دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۹:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمد سوهارتو رییس جمهوری سابق اندونزی روز دوشنبه 28 ژانویه با برپایی یک مراسم تشییع جنازه رسمی به خاک سپرده شد.

به گزارش بی بی سی، در ساعات اولیه صبح روز دوشنبه جنازه محمد سوهارتو که روز یکشنبه 27 ژانویه در بیمارستانی در جاکارتا در گذشته بود، از طریق هواپیما به شهر سولو واقع در مرکز جزیره جاوا انتقال داده شد تا در مقبره خانوادگی‌اش در این شهر به خاک سپرده شود.[سوهارتو درگذشت]

بر اساس گزارش خبرنگاران حاضر در مراسم تشییع سوهارتو، سربازان تابوت وی را که پرچم اندونزی بر آن کشیده شده بود را از میان صفوف مردمی که در کنار خیابان‌ها ایستاده بودند، عبور دادند.‌

سوسیلو بامبانگ یودهویونو رییس جمهوری اندونزی نیز که در مراسم تشییع سوهارتو حضور یافته بود، طی سخنانی گفت: سوهارتو الگوی ما بود. سپس سوهارتو در کنار قبر همسرش "تین" که در سال 1996 درگذشته بود، به خاک سپرده شد.

از جمله اقدامات مهم سوهارتو، طی سه دهه زمامداری، بهبود بخشیدن به وضعیت نامطلوب اقتصادی کشورش بود. با این حال او همچنین متهم به فساد مالی، سرکوب سیاسی و موارد متعدد نقض حقوق بشر بود. گفته می‌شود در دهه 1960 و مقارن به قدرت رسیدن سوهارتو صدها هزار نفر که در حزب کمونیست اندونزی عضویت داشتند، به قتل رسیدند.

اما اتهامات سوهارتو به دلیل بیماری و وضعیت نامساعد جسمانی هیچ‌گاه در دادگاه به اثبات نرسید و او از زمان برکناری‌اش در سال 1998 تا زمان مرگش در دادگاه حضور نیافت و جرایم وی مورد رسیدگی قرار نگرفت.

کد خبر 42822

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز