همشهری آنلاین: ابوترابی‌فر در خطبه دوم نماز جمعه ۲۱ دی در تهران با بیان مجموعه‌ای از بحث‌های اقتصادی و ارائه آمار ضمن انتقاد از وجود ۵۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور در خصوص بودجه سال ۹۸ گفت؛ به جز افزایش ارقام متناسب با توروم تفاوتی با بودجه سال قبل ندارد.

ابوترابي‌فرد

به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن ابوترابی فرد در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران اظهارداشت: لایحه بودجه تبیین کننده نقشه راه یک کشور در طول یک سال است به طوری که بعضی از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی می‌گویند بودجه سال آینده را ارائه دهید تا ما تحلیل خود را از حوزه‌های گوناگون اقتصادی فرهنگی و سیاسی آن کشور ارائه کنیم.

وی افزود: بسیاری از صاحبنظران و مرکز پژوهش‌های مجلس اعتقاد دارند تفاوت معناداری بین لایحه بودجه ۹۸ با سال‌های گذشته بجز افزایش ارقام متناسب با تورم دیده نمی‌شود البته اقدامات شفاف سازی شکل گرفته است و قدم‌های کوتاه برای کاهش بعضی از هزینه‌ها برداشته شده است اما این اقدامات متناسب با تحول و تغییر و حرکت به سمت بودجه مبتنی بر عملکرد نیست.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان این که باید نگاه به نظام بودجه‌ریزی در کوتاه مدت تغییر کند، افزود: نکاتی که رهبر معظم انقلاب در مورد بودجه اشاره داشتند بیانگر ضرورت و اهمیت این تحول است.
ابوترابی فرد تحول در سیاست‌های مالی، پولی و نظام بانکی کشور را ضروری دانست و گفت: اگر در سیاست‌های مالی اصلاحات ساختاری انجام نشود در سال‌های پیش رو با مشکلات جدی روبرو می شویم.

وی تصریح کرد: اگر سیاست‌های پولی اصلاح نشود پدیده تورم از جامعه رخت بر نخواهد بست و اگر نظام بانکی اصلاح نشود رشد برای کشور چالش‌های عمده ایجاد می‌کند.

نایب رییس پیشین مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر ضرورت تغییر در ساختار مالیاتی کشور گفت: ساختار مالیاتی کشور قابل قبول نیست، امروز صاحبنظران اظهار می‌کنند که بین ۴۰ تا ۵۰ درصد یعنی حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان یا بیش از آن فرار مالیاتی داریم.

ابوترابی فرد با بیان این که اصلاح نظام مالیاتی به معنای افزایش نرخ مالیات نیست، تصریح کرد: امروز در تعریف حکمرانی خوب یکی از شاخص‌ها نظام مالیاتی فراگیر، جامع و عادلانه است و ما با آن فاصله بسیار زیادی داریم.

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از فرارمالیاتی در کشور این امر را زمینه سازفساد اقتصادی عنوان کرد و گفت: باید پایه‌های مالیاتی باید افزایش پیدا کند. کشورهایی که خود را از تورم نجات دادند نگاه ویژه‌ای به پایه‌های مالیاتی داشتند.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: ما از بسیاری حوزه‌ها مالیات دریافت نمی‌کنیم. بعضی از افرادی که دستگاه قضایی آنها را محاکمه کرد به عنوان انسان متخلف در نظام اقتصادی کشور دهها حساب بانکی داشتند، منابع کلانی جابه جا شد و یک ریال پرداخت مالیاتی نداشتند.

ابوترابی فرد یادآورشد: دستگاه مالیاتی کشور برای آن که بتواند عادلانه مالیات دریافت کند، نیازمند اطلاعات است. همه دستگاه‌ها باید اطلاعات را طبق قانون در اختیار نظام مالیاتی قرار دهند. وی ادامه داد: در کشوری که نظام استکبار این تنگناها را خلق کرده است باید اصلاح ساختار مالیاتی کشور دستور اول کشور قرار بگیرد.

وی از نمایندگان مجلس خواست به طور جدی این مساله را در دستور کار قرار دهند و در عین حال تاکید کرد: این اقدام باید بدون کمترین تعرض به حقوق افراد انجام شود تا مبادا یک ریال از یک برادر و خواهر مسلمان اضافه دریافت شود که بر خلاف موازین شرعی و قانونی، و خیانت به نظام و ملت است همانطور که فرار مالیاتی خیانت به کشور و ملت است.

عضو پیشین کمیسیون تلفیق رسیدگی کننده به لایحه بودجه مجلس از حوزه‌های مهم برای اصلاح سیاست‌های مالی را اصلاح ساختار مالیاتی دانست و یادآور شد: در این زمینه مرکز پژوهش‌ها به این حوزه پرداخته و نمایندگان مجلس باید پایه‌های جدید مالیاتی را مورد توجه قرار دهند.

ابوترابی فرد با تاکید بر لزوم کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدهای واقعی اظهارداشت: نمی‌توان بدون کاهش هزینه‌ها قدمی برداشت، یکی از کشورهای همسایه در آغاز اصلاحات اقتصادی متوسط تورم ۶۰ درصد را تجربه می‌کرد که با مدیریت هزینه‌ها قدم های اصولی برداشت. وی ادامه داد: باید هزینه‌ها را مدیریت کنیم و افزایش حقوق‌ها متناسب با منابع واقعی بودجه تعریف شود.

وی تصریح کرد: افزایش حقوق با دست اندازی به منابع بانک مرکزی و منابع بانک‌ها یعنی کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم و این خیانت به ملت ایران است. امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: ما در ظاهر پیام می‌دهیم که ۱۰ درصد ۲۰ درصد حقوق شما را افزایش دادیم اما در پس این پرده پیام این است که ۳۰ درصد ۴۰ درصد ارزش پول شما را پایین آوردیم.

ابوترابی فرد با تاکید بر این که کاهش هزینه‌های عمومی باید جزو مسائل اصلی باشد به بودجه یکی از نهادها طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در طول سال ۹۳ تا سال ۹۸ اعتبارات هزینه‌ای و اختصاصی یک نهاد ۲۲۵ درصد رشد دارد در حالی که باید در جهت کاهش هزینه‌ها حرکت کنیم. وی خطاب به مدیران کشور تاکید کرد: فرزندان شما در صورتی می‌توانند آینده مطمئن داشته باشند که هزینه‌های کشور مدیریت شود.

نایب رییس پیشین مجلس در بخش دیگر اصلاح سیاست‌های مالی را کاهش بدهی‌های دولت عنوان کرد و گفت: نمی‌شود با افزایش بدهی‌های دولت شاهد کاهش تورم باشیم. باید هزینه‌های دولت کاهش پیدا کند و درآمدهای مشروع مالیاتی افزایش پیدا کند، تا بدهی‌ها کاهش یابد.

ابوترابی فرد به افزایش بدهی‌های دولت در چند سال اخیر اشاره و اضافه کرد: در بودجه سال جاری برای استقراض فروش اسناد مالی و اسناد خزانه ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این رقم اگر با نسبت صحیح نسبت به تولید ناخالص داخلی استقراض شود و در حوزه‌هایی که خلق ثروت می‌نمایند هزینه شود، می‌تواند برای رشد کشور و اقتصاد منشاء اثر باشد. وی افزود: از این ۵۰ هزار میلیارد تومان استقراض ۳۳ هزار میلیارد تومان را باید بابت پرداخت اصل و سود بدهی‌هایی که در سال ۱۳۹۸ سررسید می‌شود، اختصاص بدهند.

وی یادآورشد: نباید فاصله بین استقراض با تولید ناخالص داخلی به کمتر از ۴۰ درصد افزایش پیدا کند. کمتر از ۴۰ درصد در موضع آسیب جدی است. این روال منتهی به کاهش این فاصله می‌شود. امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت:در قانون برنامه پیش‌بینی شده تا پایان برنامه ششم توسعه نباید فاصله و نسبت استقراض با تولید ناخالص داخلی کمتر از ۴۰ درصد باشد. باید بدهی‌های دولت را کاهش داد و با کاهش هزینه‌ها در این مسیر قدم برداشت.

ابوترابی فرد تصریح کرد: استقلال بانک مرکزی امروز مطالبه جدی رهبرمعظم انقلاب است. افزایش نظارت قانونمند و سیستمی بانک مرکزی بر بانک های دولتی و خصوصی ضرورت اصلی و کلیدی انقلاب و نظام است. وی ادامه داد: تجدید ساختار مالی و عملیاتی بانک ها امروز مطالبه جدی نمازگزاران جمعه است.

نایب رییس پیشین مجلس شورای اسلامی از نمایندگان مجلس خواست در مسیر واریز درآمدهای اختصاصی به خزانه و تخصیص مجدد آن قدم بردارند، امروز این نیاز قطعی است.

ابوترابی فرد همچنین پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر این که تمام درآمدهای حاصل از نفت به صندوق توسعه واریز شود را پیشنهاد درستی عنوان کرد و یادآور شد: دولت اگر نیازی دارد ۱۴ میلیارد دلار برای کالاهای ضروری و اساسی از صندوق توسعه دریافت کند. اگر هزینه‌ها با منابع تطبیق نکرد که نمی‌کند مجددا می‌تواند از صندوق توسعه به صورت شفاف و با روش‌های مناسب و نظارت بانک مرکزی در راستای اصلاح ساختار اقتصادی کشور استفاده کند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران تصریح کرد:ما باید به دنیا پیام بدهیم که اگر شما در اندیشه کاهش فروش نفت هستید ما در اندیشه قطع رابطه هزینه‌های جاری با منابع نفتی هستیم این پیام الهام بخشی است. وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: نمایندگان اگر منافع بلندمدت ملت را ببینید، خداوند در دنیا و آخرت همراه شماست. در حوزه‌های انتخابیه هم آبرومند خواهید بود حتی اگر رای نیاورید.
ابوترابی فرد گفت: ملاک تصمیم نباید رأی باشد ملاک تصمیم منافع بلندمدت ملت ایران و کاهش تورم با تولید حداکثری، افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش هزینه ها است.

  • قوام و قیام جامعه به اقتصاد سالم بدون اتکا به نفت است

امام جمعه موقت تهران همچنین در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران با تاکید بر این که قوام و قیام جامعه به اقتصاد سالم، مولد، دانش بنیان و مدیریت صحیح مصرف و نه متکی بر اقتصاد نفت است، گفت: در آستانه تصویب لایحه بودجه سال ۹۸، مجلس شورای اسلامی باید به این حقیقت چشم بدوزد. وی اظهار داشت: برای حرکت و تعالی جامعه و استحکام و اقتدار جامعه انسانی و اسلامی باید به حوزه اقتصاد توجه ویژه داشته باشیم.

وی ادامه داد: این جامعه انسانی و اسلامی در همه عرصه‌های زندگی عالمانه و عاقلانه با هدف مشخص قدم برمی دارد و اگر به پیشرفت و توسعه فکر می کند، نگاهش با نگاه توسعه ای دنیای غرب متفاوت است.
وی یادآور شد: آنجا انسان را در لذت طلبی فردی، مادی و بریده از خداوند خلاصه می کنند و این لذت طلبی با توسعه اقتصادی پاسخ داده می شود و همه نهادها برای رسیدن به این هدف تعریف شده‌اند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران تصریح کرد: اما پیشرفت و توسعه در جامعه وحیانی، تربیت انسان متعالی و متکاملی است که به ارزش های والای انسانی آراسته است، به تمام نیازهای فطری خود پاسخ داده و انسان خداگونه‌ای تربیت می‌کند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد یادآورشد: لذا اقتصاد در جامعه اسلامی صرفا هدف نیست بلکه ابزاری برای تعالی و تکامل انسان و جامعه اسلامی و رسیدن به معرفت، علم و تربیت انسانی که در قله ها پرواز می کند، است.
وی با بیان این که در آیات الهی به جامعه آراسته به نور ایمان اشاره شده است، عنوان کرد: بر اساس فرامین خداوند متعال، کسانی که در مدرسه قرآن و وحی زانو زده، در پرتو انوار نورانی وحیانی حرکت می کنند و آموزه های وحیانی و فرامین رسول مکرم اسلام و پیشوایان معصوم دین را نقشه راه قرار داده اند، ثمره این سلوک رسیدن به حیات علمی و معرفتی است.

امام جمعه موقت تهران این نکته را یادآور شد: انسانی که سخن خدای متعال را استماع می کند و به مبدا و معاد ایمان دارد، انسان زنده است.

ابوترابی فرد خاطرنشان کرد: بر اساس آیات الهی کسانی که تحت انظار پیامبر اکرم (ص) و در حیات عقلانی و معرفتی قرار دارند در یک مرتبه ای از حیات علمی هستند و افرادی با تذکرات پیامبر (ص) بیدار می شوند که دارای مرتبه ای از خشیت، معرفت و علم بوده و بعد از آن که به مدرسه وحی راه یافتند به قله های حیات دست پیدا می کنند که با حیات گذشته آنها قابل مقایسه نیست.

وی با یادآوری این که این علم و معرفت است که حضرت آدم را در قله ای از برتری نسبت به سایر پدیده ها قرار داده است، افزود: انسان کامل، انسان عالم و دارای حیات وحیانی است و اگر جامعه ای در مدرسه قرآن حضور پیدا کند به مدارج عالی علم و معرفت دست می یابید، معرفتی که دستاورد عمل صالح است و این عمل صالح راه را برای تعالی معرفتی و ایمانی انسان و قرب او به هستی مطلق و ذات احدیت هموار می کند.

وی تصریح کرد: عمل صالح و نورانی به نور اخلاص انقلاب بزرگی در انسان و جامعه خلق می‌کند که نمونه بارز آن نظام جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت است که دنیای استکبار را در حیرت فرو برده و در موضع انفعال قطعی قرار داده است.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: این دستاورد، نتیجه معرفت خدا و اطاعت از پیامبر او و تسلیم شدن در برابر وحی است که همانا انسان و جامعه را متحول و جبهه مقاومت را خلق کرد و این نور وحی است که در جان شهدای مدافع حرم حضرت زینب (س) تجلی پیدا کرد و باعث شد دنیای استکبار در برابر عظمت انسانی به تسلیم و پذیرش شکست وا داشته شود.

کد خبر 428097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha