همشهری آنلاین: پژوهشگران دانشگاه استنفورد، نوعی حسگر بی‌سیم و قابل تجزیه زیستی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به پزشکان در بررسی انسداد رگ‌ها کمک کند.

حسگر بی‌سیم

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، پس از جراحی رگ خونی، پزشکان باید آن را بررسی کنند تا هنگام ترمیم، مسدود نشود. شاید یک حسگر جدید قابل تجزیه زیستی به پزشکان کمک کند در آینده این انسداد را زودتر تشخیص دهند.

این ابزار که در دانشگاه استنفورد (Stanford University) ابداع شده، یک نوار خازنی است که از یک طرف به دور رگ خونی پیچیده می‌شود و از طرف دیگر به یک آنتن متصل است.

بررسی موفقیت جراحی رگ خونی، کار چالش‌برانگیزی محسوب می‌شود زیرا نخستین نشانه بروز مشکل، معمولا بسیار دیر خود را نشان می‌دهد. در این گونه موارد، بیماران به جراحی بعدی نیاز پیدا می‌کنند که خطراتی را نیز در پی دارد. این حسگر جدید، امکان بررسی و اقدام به موقع را برای پزشکان فراهم می‌کند.

خون هنگام عبور از رگ خونی، به سطح داخلی آن فشار وارد می‌کند و موجب تغییر شکل آن می‌شود. این تغییر شکل، ظرفیت ابزار را برای ذخیره شارژ الکتریکی تغییر می‌دهد.

پزشکان با استفاده از یک ابزار خارجی که به آنتن متصل می‌شود، می‌توانند این ظرفیت را بررسی کنند و میزان جریان خون را تشخیص دهند تا در صورت آغاز کاهش جریان خون، اقدامات لازم را انجام دهند. همچنین در صورت وجود انسداد در رگ، پزشک به راحتی از وجود آن آگاه می‌شود.

پیج فاکس (Paige Fox) استادیار جراحی و از نویسندگان این پژوهش گفت: سنجش جریان خون، کار مهمی در رشته پزشکی به شمار می‌رود. یک حسگر بی‌سیم قابل تجزیه زیستی می‌تواند تاثیر بسزایی در حوزه‌های گوناگون از جمله جراحی، پیوند و ترمیم قلب و عروق داشته باشد. این فناوری به ما امکان می‌دهد مراقبت از بیماران را بدون ملاقات حضوری آنها گسترش دهیم.

این حسگر که مبتنی بر فناوری مورد استفاده در ابداع پوست رباتیک است، به باتری نیازی ندارد و پس از ترمیم رگ، به صورت زیستی و بدون هیچ ضرری تجزیه می‌شود. بنابراین، نیازی نیست که پزشک پس از پایان کار، آن را از بدن بیمار خارج کند.

اگرچه می‌توان برای بررسی ظرفیت رگ از یک برچسب الکترونیکی روی پوست استفاده کرد اما شاید یک تلفن همراه هوشمند یا یک ابزار پوشیدنی هم بتوانند این کار را به درستی انجام دهند. همچنین ارسال بی‌سیم داده‌ها به اینترنت هم ممکن خواهد بود؛ بنابراین پزشکان می‌توانند پیشرفت بیمار را بدون ملاقات آنها در مطب، بررسی کنند.

مقاله این پژوهش، در مجله Nature Biomedical Engineering به چاپ رسید.

کد خبر 427944
منبع: ایسنا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha