همشهری آنلاین: مسئول واحد تغذیه بیمارستان مسیح دانشوری بر ضرورت استفاده درست از مکمل ها و ویتامین ها در بیماران تحت شیمی درمانی تاکید کرد.

بيماران شيمي درماني بايد مكمل مصرف كنند

به گزارش خبرگزاری مهر، منصور رضایی،  با اشاره به تاثیر انواع داروهای مورد استفاده در بیماری‌های مزمن قلبی-ریوی اعصاب و روان و...،  بر طیف وسیعی از ریز مغذی‌ها، گفت: افرادی که داروهای ضد التهابی مصرف می‌کنند باید ویتامین‌های گروه‌های B و C که محلول در آب است را دریافت نمایند.

وی با بیان این مطلب که «فولیک اسید» ترکیبی است که در تمام سنین در تکثیر سلول‌های بدن دخالت دارد، افزود: به طور کلی ویتامین‌های گروه B بر سلامت عمومی از تنظیم متابولیسم بدن گرفته تا بر روی خلق و خوی افراد اثر گذار است.

مسئول واحد تغذیه بیمارستان مسیح دانشوری، با اشاره به دفع انواع و اقسام ریز مغذی‌ها به علت مشکلات گوارشی،  گفت: سوءتغذیه در بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند باید به گونه‌ای توسط مکمل‌ها جبران شود.

رضایی با بیان این مطلب که COQ ۱۰ جزء مکمل‌هایی است که باید به تامین آن توجه شود، تصریح کرد: مکمل COQ ۱۰ در بحث دارویی مطرح و جزو ترکیبات محلول در چربی بوده و برای عضلات و سوخت و ساز بدن بسیار با اهمیت است و علائم کمبود آن ضعف عضلات و بی‌حالی است.

وی با تاکید بر استفاد از باکتری‌های مفید در طول روز، گفت: امروزه متاسفانه این باکتری‌ها بر اثر مصرف آنتی بیوتیک‌ها از بین رفته است در حالی که باکتری‌های مفید(پروبیوتیک‌ها) باعث بهبود عملکرد و تکامل دستگاه ایمنی می‌شود و در لبنیات تخمیر شده نظیر ماست و نوشیدنی کفیر یافت می‌شود. و ترکیباتی نظیر موز، سیر و پیاز به علت داشتن اولیگوساکاریدها(پره بیوتیک ها) سبب رشد بهتر این باکتری‌ها می‌شود.

رضایی با اشاره به تاثیر گذاری سلنیوم در سیستم سم زدایی کبد، اذعان داشت: خاک ایران به لحاظ داشتن سلنیوم فقیر است و کمبود سلنیوم در بروز برخی بیماری‌ها از سرطان گرفته تا نقص سیستم ایمنی و بیماری‌های قلبی-عروقی ارتباط دارد.

مسئول واحد تغذیه بیمارستان مسیح دانشوری، با بیان اینکه کمبود منیزیم در کشور دیده می‌شود، یادآور شد: منیزیم با سلامتی بسیاری از بافت‌ها در ارتباط است و در متابولیسم مواد مغذی خصوصا کربوهیدرات دخالت دارد و کمبود آن با بسیاری از بیماری‌های قلبی-عروقی، پرفشاری خون،  افسردگی و دردهای اسکلتی عضلانی و سنگ‌های کلیوی در ارتباط است.

وی در پایان با بیان این مطلب که منابع آهن بسیاری از مواقع به خوبی جذب نمی‌شود، گفت: برای جذب بهتر آهن توصیه می‌شود افراد همراه با غذا، چای و شیر مصرف نکنند و پروتئین‌های حیوانی و گیاهی با هم مخلوط گردند و غلات و حبوبات قبل از طبخ خیسانده شود و ترجیحا جوانه زده مصرف شوند. بهتر است همراه منابع گیاهی آهن (غیر هم)   نظیر غلات، حبوبات و آجیل‌ها منابع ویتامین C خصوصا مرکبات مصرف شود.

کد خبر 427011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha