دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: توجه به سهم 40 درصدی ایران در پوشش نیاز جهانی فرش دست باف و نگاهی به جدول صادرات نفتی و غیرنفتی کشورمان، به روشنی جایگاه تاثیر گذار این محصول ایرانی را نشان می دهد.

 فرش دست باف ایرانی در سبد صادرات غیرنفتی کشورمان بعد از پسته جایگاه دوم را به خود اختصاص داده و همچنان ایران اولین پایتخت فرش جهان محسوب می‌شود، با این وجود تقابل بین‌المللی این بازاروتاثیر عواملی چون کاهش ارزش دلار و موانع زمان بر تولید فرش دست باف دلایلی است که سهم کشورمان در حوزه صادرات فرش را با کاهش رو برو کرده است.

در همین رابطه گفت‌وگویی داشتیم با سید جلال الدین بصام، رئیس شرکت سهامی فرش ایران که در زیر می‌خوانید:

  • در رابطه با بازاریابی چه برنامه‌هایی دارید؟

توسعه بازار‌های هدف، قطعا یکی از راهکار‌های شرکت سهامی فرش است. کشور‌های زیادی در منطقه آمریکای جنوبی و آفریقا متقاضی و مشتری فرش دست باف ایرانی هستند که تا به حال هم نتوانستیم این کشور‌ها را تحت پوشش قرار دهیم. انتظار و هدف ما اگر به شکلی تعریف شود که یک در هزار جمعیت جهان فقط یک متر مربع فرش خریداری کنند، باید برای پوشش این مقدار تقاضا چیزی حدود 7 میلیون متر مربع فرش دست باف تولید و عرضه شود.

  • صادرات فرش دست باف ایرانی به بازار‌های جهانی به چه میزان است؟

در سال‌های گذشته بازار کف پوش در جهان از هفت و نیم میلیارد دلار به دو میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است، در حالی که ارزش بازار مصرف قالی که یکی از انواع کف پوش محسوب می‌شود حدود یک میلیارد دلار ثابت مانده است و در این میان زیر انداز‌های دست باف توانسته‌اند سهم خودشان را از هفتصد میلیون دلار به یک و نیم میلیارد دلار ارتقا بدهند.

 در عین حال که کف پوش‌های ماشینی هم از حدود پنج و نیم میلیون دلار به حدود هفت میلیارد دلار افزایش داشته‌اند. با تخمینی که زده می‌شود می‌توانیم با اقدامات مؤثر سهام یک میلیارد دلاری فرش دست باف را  به حدود یک و نیم میلیارد دلار افزایش دهیم. البته لازمه آن به وجود آمدن هماهنگی لازم بین کشور‌های تولید‌کننده فرش دست باف و همین‌طور ایجاد یک عظم ملی در داخل کشور برای رسیدن به چنین هدفی است.

  • آیا سفارشاتی از کشور‌های مختلف داشته‌اید یا خیر؟

بله. سال گذشته سفارشاتی از کشور‌های عمان، فنلاند، عربستان و امارات داشتیم که خوشبختانه سفارشات کشور‌های فنلاند، عربستان و امارات به موقع انجام شد و به این کشور‌ها تحویل دادیم.

در مورد سفارش کشور عمان بخشی از سفارش‌های آنها تولید شده و ما بقی هم تا یک ماه و نیم آینده تحویل این کشور خواهد شد. در نظر داریم با فعالیتی که در نمایشگاه دوموتکس درخصوص اخذ سفارش داشتیم بتوانیم در این حوزه فعالیت بیشتری داشته باشیم. در حال حاضر به صورت منظم سفارش‌هایی از کشور آلمان داریم که در حال تولید و تحویل است.

  • میزان ارزش این سفارشات چه رقمی خواهد بود؟

به جز فرش 6 هزار متری ابوظبی که حدود هشت و نیم میلیون دلار ارزش گذاری شد، حدود 3 میلیارد تومان سفارش از بقیه کشور‌ها داشتیم که اکثر آنها به اتمام رسیده است.

  • اعتراض ایران به سازمان بین‌المللی کار مبنی بر تهدید آمریکا به تحریم فرش ایران در بازار‌های بین‌المللی در چه مرحله‌ای است و به کجا رسیده است؟

خوشبختانه تهدیدات آمریکا درخصوص تحریم بازار فرش ایرانی هیچ تأثیری بر این بازار نداشته است. در عین حال بازار متقاضیان و مصرف‌کنندگان آمریکا هم غیرقابل انکار است. پیش‌بینی ما عدم تحقق تهدیدات آمریکا درخصوص فرش ایرانی است.

کد خبر 42849

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز