یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: آمریکا رسما به ترکیه فروش سیستم آمریکایی پاتریوت به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار را پیشنهاد داد به شرط این‌که آنکارا خرید سیستم اس۴۰۰ را از روسیه لغو کند اما یک روزنامه ترکیه‌ای نوشت، آنکارا این پیشنهاد را رد کرده‌است.

سلاح

روزنامه ینی‌شفق ترکیه نوشت، آنکارا پیشنهاد جدید واشنگتن درباره صرف نظر کردن از خرید سامانه‌های اس ۴۰۰ روسیه در مقابل فروش سیستم‌های دفاع موشکی پاتریوت آمریکا را رد کرد.

به گزارش ایسنا،این روزنامه به نقل از منابع نوشت: آخرین تلاش برای قانع کردن ترکیه برای نخریدن سامانه‌های موشکی اس ۴۰۰ در جریان سفر اخیر هیئت آمریکایی به ترکیه انجام گرفته است.

به نوشته این روزنامه، مقامات ترکیه پیشنهاد واشنگتن را رد کردند زیرا شامل تخفیف در مبلغ مورد نظر که بالغ بر ۳.۵ میلیارد دلار است و نیز شامل انتقال تکنولوژی تولید این سامانه‌ها به ترکیه نمی‌شد.

این روزنامه می‌افزاید، سامانه‌های دفاع موشکی روسیه برای ترکیه سه برابر ارزان‌تر است.

چند روز گذشته هیاتی از آمریکا برای اعلام شرایط درباره خرید سیستم موشکی پاتریوت به ترکیه رفت و با مقام‌های وزارت دفاع و امور خارجه گفت‌وگو کرد. بر اساس پیشنهاد آنها سیستم موشکی پاتریوت تنها زمانی‌که آنکارا توافق خرید سیستم اس۴۰۰ را لغو کند، به ترکیه داده می‌شود.

در ماه دسامبر وزارت خارجه آمریکا فروش ۸۰ موشک پاتریوت و ۶۰ موشک دیگر به همراه سامانه‌های پرتاب‌گر، رادارها و دیگر تجهیزات را به ترکیه به عنوان متحد مهم این کشور تصویب کرد.

اما دولت ترکیه که در گذشته تلاش می‌کرد که سیستم پاتریوت را دریافت کند، به دلیل رد فروش پاتریوت به آنها در زمانی که ترک‌ها به آن نیاز داشتند، ناامید شده است.

در سال ۲۰۱۷ آنکارا قراردادی را با روسیه برای خرید اس ۴۰۰ امضا کرد. قرار است نصب این سیستم در ترکیه در ماه اکتبر امسال انجام شود.

اما واشنگتن بر این باور است که چنین اقدامی از سوی ترکیه به عنوان متحد ناتو، تمام این بلوک را به خطر می‌اندازد.  بر همین اساس کنگره آمریکا انتقال ۱۰۰ جنگنده اف ۳۵ به ترکیه را به تعویق انداخت.

اما ترکیه در برابر فشار آمریکا بی‌اعتناست. در همین راستا رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که خرید اس۴۰۰ "توافق انجام شده " است.

او ادامه داد که این کشور نیازی به اجازه هیچ‌کس برای انجام توافق‌هایی که برای امنیت این کشور بسیار مهم هستند، ندارد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه درباره مذاکرات سیستم پاتریوت اعلام کرد که ترکیه هیچ برنامه‌ای برای لغو توافق اس۴۰۰ با مسکو ندارد.

او گفت: خرید اس۴۰۰ برای تامین نیاز امنیتی فوری و کوتاه مدت ترکیه است. ما تدابیر لازم را انجام خواهیم داد. این سیستم می‌تواند به طور مستقل استفاده شود و آسیبی به جنگنده‌های اف ۳۵ و سیستم‌های ناتو وارد نمی‌کند. ما مذاکرات‌مان را با مقامات آمریکایی که در این باره حساس هستند، ادامه می‌دهیم.

همچنین سال گذشته میلادی، آمریکا هند را تهدید کرد که بعد از امضا قرارداد ۴ / ۵ میلیارد دلاری خرید پنج سیستم اس۴۰۰ روسیه تحریم می‌شود. در عین حال بر اساس برخی گزارش‌ها، واشنگتن به دهلی نو اعلام کرده است که اگر هند به خرید جنگنده‌های اف-۱۶ اقدام کند، مجازاتی درمیان نخواهد بود.

کد خبر 427548

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha