همشهری آنلاین: با اعلام پیدا شدن جعبه سیاه هواپیمای بوئینگ سقوط کرده در منطقه کرج اعلام شد که این هواپیما باری قرقیزستان حامل گوشت بوده است.

سقوط بوئينگ

یکی از اهالی منطقه‌ای که هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ امروز، دوشنبه ۲۴ دی، در آن دچار حادثه شد به  ایسنا گفته،  زمانی که این حادثه رخ داد یک صدای انفجار به گوش رسید و شیشه‌های منازل لرزش شدیدی داشت.

وی افزود: حادثه‌ حدود ساعت ۸:۳۰ صبح رخ داد و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد بود که نیروهای امدادی خود را به محل حادثه رساندند.  هواپیما به یک ویلا برخورد کرده که خوشبختانه کسی در داخل ویلا حضور نداشته است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه اینجا یک منطقه نظامی است هر از گاهی صدای هلی‌کوپتر به گوش می‌رسد، اهالی تقریباً به چنین صداهایی عادت دارند اما صدای انفجار امروز زیاد بود و باعث لرزش شیشه‌های منازل شد.

این شهروند اضافه کرد: پس از وقوع حادثه متأسفانه شاهد ازدحام جمعیت در اطراف منطقه بودیم که همین رسیدن نیروهای امدادی را با مشکل مواجه کرده بود.

مهدی مهرور، مدیرکل مدیریت بحران البرز از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیمایی که امروز در حوالی کرج دچار سانحه شد خبر داد و گفته،  این هواپیما از نوع بوئینگ ۷۰۷، باری و متعلق به ارتش بود که از مبدأ قرقیزستان و با بار گوشت به سمت فرودگاه پیام در حال پرواز بود اما در فرودگاه فتح دچار سانحه شد.

  • جعبه سیاه بوئینگ ۷۰۷ پیدا شد

سعید عابدین‌پور، یک خلبان با اشاره به وقوع حادثه برای یک بوئینگ ۷۰۷ در زیبادشت البرز، گفت،  احتمال دارد به دلیل هم‌راستایی باندهای فرود فرودگاه پیام و فتح، خلبان در انتخاب محل فرود اشتباه کرده باشد.

وی افزود: وقوع یک حادثه هوایی به عوامل بسیار زیادی از جمله آشنا نبودن خلبان با منطقه فرود، بدی هوا، کاهش دید و ... بستگی دارد.

عابدین‌پور تصریح کرد: عامل حادثه‌ای که صبح امروز برای هواپیمای کارگو ارتش رخ داد هم باید بررسی شود اما احتمال دارد به دلیل هم راستایی باندهای فرود پیام و فتح، هواپیما باند اشتباهی را برای فرود انتخاب کرده باشد و از آنجایی که بوئینگ ۷۰۷ برای فرود به یک باند بلند نیاز دارد و باند فتح چنین شرایطی ندارد این حادثه رخ داده است.

وی با بیان اینکه این هواپیما از قرقیزستان به مقصد فرودگاه پیام در حال حرکت بوده است، ادامه داده،  باند فرود پیام و فتح در یک فاصله از هم تقریباً هم راستا هستند، اشتباه در انتخاب باند به دلیل این هم راستایی موضوعی غیر عادی نیست و از دهه‌های گذشته تاکنون ایرلاین‌های زیادی بوده‌اند که در جهان بر اثر چنین اشتباهی دچار حادثه شده‌اند.

این خلبان خاطرنشان کرد:  این یک احتمال برای حادثه امروز است و علت دقیق آن باید کارشناسی شود.

  • هواپیمای باربری قرقیزستانی حامل بار گوشت به مقصد فرودگاه پیام بوده است

به گزارش ایسنا، عزیزاله شهبازی، استاندار البرز صبح دوشنبه  ۲۴ دی ماه با حضور در ماهدشت کرج، محل وقوع حادثه سقوط هواپیمای باربری قرقیزستانی در جریان روند امور قرار گرفت.

هواپیمایی باربری حامل بار گوشت که صبح امروز در زیبادشت و در حوزه شهرستان فردیس سقوط کرد متعلق به کشور قرقیزستان است که به سمت فرودگاه پیام در حال پرواز بوده و در شهرک مسکونی زیبادشت سقوط کرده است.

ناصر چرخساز، مدیرعامل جمعیت هلال احمر البرز درباره جزئیات سانحه هوایی رخ داده در کرج به خبرنگار ایسنا گفته،  فعلا جسد دو نفر از سرنشینان هواپیمای سقوط کرده پیدا شده و جستجو برای یافتن سرنشینان دیگر ادامه دارد.

وی اظهار کرده،  به محض اطلاع از سقوط این هواپیمای باری در پادگان نظامی فتح، هشت نیروی عملیاتی به محل اعزام شدند.  با رسیدن نیروها به محل حادثه، عملیات جستجو برای مصدومان و فوتی‌های احتمالی آغاز شد. به دلیل برخورد این هواپیما با منازل مسکونی، نیروهای عملیاتی در کنار نیروهای آتش نشانی مشغول اطفاء حریق هستند.

این مسئول عنوان کرد: متاسفانه تا کنون بدن بی جان دو نفر از سرنشینان این هواپیما پیدا شده و احتمال افزایش تعداد فوتی‌ها هم با توجه به شرایط موجود زیاد است.

  • تحویل جسد ۱۵ تن از قربانیان حادثه سقوط هواپیما در زیبادشت به پزشکی قانونی

مدیرکل پزشکی قانونی استان البرز از تحویل جسد ۱۵ تن از قربانیان حادثه سقوط هواپیما در زیبادشت به پزشکی قانونی خبر داده است.

حمید داوود آبادی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: تاکنون اجساد ۱۵ تن از قربانیان حادثه سقوط هواپیما شامل ۱۴ مرد و یک زن به پزشکی قانونی استان البرز تحویل داده شده است.

وی با بیان اینکه هویت ۱۰ تن از جانباختگان قابل تشخیص است، تصریح کرد: همچنین نسبت به تشخیص هویت دیگر جانباختگان نیز تردد وجود داشت که بنا شد با انجام آزمایش های ژنتیک و نمونه برداری از اعضای خانواده ها نسبت به شناسایی و تشخیص هویت این افراد اقدام شود و با دستور دادستانی و انجام بررسی های نهایی اسامی این افراد اعلام خواهد شد.

  • یک فروند هواپیمای باری (بوئینگ ۷۰۷) در پایگاه فتح سقوط کرده است

پیش از این ناصر چرخساز،  مدیرعامل جمعیت هلال احمر البرز به ایسنا گفته،  فعلا اطلاعاتی از تعداد سرنشینان هواپیمای باری (بوئینگ ۷۰۷) نداریم.

وی اظهار کرده دقایقی پیش یک فروند هواپیمای باری (بوئینگ ۷۰۷) در پایگاه فتح سقوط کرده است.  برای امداد رسانی به مصدومان این حادثه هشت تیم عملیاتی به منطقه اعزام شده است.  مبداء این هواپیما فرودگاه پیام بوده و به دلایلی که هنوز مشخص نیست در پادگان فتح سپاه سقوط کرده است.

این مسئول توضیح داد: متاسفانه این هواپیما برخوردی با خانه‌های مسکونی داشته و دچار حریق شده است.  در حال حاضر عملیات اطفاء حریق و عملیات جستجوی مصدومان احتمالی در حال انجام است.

فرماندار فردیس نیز گفته،  هواپیمایی که امروز صبح در زیبادشت سقوط کرد متعلق به قرقیرستان بوده است.

ابوالفضل اینانلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: هواپیمایی که صبح امروز در زیبادشت و در حوزه شهرستان فردیس سقوط کرد متعلق به کشور قرقیزستان بوده که به سمت فرودگاه پیام در حال پرواز بوده و در شهرک مسکونی زیبادشت سقوط کرده است.

این هواپیمای باری شامل ۱۰ مسافر بوده که دچار سانحه شده و سقوط کرده است. تیم فنی به محل حادثه اعزام شده است.  با بررسی تیم فنی بزودی جزییات بیشتری از حادثه منتشر میشود

به گزارش ایسنا، بوئینگ ۷۰۷ یک هواپیمای جت تجاری باریک‌پیکر دوربرد با اندازهٔ متوسط است که دارای چهار موتور جت است و توسط شرکت بوئینگ طراحی و ساخته شده است.

از این هواپیما در فاصلهٔ بین سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۹ به تعداد ۱۰۱۰ فروند ساخته و تحویل شده‌ است. این پرنده در نزد عموم به صورت هفت صفر هفت (به انگلیسی: Seven oh Seven) تلفظ می‌شده‌ است. این هواپیما در میان گونه‌های مختلف خود بین ۱۴۰ تا ۲۱۹ مسافر ظرفیت داشته و بُرد آن بین ۴۶۳۰ تا ۱۰۶۵۰ کیلومتر است.

۷۰۷ لقب اولین هواپیمای جت ساخت بوئینگ را دارد و بال‌های آن متمایل و مجهز به غلاف موتور طراحی شده‌است. ۷۰۷ اولین هواپیمای مسافربری جت طراحی شده نبود اما اولین نمونه‌ای بود که به موفقیت تجاری دست یافت. تسلط کامل بر حمل و نقل هوائی مسافری در دههٔ ۶۰ میلادی و همچنین حضور مستمر در دههٔ ۷۰ به بوئینگ ۷۰۷ اعتبار پیشتاز بودن در عصر جت را بخشید.

این هواپیما بوئینگ را به عنوان یکی از بزرگترین سازندگان هواپیمای مسافربری در دنیا مطرح کرد و منجر به تولید مجموعهٔ جت‌های تجاری با اسم ۷X۷ شد. هواپیماهای ۷۲۰، ۷۲۷، ۷۳۷ و ۷۵۷ که بعدها ساخته شدند عناصر طراحی مشترک زیادی در بدنه با بوئینگ ۷۰۷ دارند.

۷۰۷ برای پروازهای داخلی، بین قاره‌ای و بین اقیانوسی و همچنین حمل بار و کاربردهای نظامی مورد استفاده قرار گرفته‌است. یک گونهٔ قابل تبدیل مسافری-باری با نام ۷۰۷-۳۲۰C نیز در سال ۱۹۶۳ وارد خدمت شده و گونه‌های مسافری نیز به نموهٔ باری تبدیل شده‌اند.

کد خبر 428447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha