همشهری آنلاین: تهیه غذای تازه برای مصرف فضانوردان یکی از چالش‌های بزرگی است که صنعت فضایی با آن مواجه است. اما پژوهشگران نروژی، ایتالیایی و فرانسوی راه‌حلی برای این مشکل یافته‌اند.

گياه

به گزارش مهر به نقل از نیوزمدیکال، از این پس فضانوردان قادر به کاشت برخی گیاهان و سبزیجات در شرایط بی‌وزنی در فضا خواهند بود و این کار با استفاده از نوعی خاک مصنوعی صورت می‌گیرد که از سنگ‌های تشکیل شده از گدازه‌های آتشفشانی تولید می‌شود.

گیاهان بعد از قرار گرفتن در این سنگ‌ها در داخل آب قرار می‌گیرند تا بتوانند مواد مغذی مورد نیاز برای رشد خود را دریافت کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد می‌توان بدین شیوه علاوه بر سبزیجات برای کشت برخی میوه‌ها مانند گوجه فرنگی، توت فرنگی و غیره نیز اقدام کرد.

با توجه به این که برخی کشورهای جهان برای فرستادن فضانورد به کره مریخ و اقامت طولانی مدت بر روی سطح این سیاره در حال برنامه‌ریزی هستند، ابداع چنین روش‌هایی ضرورت دارد. آژانس فضایی اروپا به دنبال ایجاد پایگاهی در کره ماه تا سال ۲۰۳۰ است و ناسا هم برنامه‌هایی مشابه در همین زمینه دارد.

در روش مذکور گیاهان در یک محیط گلخانه‌ای خاص قرار گرفته و آب، مواد تغذیه‌ای دیگر مورد نیاز، برخی گازها و هوا نیز به این گلخانه‌ها تزریق می‌شوند. همچنین از دستگاه سانتریفیوژ به منظور مقابله با شرایط خلا و ایجاد حس وجود جاذبه در گیاهان بهره گرفته می‌شود.

آزمایش‌های انجام شده در این زمینه فعلا امیدوارکننده بوده و امید می‌رود کاشت گیاه و میوه در فضا بدین شیوه ظرف سه سال آینده ممکن شود.

کد خبر 427576

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha