همشهری‌آنلاین: شهردار تهران گفت: استفاده از سرمایه‌های اجتماعی یکی از راه‌حل‌های کاهش پسماند است و اگر بتوانیم از سرمایه‌های اجتماعی استفاده کنیم، می‌توانیم آن را به یک فرصت و ثروت تبدیل کنیم.

نشست حناچي با مجمع نمايندگان تهران

 به گزارش شهرنوشت، پیروز حناچی در نشست با اعضا کمیته اجتماعی مجمع نمایندگان تهران که عصر یک‌شنبه ۱۶ دی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد با اشاره به این‌که شهرداری تهران روزانه هزینه زیادی برای حمل و دفع زباله پرداخت می کند، اظهار کرد: یکی از راه حل های این مسئله ایجاد حساسیت در مردم برای تفکیک زباله و کاهش تولید زباله است.

حناچی افزود: جانمایی مخازن زباله سر کوچه‌ها تبعاتی از جمله تجمع موش و کاهش سهم شهروندان در تفکیک زباله از مبدا را به وجود آورده که باید در این شیوه جمع‌آوری زباله تجدیدنظر کنیم.  

شهردارتهران این مسئله را یک معضل کشوری دانست و گفت: دستگاه‌های حکومتی در این بخش خودشان را کنار کشیده‌اند و شهرداری‌ها در این موضوع که با سلامت شهروندان در ارتباط است، تنها مانده‌اند. شهرداری‌ها باید در مسائل مربوط به پسماند حمایت و پشتیبانی شوند.  

حناچی نارضایتی شهروندان ساکن جنوب شهر را یکی از موارد مربوط به پسماندهای کلان شهر تهران عنوان کرد و گفت: به غیر از پسماندهایی که به آرادکوه می‌رود، ۴۳ هزار تن زباله هم به جاده آبعلی می‌رود. در کشور ما تکنولوژی در رابطه با پسماندهای ساختمانی هم قوی نیست و تمام این موارد به طبیعت ضرر می زند.  

او تاکید کرد: اگر در بودجه سال ۱۳۹۸ برای مشکل پسماند کلان شهرها بودجه‌ای در نظر گرفته شود، به طور قطع کمک بزرگی است.  

حناچی درباره استفاده از سرمایه اجتماعی تصریح کرد: اعتقاد دارم با ایجاد حساسیت در شهروندان و کمک سمن ها می‌توانیم سرمایه اجتماعی را به دست بیاوریم و باید سرمایه‌های اجتماعی را برای خودمان حفظ کنیم.  

او با اشاره به این‌که پسماندهای تهران معضلاتی مثل کودکان کار و آسیب‌های محیط زیستی را به همراه دارد، گفت: دولت، شهرداری‌ها را در انجام ماموریت‌های حاکمیتی مانند توسعه حمل ونقل عمومی، دفع پسماند و رفع آلودگی هوا و منابع پایدار حمایت کند البته شرایط شهرداری تهران به نسبت بسیاری از شهرهای دیگر بهتر است. وقتی شهرداری در پرداخت حقوق کارکنانش با مشکل مواجه می شود، نمی‌تواند به موضوعات زیست‌محیطی و مسائل دیگر بپردازد.  

شهردار تهران تصریح کرد: استفاده از سازمان‌های مردم نهاد، افزایش حساسیت شهروندان نسبت به کاهش پسماند و افزایش هزینه تولید زباله سه راهکاری هستند که می‌توانیم برای کاهش تولید پسماند از آن‌ها استفاده کنیم. در بسیاری از کشورها اگر زباله به خوبی تفکیک نشود، شهروندان متحمل جریمه‌های سنگینی می‌شوند.

کد خبر 427695

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha