربه زدن به فرهنگ و ادبیات درک خواهند کرد. به نظر من ادبیات هر جامعه‌ای به کتابفروشی‌های محلی و ناشران مستقل آن جامعه وابسته است و در صورتی که این کتابفروشی‌ها تعطیل شوند باید منتظر عواقب بسیار بدی باشیم.
 
کلیر ویلیامز منتقد کتاب از سایت لاندن ریویو بوکشاپ می‌گوید البته هنوز جای امیدواری وجود دارد چون هنوز هم مشتری‌ها هرچند از آمازون خرید می‌کنند ولی به کتابفروشی‌ها اعتماد دارند و حتی برای شناسایی کتاب‌های مورد علاقه خود به این کتابفروشی‌ها سر می‌زنند. وی می‌گوید ما هنوز به این مسئله دل‌خوش هستیم چون مشتری‌ها هنوز از کتابفروشان محلی برای کتاب‌ها سوال می‌کنند و این جای امیدواری دارد.

کد خبر 428657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha