یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: برخلاف گزارش سازمان بازرسی کل کشور و تأکید مکرر کارشناسان به گران بودن نرخ پیامک و بررسی بیش از یک سال آن از منظر کارشناسی و اهمیت موضوع رقابتی شدن بازار مخابرات کشور، مسئله قیمت پیامک همچنان در ابهام است.

این درحالی است که چندی‌پیش وزیر ارتباطات اعلام کرد بحث کاهش نرخ پیامک پایان یافته‌است.

با محمود خسروی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات کشور که ناظر فعالیت‌ شرکت‌ها و خدمات آنان به مشترکان است، گفت‌وگوکرده‌ایم.

  • کاهش تعرفه نرخ پیامک به کجا کشید؟

سازمان تنظیم مقررات نظر کارشناسی خود را پیش از این ارائه داده است. شرکت مخابرات ایران نیز با توجه به نظرات بازرسی کل کشور مسئله را بررسی کرده است. در حال حاضر نتیجه بررسی‌ها به مجمع شرکت مخابرات ارجاع شده است.

  • اما وزیر‌ ارتباطات اعلام کرده که این مسئله خاتمه یافته است؟

بله این درست است ولی با توجه به علاقه‌مندی دولت به کاهش تعرفه‌ها این مسئله از دستور‌‌کار خارج نشده‌است. حدود 10 روز پیش نیز جلسه‌ای در شرکت مخابرات در این مورد تشکیل شد و در واقع بررسی کارشناسی ادامه دارد.

  • مسئله برگزاری مزایده اپراتور سوم تلفن‌همراه در روزهای اخیر با سرعت در‌حال پیگیری است. آیا این مزایده طبق برنامه در زمان تعیین شده برگزار‌ می‌شود؟

پروانه اپراتور سوم تهیه شده‌است و در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات است. این مسئله که خاتمه یابد، وارد بحث نحوه برگزاری مزایده می‌شویم که آماده کردن اسناد لازم و غیره است.

در این زمینه مرکز تحقیقات مخابرات به‌عنوان مشاور اصلی کار در حال پیگیری است. به‌طور قطع باید از کارشناسان بین‌المللی و داخلی استفاده کرد.

در واقع مشاور خارجی، با تجربه‌ای که دارد می‌تواند برگزاری رقابتی‌تر مزایده را تضمین کند و با بازاریابی خود تعدد شرکت‌های حاضر در مزایده را افزایش دهد.

  • زمان‌بندی مزایده طبق برنامه پیش می‌رود؟

برنامه ما این است که در سه ماه اول سال آینده نتایج مزایده به‌صورت نهایی اعلام شود. اگر تأخیری رخ ندهد در این زمان و یا حداکثر تا 6ماه اول سال آینده پروانه فعالیت شرکت برنده مزایده را سازمان تنظیم مقررات صادر می‌کند.

  • پروانه اپراتور اول در چه مرحله‌ای است؟

پروانه اپراتور اول هم تا هفته آینده در کمیسیون تنظیم مقررات بررسی می‌شود. ما هدفمان این بود که سریع‌تر این پروانه صادر شود ولی مسایلی مطرح است و اعمال مقررات بر این شرکت که سال‌ها ‌دولتی بوده به سادگی عملی نیست.

در عین حال نگرانی‌هایی در مورد احتمال ایجاد انحصار در این بخش هم وجود دارد. این مسئله به پیچیدگی و طولانی شدن صدور پروانه منجر شده است.

کد خبر 42795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز