چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمار گیشه سینمای چین در سال ۲۰۱۸ با ۹ درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن به ۸.۸۶ میلیارد دلار و آمار تماشاگران به یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون نفر رسید.

فيلم چيني عمليات درياي سرخ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسکرین‌دیلی، در شلوغ‌ترین کشور دنیا در مجموع بیش از ۶۰ هزار پرده سینما وجود دارد که ۹۰۳۳ مورد آن مربوط به سال ۲۰۱۸ می‌شود. با وجود افزایش ۹ درصدی درآمد سینماها، تعداد تماشاگران در کشور ۱.۴ میلیارد نفری چین با شش درصد رشد به رقم خیره‌کننده ۱.۷۲ میلیارد نفر رسیده است. آماری که نشان می‌دهد سال گذشته هر چینی به طور میانگین دست‌کم یک‌بار سینما رفتن را تجربه کرده است.

فیلم‌های چینی سال ۲۰۱۸ حدود ۵.۵ میلیارد دلار فروختند و ۶۲ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دادند که کمی بیش از هشت درصد بیش از سال ۲۰۱۷ است. در این میان، ۹ فیلم گیشه بالای ۱۴۵ میلیون دلار داشتند و ۲۰ فیلم هم بین ۷۳ تا ۱۴۵ میلیون دلار فروختند. فیلم چینی «عملیات دریای سرخ» که در سال نو چینی (هفته اول فوریه) به نمایش درآمد، با ۵۳۱ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۱۸ در چین بود.

«کارآگاه چایناتاون۲» با ۴۹۴ میلیون دلار و دو اکران تابستانی «مردن برای زنده ماندن» با ۴۵۰ میلیون دلار و «سلام آقای میلیاردر» با ۳۷۰ میلیون دلار رده‌های دوم تا چهارم فهرست پرفروش‌های سال را به خود و سینمای چین اختصاص دادند. «انتقام‌جویان: جنگ ابد» با ۳۴۸ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم هالیوودی سال لقب گرفت و البته پایین‌تر از چهار رقیب چینی خود در رده پنجم جدول پرفروش‌های ۲۰۱۸ ایستاد.

چهار فیلم بزرگ دیگر محصول استودیوهای آمریکا به نام‌های «ونوم» ۲۷۲ میلیون دلار، «آکوامن» ۲۶۹ میلیون دلار، «پارک ژوراسیک: قلمرو سقوط‌کرده» ۲۴۷ میلیون دلار و «بازیکن آماده شماره یک» ۲۰۳ میلیون دلار به ترتیب هفتم تا دهم شدند. رده ششم پرفروش‌های سینمای چین هم به یک فیلم داخلی دیگر رسید؛ «شکار هیولای۲» که با ۳۲۵ میلیون دلار فروش پایین‌تر از «انتقام‌جویان: جنگ ابد» قرار گرفت.

رشد همه‌جانبه سینمای چین (میزان فروش و تعداد تماشاگران) در شرایطی اتفاق افتاد که فیلم‌های اکران‌شده در دو بازه زمانی مهم یعنی کریسمس و سال نو چینی در گیشه نومیدکننده ظاهر شدند. از سوی دیگر، مقام‌های رسمی سینما تصمیم گرفتند برای تقویت گیشه پایان سال اکران چند فیلم خارجی از جمله «اسپایدرمن: درون دنیای عنکبوتی» و «جستجو» را به تعویق بیندازند و در عوض نمایش عمومی «آکوامن» را ادامه دهند.

در فاصله حدود یک ماه تا آغاز سال نو چینی، چند فیلم پرامید برای نمایش و گرم کردن گیشه در نوبت اکران قرار دارند. «سلطان تازه کمدی» استفن چو، «بیگانه دیوانه» نینگ هائو و «شوالیه سایه‌ها: بین یین و یانگ» با بازی جکی چان از اوایل فوریه در چین روی پرده می‌روند. ضمن اینکه چون ۲۰۱۹ در چین سال خوک است، یک فیلم با همین مضمون هم برای اکران در نظر گرفته شده است.

کد خبر 427242

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha