چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تالاب حسنلو در غرب جاده مهاباد به ارومیه و در حدود ۲۰ کیلومتری شرق نقده قرار دارد.

تالاب

تالاب حسنلو در موقعیت جغرافیایی ۳۷ درجه و ۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه عرض شمالی و ۴۵ درجه و ۲۸ دقیقه و ۹ ثانیه طول شرقی قرار گرفته است. مساحت تالاب در حدود ۱۱۰۰ هکتار و در ارتفاع ۱۳۰۸ متری از سطح آب‌های آزاد قرار دارد. این تالاب شامل دریاچه‌ای کم عمق با آب لب شور فصلی بوده که از آب باران، چشمه‌ها و جویبارها تغذیه می‌شود. طی چند سال گذشته سد احداثی بر روی آب خروجی آن باعث شیرین‌تر و عمیق‌تر شدن آب آن شده و در حال حاضر تبدیل به دریاچه پشت سد گشته است. این تغییرات باعث تبدیل تالاب به مخزن آب شده و یک اکوسیستم جدید دریاچه‌ای ایجاد کرده است.

از آب تالاب در کشاورزی استفاده می‌شود و مراتع اطراف تالاب مورد استفاده دامداری قرار می‌گیرد. در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب یادگارلو و درگه سنگی به عنوان تالاب بین‌المللی ثبت شده است و قوانین شکار و صید در آن جاری است. این تالاب در حال حاضر توسط سازمان آب منطقه‌ای استان حفاظت می‌شود. این تالاب دارای چشم‌اندازی زیبا و در فصول مختلف سال پذیرای انواع پرندگان است و می‌توان گردشگران را برای تماشای طبیعت زیبا و انواع پرندگان به آن جذب نمود.

در قسمت شمالی تا جنوب غربی تالاب پوشش گیاهی انبوهی به چشم می‌خورد. گونه‌های گیاهی اطراف تالاب عبارتند از جگن، نی، شور و سالیکورنیا.

دسترسی به تالاب از طریق جاده ارومیه به مهاباد در ۷۱ کیلومتری ارومیه قابل انجام است.

کد خبر 427246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha