همشهری‌آنلاین: مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران از برنامه‌ریزی برای پیاده‌راه سازی قلب شهر تهران به سبک تهران قدیم خبر داد.

بافت تاريخي

به گزارش شهرنوشت، قلب تاریخی شهر تهران، محدوده حصار ناصری به عنوان یک حوزه شهری پیاده‌مدار، علاوه بر حفظ جایگاه شاخص و اثرگذار اقتصادی خود در سطوح خرد و کلان کشور، با روند رو به رشــد ســکونت و ماندگاری اجتماعی و ارتقاء کیفیت خدمات گردشــگری (محلی، ملی و بین‌المللی) مواجه است.

ابوالفضل شادمهری، مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران در جلسه ارزیابی «طرح پیاده‌راه سازی تهران تاریخی» که به میزبانی اداره مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران و با حضور محمد شهرآبادی معاون شهرسازی منطقه ۱۱، مشاوران طرح و کارشناسان مربوطه برگزار شد،گفت: این ناحیه با برخورداری از یک شـــبکه پیاده‌راهی اشـــتراکی امن، ایمن و هم پیوند با مراکز تجاری، حکومتی، گردشـــگری و خدماتی، ضمن ارائه روایتی مناسب از تاریخ و فرهنگ تهران قدیم، محیطی مطلوب برای حضور شهروندان و گردشگران به وجود آورده است و ترکیب شبکه پیاده‌راهی با شبکۀ حمل و نقل همگانی و سایر شیوه‌ها و امکانات عبور و مرور، سبب شده است استفاده از خودروی شخصی در این محدوده کاهش یابد و رفت وآمد آسان، سریع، کم هزینه و پاک جایگزین آن شود.

به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، او افزود: بهره‌مندی هسته‌های سکونتی از کیفیت‌های محیطی مطلوب و توسعه فعالیت‌های اقتصادی خرد، محله‌های این محدوده را به مکان‌هایی با پایداری اجتماعی بالا تبدیل کرده‌است، همچنین خروج تدریجی بورس‌های ناسازگار با کیفیت پیاده‌مداری و ورود فعالیت‌های خدماتی ـ رفاهی و اقتصادی پشتیبان گردشگری، شبکه‌ای از عرصه‌های عمومی و فضاهای شهری سرزنده را به وجود آورده است که در کنار ارتباط مناسب با سایر مراکز شهری و فرا شهری؛ فضایی خاطره انگیز را برای زندگی، کار و گذران اوقات فراغت فراهم کرده‌است.

 شادمهری با بیان این که ششمین مرحله از پروژه "بازنگری و اولویت‌بندی برای اجرا طرح پیاده‌راه سازی تهران تاریخی (حصار ناصری)" به اجرا مدل، اعتبار سنجی و تحلیل نتایج تخصیص یافته است، خاطر نشان کرد: تلاش شده تا در هفت گام بیان شده، به این مهم پرداخته شود و در اولین گام از این مراحل، مدل شبیه‌سازی – بهینه‌سازی جریان پیاده و مدل شبیه‌سازی جریان سواره به صورت هم‌زمان، برای بررسی تأثیر شبکه سواره و پیاده بر یکدیگر اجرا می‌شوند و سپس مدل‌های سواره و پیاده اعتبارسنجی شده و آلترناتیوهای خروجی‌های مدل پیاده‌راه سازی و ارتقا پیاده مداری محدوده حصار ناصری ارائه می گردند.   

او افزود: در گام بعدی آلترناتیوهای برتر مدل پیاده‌راه سازی و ارتقا پیاده مداری محدوده حصار ناصری بر اساس تمامی کیفیت‌های محیطی و هزینه‌های ارتقا تحلیل می شوند و پس از آن برترین آلترناتیو مدل پیاده‌راه سازی و ارتقا پیاده مداری انتخاب شده و نتایج خروجی های سه گانه مدلسازی مقایسه می‌شوند و در نهایت گذرهای استراتژیک، مهم و کلیدی برای تدوین برنامه اقدام انتخاب می‌شوند.   

لزوم درنظرگیری هم‌زمان مدل‌های سواره و پیاده   

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با بیان این که شهر یک مجموعه پیچیده متشکل از سیستم‌های متعددی است که ارتباطات تنگاتنگ مابین آنها وجود دارد، افزود: با توجه به تأثیرگذاری و تأثیرپذیری این سیستم‌ها از یکدیگر، هرگونه تحلیل و یا تغییر یک سیستم بدون درنظرگیری سایر عوامل دخیل در مجموعه شهری به طرحی با ریسک بالا و بدون تضمین موفقیت خواهد انجامید چرا که این نگاه جزیره‌ای در مدیریت شهری نتایج نامطلوبی را در سالیان اخیر به همراه داشته است.   

او در ادامه افزود: سیستم حمل ونقل یکی از سیستم‌های بسیار پیچیده شهری است که از زیر مجموعه‌های متعددی در حوزه عرضه و تقاضا تشکیل شده است و شبکه معابر شهری یکی از جزءهای بخش عرضه بوده که خود شامل شبکه معابر سواره و شبکه معابر پیاده است که علی‌رغم آن که اسکلت‌های این دو شبکه بسیار به هم نزدیک و گاهاً منطبق هستند، گراف‌های آنها تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. به دلیل همین نزدیکی و تطابق مکانی، این دو شـبکه بسـیار بر یکدیگر تأثیرگذار هسـتند بنابراین در طرح حاضر بر اساس این الزام فنی، این دو شبکه به طور هم‌زمان مورد تحلیل و طراحی قرار خواهند گرفت.

کد خبر 428518

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha