همشهری آنلاین: چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات شرکت سرمایه‌گذاری دومان توکان صبح امروز ۲۳ دی در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

دادگاه انقلاب

به گزارش ایلنا، در ابتدای دادگاه متهم ردیف دوم پرونده مهدی زکایی برای اظهار دفاعیات خود در جایگاه حاضرشد. وی پس از تفهیم اتهام از سوی قاضی صلواتی گفت: ابتدا می‌خواهم بابت تشنج پیش آمده توسط آقای دومان در جلسه قبل دادگاه عذرخواهی کنم.

متهم ادامه داد: من یک کارمند بودم که از سال ۹۵ به دستور دومان سهند کارهای شرکت را انجام می‌دادم بعد از چند مدت کارهای اجرایی را نیز من انجام می‌دادم اما در امور مالی شرکت هیچ دخالتی نداشتم چند بار خواستم از کار شرکت مطلع شوم که با برخورد بد آقای دومان مواجه شدم من بر مبنای اعتماد کار می‌کردم البته دفاع خودم را به وکیلم محول می‌کنم.

وی ادامه داد: این نکته را هم متذکر شوم که آقای دومان گفتند وکلا به ما مراجعه نکردند اما آنها آمدند صحبت کردیم و هر زمانی که تماس گرفتیم پاسخگو بودند.

متهم ردیف دوم افزود: بنده کل مبلغی که از شرکت گرفتم سه میلیارد تومان بود که این نیز در مواجهه حضوری با آقای دومان در بند ۲۰۹ و ۲۴۱ ذکر شده البته دو میلیارد و پانصد میلیون تومان نقد بود و بقیه شامل ماشین، فرش و سایر اقلامی بود که تقدیم دادگاه شده این مبلغ هم بابت هزینه‌های جاری بود که کل هزینه‌ها و سنوات من هم در این پول بود.

وی در پاسخ سوال قاضی که پرسید نقش شما در شرکت چه بود گفت: من در امور مالی هیچ دخالتی نداشتم اجازه نداشتم نقش من نگهداشتن رستوران‌ها و کارهای اداری بود من اجازه دخالت در امور مالی را نداشتم.

متهم همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر شغل خود پیش از شروع کار در شرکت دومان توکان گفت: در شرکت حقوقی کار می کردم آنجا هم وظیفه پیگیری داشتم قاضی صلواتی پرسید شما معاون شرکت حقوقی عدالت دومان توکان بودید که زکایی پاسخ داد من معاون نبودم فقط در معاونت کار می کردم.

وی در خصوص حقوق دریافتی خود از شرکت نیز گفت: من چیزی دریافت نکردم به بازجوها هم گفتم فقط مبلغی بود برای هزینه‌های جاری.

متهم در خصوص اتهام رشوه نیز گفت: من رشوه پرداخت نکردم فقط روز اول به یک نفر که خودش را مامور ناجا معرفی کرد پنج میلیون دادم حتی یک جا مدرکی وجود ندارد که من هزار تومان به کسی داده ام.

وی در واکنش به صحبت قاضی صلواتی که گفت شما به یک نفر منتسب به کارمند بورس پول دادی گفت: نمی‌دانم چرا آقای دومان این مساله را مطرح کرد من به کسی پول ندادم.

قاضی گفت: شما همچنین ۳۰۰ میلیون تومان بابت هزینه درمان همسردریافت کردید که زکایی پاسخ داد : این مبلغ تقریبا ۱۰۰ میلیون تومان بود و من به عنوان کمک دریافت کردم.

وی افزود: این مبلغ پول مردم بود که شما با آن هزینه درمان دادید سانتافه، زانتیا و ساعت خریدید این ها را چگونه توجیه  می کنید زکایی پاسخ داد آقای دومان به من گفت باید ماشینی داشته باشید تا کلاس کار حفظ شود آقای دومان می‌گفت همه شما باید پول در گاو صندوق داشته باشید تا هر زمانی نیاز شد خرید کنید یا پولی بدهید  من نمی‌گویم گناهکار نیستیم من گول صحبت‌های دومان را خوردم.

وی در پاسخ به سوال قاضی که گفت ما هنوز کار اصلی شما را متوجه نکرده‌ایم، گفت: خودم هم نمی‌دانم من هر کاری دومان می‌گفت انجام می‌دادم من خودم شاکی پرونده هستم که قاضی پاسخ داد شما بعدا به اختلاف خوردید.

ذکایی پاسخ داد: ما تا روز دستگیری با هم بودیم دومان در کربلا به من قول برادری داد فکر نمی‌کردم به من خیانت کند. من فقط به دومان اعتماد کردم.

قاضی صلواتی ادامه داد مکالمه شما با خانم مختارزاده موجود است که گفتید مردم را مجاب کن سرمایه‌ها را خارج نکنند متهم پاسخ داد من در گروه تلگرامی آقای دومان نبودم.

وی همچنین در پاسخ به صحبت قاضی صلواتی مبنی بر اینکه براساس محتویات پرونده و عقاید خودش و دیگران شما در جریان کارها و حیف و میل شرکت بودید گفت: کل مبلغ دریافتی من ۳ میلیارد تومان بود که همه آن به ضابطه ای عودت داده شد حتما از کجا پول آوردم که رشوه بدهم.

متهم در خصوص اظهارات برخی شکات مبنی بر استفاده از عنصر تهدید نیز گفت: من شاهد دارم که دومان آنها را تهدید می‌کرد.

ذکایی در خصوص اتهام حمل شبه اسلحه نیز گفت: این اسلحه را دومان برای شوخی خریده بود که من گرفتم و در کشو قرار دادم.

وی در خصوص حمل باتوم و شوکر نیز گفت: ابزار همراه من هم قانونی بود.

در ادامه قاضی از زکایی خواست راجع به قراردادها توضیح دهد که وی پاسخ داد من از قراردادها خبر ندارم من فقط در بخش اجرایی بودم.

وی مجدد در خصوص اختلاف با دومان سهند گفت: ما تا ۵ اسفند که دستگیر شدم با هم بودیم. من به هیچ کسی رشوه ندادم

ذکایی در پاسخ به این مساله که سرمایه گذاران شما را به عنوان دلال می شناختند نیز گفت: اگر چنین صحبتی شده براساس اظهارات آقای دومان بوده در این بخش از دادگاه نماینده دادستان با قرائت بخشی از پیامدهای رد و بدل شده بین زکایی و مختارزاده عنوان کرد مهدی زکایی از کلیه امور مالی شرکت مطلع بوده است.

درادامه روند دادگاه نماینده دادستان خطاب به مهدی ذکائی گفت: طبق اقاریر شما است که ۵۰۰ میلیون تومان بابت بانک مرکزی دریافت کرده‌اید که متهم پاسخ داد: دومان به من پول داد و می‌گفت هر کاری می‌توانید برای پیشبرد کارها انجام دهید.

نماینده دادستان ادامه داد: شما نمی‌دانستید که شرکت مجوز بانک مرکزی ندارد و ۵۰۰ میلیون گرفتید که مشکلات این حوزه را حل کنید.

متهم افزود: روزی که دیدیم اعلام کردند که شرکت مجوز بانک مرکزی ندارد دومان به ماگفت بانک مرکزی با ما لج کرده.

مهدی ذکائی در پاسخ به سوال قاضی صلواتی که پرسید چه مدت در شرکت کار کردید گفت: تقریبا ۱۵ تا ۱۶ ماه در شرکت بودم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بعد از دیدن هشدار بانک مرکزی کاری نکردید گفت: دومان به ما گفت که ما ۱۱ سال است کار می‌کنیم چطور امروز به ما گیر داده‌اند.

وی همچنین در واکنش به صحبت نماینده دادستان که گفت شما ادعا می‌کنید کارمند ساده بودید پس چرا بادیگارد داشتید گفت: در عکسی که نشان می‌دهید مسئولین حراست شرکت حضور دارند زمانی که به نماشگاه مطبوعات رفتید آنها هم بودند من مکان‌های دیگری هم می‌رفتم که آنها حضور نداشتند.

وی همچنین مجددا در پاسخ به این صحبت نماینده دادستان که گفت ما فیلم داریم که شما با اسلحه سرمایه‌گذاران را تهدید می‌کردید گفت: فیلم را پخش کنید اگر من کسی را تهدید کردم کل اتهامات دومان را می‌پذیرم. من اشتباه کردم که وارد شرکت دومان شدم نوشته‌ام که چگونه وارد شدم اما من رشوه‌ای پرداخت نکردم. من دیگر چیزی برای از دست دادن ندارم آبروی ۶۵ ساله پدر من که در این چند روز رفت.

در ادامه قاضی صلواتی از متهم پرسید شما به ارزش ۲۵۰ میلیون در شمال کشور ویلا خریدی.

ذکائی پاسخ داد: آقای دومان می‌خواست در متل‌قو سرمایه‌گذاری کند به من گفت ویلایی بخرید که بچه‌ها در زمان سفر در آنجا مستقر باشند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا ویلا را به تنهایی خریدید و اینکه مگر شما مسئول پیگیری نبودید چطور ویلا خریدید گفت: من هر کاری را که دومان می‌گفت انجام می‌دادم.

وی ادامه داد: من هر بار می‌پرسیدم دومان می‌گفت هتل‌ها و رستوران‌ها خیلی سودآور است من اصلا از درآمد هتل‌ها و رستوران‌ها خبر نداشتم.

درادامه دادگاه وکیل متهم ردیف دوم مهدی ذکائی برای دفاع از وی در جایگاه حاضر شد.

وکیل گفت: من لایحه‌ای آماده کرده‌ام که تقدیم شما می‌کنم اما باید بگویم موکل من از عناصر مجرمانه هیچ کدام را انجام نداده موکل من هیچ پولی از مردم دریافت نکرده. بردن مال غیر و مانور متقلبانه نیز مطرح نیست چرا که ایشان در هیچ تیزر تبلیغاتی هم حضور نداشته. خانم ندا مختارزاده اقرار کرده ۳۰ میلیارد تومان مستقیما از مردم پول گرفته در خواست من از ریاست دادگاه این است که با توجه به نقص پرونده آقای دومان و خانواده وی باید به بازپرسی تحویل داده شوند.

وی افزود:‌آقای ذکائی ۵۰۰ میلیون تومان در شرکت سرمایه‌گذاری کرده است.   اگر می‌دانست شرکت زیان‌ده و کلاهبردار است چرا باید سرمایه‌گذاری کند. موکل من بزه‌دیده است شما سخنوری دومان را دیدید این سخنوری شکات را هم گمراه کرده است.

وکیل ذکائی در ادامه به برخی اقاریر ندا مختارزاده متهم متواری پرونده اشاره کرد که در آنها هیچ نامی از مهدی ذکائی وجود ندارد.

وی ادامه داد: ۱۵ نفر از سرمایه‌گذاران سودهای کلانی گرفته و رفته‌اند آنها هم باید دعوت به بازپرسی شوند اگر همدست دومان باشند و کارشان به جهت تطهیر وی صورت گرفته باشد متهم هستند. همچنین برخی شکات با راه‌اندازی گروه همدلی در فضای مجازی می‌خواهند متهم آزاد شود که این مساله مشکوک است آنها در جلسات قبلی دادگاه برای برخی اظهارات دومان سهند دست می‌زدند همچنین مبلغ برخی از قراردادها با واریزی شکات مطابقت ندارد.

وی در خصوص اتهام رشوه نیز گفت: اگر موکل من می‌خواسته رشوه هم پرداخت کند اما رشوه‌ای پرداخت نشده

با پایان دفاعیات وکیل مدافع مهدی ذکائی برای بیان آخرین دفاعیات خود در جایگاه حاضر شد.

وی گفت: من هیچ کدام از اتهامات را قبول نداریم جرمی مرتکب نشدم من اغفال وعده‌های دروغین دومان شدم و در عقد قراردادها و دادن سودها هیچ نقشی نداشتم در این بخش از دادگاه وکیل جباری‌فر به دستور قاضی صلواتی پس از تفهیم اتهام در جایگاه حاضر شد.

وی گفت: تمام اتهامات را قویا رد کرده و آن را ناشی از فشار روحی و فاقد ارزش می‌دانم دفاعیات من با دفاعیات آقای دومان همپوشانی دارد و دفاعیات ایشان را قبول دارم.

وی گفت: خانه استیجاری من حاصل ۱۵ سال کار در حوزه آهن و لوازم آرایشی است تنها یک ساعت و یک اسلحه شکاری حاصل این شرکت بوده.

وی مجدد با تاکید بر اینکه هیچ جرمی در شرکت انجام نمی‌شد گفت: شرکت دومان توکان با ایجاد شغل برای ۳۰۰ نفر جزو شرکت‌های کارآفرین بوده است.

در این بخش از دفاعیات قاضی صلواتی با تذکر به جباری‌فر گفت: شما یک متن دیکته شده را می‌خوانید بهتر بود دفاعیات خودت را می‌خواندی. نسبت شما با آقای دومان چیست؟

جباری‌فر پاسخ داد: دومان داماد ما است.

وی در پاسخ به این سوال که از پروژه‌های شرکت بگو گفت: من قبول ندارم پروژه‌ها زیان‌ده بودند.

قاضی پرسید: شما کجا زندگی می‌کنی پولش را از کجا آوردی پول ساعت ۴۰ میلیونی و تفنگ شکاری ۴۵ میلیونی از کجا آمده است.

دومان پاسخ داد: در خیابان شیخ بهایی زندگی می‌کنم و پول ساعت و تفنگ شکاری دریافتی من از شرکت بود.

وی در خصوص دریافتی خود از شرکت نیز گفت: حقوق ماهیانه من به طور متوسط سه میلیون تومان بود گاهی هم برای هزینه‌های جاری پول دریافت می‌کردم و به دومان اطلاع می‌دادم.

وی در پاسخ به این سوال قاضی که پرسید آیا برخی قراردادها را شما امضا می‌کردی؟ گفت: من از دومان وکالت داشتم که برخی قراردادها را امضا کنم من فعالیت مجرمانه را قبول ندارم.

در ادامه وکیل رشید جباری‌فر گفت: پیش از دفاع از موکلم باید به جهت تنویر افکار عمومی و حفظ شان وکلا مطالبی را عرض کنم بر خلاف آنچه که آقای دومان در جلسه قبل مدعی شدند وکلا نزدیک به ۷۰ جلد پرونده را مطالعه نموده‌اند و چندین جلسه نیز با متهمین برگزار شده. پشت پرده ادعای عدم مطالعه چیزی جز انحراف روند دادرسی نیست همان طور که در سوابق نیز ذکر شده پس از درخواست موکلین وکلا در اوین حاضر شدند و هیچ یک از وکلا نیز از آقای دومان مطالبه اسناد و کیفرخواست را نداشتند چرا که تمامی مدارک و کیفرخواست به دستور دادگاه در اختیار وکلا قرار گرفته بود.

وی افزود: برای دفاع از موکلم لایحه‌ای را تهیه کردم که تقدیم دادگاه می‌کنم.

با پایان این اظهارات رشید جباری‌فر متهم ردیف سوم پرونده برای بیان آخرین دفاعیات خود در جایگاه حاضر شد.

وی گفت: تمام اتهامات را رد می‌کنم و می‌خواهم بگویم اگر دیدید شکات برای دومان دست زدند و حمایت کردند به خاطر اعتماد آنها به شرکت بود من هم می‌گویم در صورت فراهم شدن امکان برای شرکت قادر خواهیم بود اصل سود و ضرر و زیان را پرداخت کنیم.

در این بخش از دادگاه قاضی ضمن اعلام تنفس ۱۵ دقیقه ادامه دادگاه را به بعد از اقامه نماز ظهر موکل کرد.

احسان حدیدساز آخرین متهم پرونده شرکت دومان توکان بود که به دستور قاضی صلواتی در جایگاه حاضر شد.

وی گفت: من هنوز نمی‌دانم آقای دومان چه کاری انجام می‌داد و همچنان فکر می‌کنم پول‌ها موجود است اگر صحبتی هم با سرمایه‌گذاران می‌کردیم بر اساس سابقه‌ای بود که آقای دومان به ما می‌گفت. من حدودا دو سال پیش از شرکت خارج شدم و در زمان حضور من هم مشکلی وجود نداشت و سودها به موقع پرداخت می‌شد اما من به این علت که از امور مالی اطلاع نداشتم از شرکت خارج شدم و پس از آن به علت پذیرفته نشدن استعفا در جلسه با سرمایه‌گذاران از آنها خواستم سرمایه خود را از شرکت خارج کنند این افراد حاضر به شهادت هستند در دومین گام نیز به صورت رسمی نامه‌ای به دادستان تهران زدم و خروج خودم را اعلام کردم اینجانب به کلیه وظایف قانونی خود عمل کردم اما در کیفرخواست به هیچ کدام از این موارد اشاره نشده است.

وی ادامه داد: طبق مستندات گزارش مالی فعالیت‌ها قبل از حضور من آغاز و بعد از خروج من نیز ادامه پیدا کرده من از سرمایه‌گذاران فعلی تعداد اندکی را می‌شناسم که در زمان حضور من مبالغی به مراتب کمتر داشتم و بعد از خروج من با آنها قرارداد خود را تمدید کردم. من ۹ ماه است که در زندان هستم برای ارائه برخی توضیحات احضار و پس از آن دستگیر شدم.

وی در پاسخ به سوالات قاضی صلواتی گفت: من سال ۹۳ وارد مجموعه شدم و در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۹۶ قطع همکاری کردم.

وی در خصوص حقوق ماهیانه خود در شرکت نیز گفت: کل مستندات را آورده‌ام من یکی از تنخواه‌داران شرکت بودم بخش دیگری از واریزی‌ها نیز برای گرفتن چک برای مجموعه بود که به شرکت عودت داده شد متاسفانه در کیفرخواست مبلغی به عنوان حقوق و پورسانت مطرح شده که با گزارش مالی تناقض دارد. در خصوص رهن ملک و خودرو نیز باید بگویم اینها جزو خدمات شرکت به کارمندان بود که ماهیانه از حقوق ما کسر می‌شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خودت نیز در شرکت سرمایه‌گذاری کردی گفت: خودم خیر اما مادر خانمم سرمایه‌گذاری کرده بود که همان اوایل پولش را برداشت کرد.

حدیدساز در خصوص وظیفه خود در شرکت نیز گفت: کار من تجهیز دفاتر بود اگر دفتری احتیاج به سیم‌کشی، خرید پمپ یا کولر داشت من انجام می‌دادم.

وی در خصوص اتهام جذب سرمایه برای شرکت نیز گفت: من هیچ گاه مسئول جذب سرمایه نبودم هیچ گاه نیز پورسانت دریافت نکردم هر کس چنین حرفی زده باید ثابت کند من به این دلیل که از شرکت خارج شدم و تماس من با سرمایه‌گذاران باعث خروج سرمایه از شرکت شد چنین اتهاماتی را به من می‌زنند.

در این بخش قاضی از رشید جباری‌فر پرسید: مگر شما نگفتید آقای حدیدساز سه میلیارد تومان پورسانت دریافت کرده که جباری‌فر پاسخ داد : آقای دومان به من گفت حدید ساز سه میلیارد پورسانت گرفته.

حدیدساز در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تعداد سرمایه‌گذاران در زمان خروجش از شرکت گفت: آن زمان تقریبا ۴۰ سرمایه‌گذار وجود داشت که سود خود را به موقع دریافت می‌کردند از شکات فعلی من تنها ۱۰ تا ۱۵ نفر را می‌شناسم.

با پایان این اظهارات وکیل حدیدساز در دفاع از موکل خود گفت: نحوه ورود موکل من به شرکت از طریق آگهی بوده. وی حتی با اعتماد به قانونی بودن شرکت مادر همسرش را مجاب به سرمایه‌گذاری در شرکت می‌کنند.

وی صرفا کارهای فنی شرکت را انجام می‌داد که با شک به این موضوع که درآمد شرکت از کجا تامین می‌شود از شرکت خارج شده و مراتب شک خود را به دادستان تهران نیز اعلام می‌کند.

وکیل چند تن از شکات در این بخش از دادگاه خطاب به قاضی گفت: افشاگری آقای حدیدساز به دلیل اختلاف وی با مدیر شرکت است ایشان می‌گویند از هیچ موردی اطلاع نداشتم اما وی در زمان حضور در شرکت هواپیمایی به این امر واقف می‌شود که دومان سهند به جز این شرکت هواپیمایی هیچ سرمایه‌ای ندارد.

حدیدساز در پاسخ به این اظهارات گفت: من به عنوان فروشنده تور در آژانس حضور داشتم بعدا فهمیدم که این مجموعه بخشی از شرکت سرمایه‌گذاری دومان توکان است. دومان همچنین به ما دو مجله را نشان داد که حتی در روزنامه وقایع اتفاقیه سمت دبیر اقتصادی را داشت ما به مجموعه اعتماد کردیم ایشان حتی گفت که مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری امین از زیرمجموعه‌های بانک صادرات است.

در این بخش قاضی صلواتی ضمن تفهیم مجدد اتهامات حدیدساز از وی خواست آخرین دفاعیات خود را مطرح کند.

حدیدساز گفت: من هم مانند سایر افراد به مجموعه اطمینان کردم و امروز تقاضای برخورد عادلانه دارم.

با پایان اظهارات متهم ردیف چهارم پرونده شرکت دومان توکان قاضی صلواتی ضمن ختم دادگاه اعلام کرد: حکم این پرونده ظرف مدت قانونی اعلام خواهد شد.  

کد خبر 428368

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha