همشهری آنلاین - فتانه انفرادی: موضوع استعفای وزیر بهداشت که از نهم دی مطرح شده بود با خداحافظی وزیر بهداشت در جلسه معاونان رنگ و بوی واقعیت به خود گرفت و همین امر واکنش متفاوت رسانه‌ها را به همراه داشت.

سيدحسن هاشمي

استعفای سید حسن هاشمی،  وزیر بهداشت را الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران و  عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی خبر داد و در توئیتر نوشت: متأسفانه باخبر شدم، دکتر قاضی‌زاده هاشمی در اعتراض به کاهش بودجه سلامت، استعفا داده و چند روزی است در جلسات هیئت‌دولت شرکت نمی‌کند. پس از آن برخی رسانه‌ها هم  از خداحافظی وزیر بهداشت در جلسه وزیر بهداشت با معاونان خود خبر دادند.

تا اینکه پس از چند ساعت و در بعد از ظهر روز دوشنبه دهم دی ماه، دکتر عباس زارع نژاد مدیرکل روابط عمومی وزات بهداشت و مشاور وزیر بهداشت اعلام کرد که خداحافظی وزیر، استنباط رسانه‌ای است و منطقی است که درباره استعفا  دولت اظهار نظر کند. با اظهار نظر زارع نژاد، موضوع استعفای وزیر بهداشت شفاف‌تر شد.

به همین دلیل، همشهری آنلاین درباره استعفای وزیر بهداشت با چند تن از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس گفتگو کرده است.

  • رئیس جمهور شخصا ورود کند

دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با همشهری آنلاین درباره موضوع استعفای وزیر بهداشت می‌گوید: از رئیس جمهور می‌خواهم که شخصا نسبت به استعفای دکترهاشمی ورود کنند.

او اضافه می‌کند: دکتر هاشمی، اقدامات بسیار مثبت و اثرگذاری انجام داده است و یکی از موفق‌ترین و پرتلاش‌ترین وزرای دولت است. خدمات و اقدامات دکتر هاشمی،  حیثیت و آبروی دولت دکتر روحانی است.

شهریاری گفت: به اعتقاد من، بهترین ناظران و قضاوت‌کنندگان نسبت به عملکرد دکتر هاشمی مردم هستند. اگر نسبت به عملکرد وزرای دولت، نظرسنجی انجام شود، قطعا دکتر هاشمی بیشترین و بالاترین نمره را دارد. از سوی دیگر، بین مردم هم از محبوبیت برخوردار است چرا که مدام در بین مردم است.

 او  می‌گوید: دکتر هاشمی،  اغلب مواقع برای رسیدگی به مشکلات مردم و ارزیابی عملکرد خود و تیمش در سفر بود و مسائل را از نزدیک بررسی می‌کرد و کم و کاستی‌ها را می‌دید و برای برطرف شدن آن‌ها استان به استان و شهر به شهر و روستا به روستا سفر می‌کرد.

او تاکید می‌کند:  انصافا اقداماتی که در این چند ساله در حوزه سلامت ایران انجام شده است بی‌سابقه است به همین دلیل به عنوان نماینده مردم،  اصلا این استعفا را مصلحت نمی‌دانم. در عین حال، الان هم  زمان مناسبی برای جابجایی وزرا نیست.  

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: طرح تحول سلامت  سبب دستاوردهای بسیار شد. مردم تاثیر  طرح سلامت مردم را به خوبی احساس کردند و پرداختی از جیب مردم به طور محسوس کاهش یافت و ...

شهریاری خاطر نشان کرد:  برخی می‌گویند که چرا برخی از بسته‌های این طرح به طور کامل اجرایی نشده است. پاسخ به این افراد این است: اگر ادعا دارند که این طرح در عرض سه سال قابلیت اجرا شدن داشت و برای این حرفشان دلیل منطقی دارند. این گوی و این میدان. اما واقعا اجرای کامل طرح تحول سلامت نیاز به زمان دارد.

 نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: برخی می‌گویند، پزشک خانواده و نظام ارجاع،  تاکنون به طور کامل اجرایی نشده است این درحالی است که مدتهاست که پزشک خانواده اجرا شده است ولی واقعا برای اجرای کامل آن نیاز به زمان است. به دلایل مختلف، امکان ندارد که  در عرض سه سال،  به طور کامل این برنامه در سراسر ایران،  اجرایی شود. پزشک خانواده،  پزشک عمومی نیست. پزشک خانواده آموزش می‌خواهد. باید پزشکان را برای اجرای پزشک خانواده تربیت کرد و آموزش داد از سوی دیگر، باید مردم را هم آموزش دهیم. بسیاری از پزشکان در یک منطقه ماندگار نیستند. از سوی دیگر،  جمعیت کشور هم جمعیت سیاری است.  مردم از روستاها به دلایل مختلف به حاشیه شهرها مهاجرت می‌کنند برای اجراشدن کامل پزشک خانواده هم جمعیت مردم و هم پزشکان باید ثابت باشند و ماندگاری داشته باشند و... و. این‌ها همه و همه موانع اجرایی شدن پزشک خانواده در سراسر کشور است.

  • اظهارات دکتر سیامک مره صدق | شرایط کنونی کشور شرایط مناسبی برای استعفا نیست

دکتر سیامک مره‌صدق، عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی هم به همشهری آنلاین می‌گوید: با توجه به اینکه در چند سال گذشته شاهد دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه سلامت کشور به دلیل تلاش‌های دکتر هاشمی و تیم ایشان بودیم، امیدوارم که استعفای ایشان پذیرفته نشود  چرا که در شرایط فعلی کشور،  تغییر مجریان طرح تحول سلامت کشور مصلحت نیست. دکتر هاشمی از موفق‌ترین وزرای دولت است که در این چند سال توانسته است کارهای بزرگی برای نظام سلامت ایران انجام دهد و نقش عمده ای در بهبود شرایط سلامت کشور داشته باشد.

مره صدق می‌گوید: شرایط کنونی کشور شرایط مناسبی برای استعفا نیست. در جلسه کمیسیون بهداشت حتما درباره استعفای دکتر هاشمی، نظرات خود را اعلام  و گپ وگفت‌های دوستانه می‌کنیم اما درعین حال استعفای وزیر موضوعی است که دولت و قوه مجریه باید به آن ورود کنند.

 عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی اضافه می ‌کند: قبل از اجرای طرح تحول سلامت، نابسامانی‌های بسیار وجود داشت. بیماران علاوه بر دغدغه بیماری دغدغه بستری شدن و پرداخت از جیب داشتند.  هزینه‌های بستری شدن بیماران وحشتناک بود اما با اجرای طرح تحول سلامت پرداخت از جیب به شدت کاهش یافت. باید این دستاوردها را حفظ کرد.

  • نیاز به ترمیم وضعیت مالی به‌شدت احساس می‌شود

مره ‌صدق  اضافه می‌کند: نیاز به ترمیم وضعیت مالی به‌شدت احساس می‌شود. بیمارستان‌های دانشگاهی بدهکاری‌های زیادی به مراکز دارویی و شرکت‌های تجهیزات پزشکی و حتی کادردرمانی خود دارند. سازمان بیمه سلامت، بدهکاری عظیم به بیمارستان‌ها دارد که بار این مسئله باز بر روی دوش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است ...

او می‌گوید: با ترمیم وضعیت مالی نظام سلامت، می‌توان طرح تحول سلامت را به انتها رساند چرا که با اجرای کامل طرح تحول سلامت از بسیاری هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌شود. اگر پرونده الکترونیک سلامت، نظام ارجاع و پزشک خانواده و ... به طور کامل اجرایی شود از بسیاری هزینه‌های اضافی سلامت کشور کاسته خواهد شد. هم‌پوشانی‌ها از بین می‌رود و  این‌ها همه و همه با اختصاص بودجه مناسب به نظام سلامت کشور محقق می‌شود.

  • اظهارات دکتر اکبر ترکی | سلامت همواره باید در اولویت قرار گیرد و بودجه مناسب برای آن درنظرگرفته شود

دکتر اکبر ترکی، عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم به همشهری آنلاین می‌گوید: به اعتقاد من، سلامت همواره باید در اولویت قرار گیرد و بودجه مناسب برای آن درنظرگرفته شود.

 عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: بیماران نباید به جز دغدغه بیماری، دغدغه دیگری داشته باشند. در سال‌های گذشته، بیماران مشکلات بسیار داشتند اما با اجرای طرح تحول سلامت، مشکلات مردم کمتر شد. قبل از اجرای طرح تحول سلامت،  پرداختی از جیب مردم برای بستری در بیمارستان‌ها زیاد بود اما با اجرای طرح تحول سلامت،  پرداختی از جیب مردم کاهش یافت.

 ترکی  خاطرنشان می‌کند: تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت، زیر میزی  وجود داشت اما با اجرای طرح تحول سلامت،  اخذ زیرمیزی کاهش یافت.

عضو کمیسیون اصل نود  مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: البته طرح تحول سلامت، در ابتدای اجرا نواقصی داشت. به همین دلیل ما هم نسبت به این طرح انتقاداتی داشتیم اما  مسئولان حوزه سلامت کشور، انتقادات را شنیدند و از آن  استقبال کردند و درصدد برطرف شدن نواقص آن برآمدند و ایرادات برطرف شد.

  • نیاز به تزریق منابع است

ترکی می‌گوید: طرح تحول سلامت برای رسیدن به سرانجام، همچنان نیاز به تزریق منابع دارد. باید با اختصاص بودجه مناسب و معقول به حوزه سلامت کشور این دستاوردها همچنان ادامه یابند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: درحال حاضر،  بیمه‌ها بدهکاری‌های زیاد دارند.   بیمارستان‌ها هم معوقه‌های فراوان دارند. این مشکلات باید برطرف شود. باید برای بهداشت و درمان مردم،  بودجه  خوب ومناسب لحاظ شود.

ترکی می‌گوید: می‌دانیم که محدودیت‌های مالی وجود دارد. موضوع تحریم وجود دارد. درآمد نفتی کاهش یافته است. دلار وضعیت ثابتی ندارد و باید همچنان باید سیاست انقباضی داشته باشیم اما به اعتقاد من، حفظ و تامین سلامت مردم باید همچنان اولویت اصلی باشد.

  • مدیریت منابع شود

عضو کمیسیون اصل نود  مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: باید مدیریت بهینه انجام شود. باید بتوانیم با صرفه‌جویی و درآمدزایی، کمبودها را جبران کنیم.  مردم  در حالت عادی در حال حاضر مشکل معیشت دارند،  حال تصور کنید که بیمار هم شوند.  نباید بگذاریم کسی که بیمار است در چنین شرایطی مشکلاتش افزوده شود و به خط فقر نزدیک شود. باید همه به نظام سلامت کشور کمک کنند.

  • ورود کمیسیون بهداشت به استعفای وزیر بهداشت

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم از بررسی دلایل استعفای وزیر بهداشت در جلسه سه‌شنبه  این کمیسیون خبر داد و گفت که در صورت نیاز از قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت نیز برای حضور در این جلسه دعوت به عمل خواهد آمد.

محسن علیجانی به ایسنا گفته با توجه به این‌که موضوع استعفای وزیر بهداشت مطرح شده است، اگر تا فردا این موضوع حل نشود کمیسیون در جلسه خود به بررسی علل استعفای وزیر بهداشت می‌پردازد و در صورت نیاز از آقای قاضی‌زاده نیز برای ارائه توضیحات دعوت می‌کند. ما به دنبال حل موضوع هستیم تا علت استعفای وزیر مشخص شود، چون می‌خواهیم وزیر برای ادامه کار به وزارت بهداشت برگردند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که براساس شنیده‌ها علت استعفای وزیر بهداشت بودجه اختصاص داده به این وزارتخانه و بخش بهداشت و درمان بوده است گفته : البته بررسی‌های ما نشان می‌دهد که سازمان برنامه و بودجه، بودجه خوبی را برای حوزه سلامت اختصاص داده است کما این‌که معتقدیم مشکلات این حوزه تنها با بودجه حل نمی‌شود و باید تغییرات اساسی‌تر در طرح تحول لحاظ شود به خصوص در اجرای این طرح به برنامه‌های توسعه توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

کد خبر 427075

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha