همشهری آنلاین: یادگار امام (ره) با تاکید بر اینکه رضایت مردم و اخلاق زیربنای استحکام جامعه است، گفت: باید قواعد رفتار و علل سقوط و ثبوت انسان‌ها را در زندگی رعایت کنیم، در غیر این صورت هیچ تضمینی وجود ندارد که ما بمانیم و دیگران بروند.

سيد حسن خميني

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در مراسم دهمین سالگرد ارتحال آیت‌الله جمی در حسینیه جماران، اظهار داشت: اگر این قواعد و اصول اخلاقی را رعایت نکنیم، عرصه را از شما می‌گیرند.

وی ادامه داد: امام علی(ع) می‌فرماید که اگر ملتی به جای اصول جامعه و حل مشکلات و زیربنای روابط اجتماعی تنها به ظواهر تکیه کند به بداقبالی می‌رسد، البته این بدان معنا نیست که به فروع توجه نکنیم.

یادگار امام(ره) با بیان روایتی از پیامبر(ص) مبنی بر اینکه «کسی که بیشتر مدارا کند، بیشترین عقل را دارد»، افزود: پاره پاره کردن مداوم جامعه، پخش مکرر کینه، انتشار مرتب نفاق، اینکه افراد در جامعه مجبور شوند شخصیت دوگانه داشته باشند و اینکه تک تک ما از صداقت دور شویم از نشانه‌های بداقبالی دولت‌ها است.

وی عنوان کرد: اگر دیدیم اصول ما از دست رفته و به فروعات می‌چسبیم، زنگ خطری برای جامعه است، بنابراین مردم به هر ترتیبی باید احساس رضایت کنند و تحمیل جایی در جامعه نداشته باشد.

سید حسن خمینی در ادامه، «فرومایگان را مقدم داشتن و فرزانگان را موخر قرار دادن» را از دیگر عوامل فروپاشی حکومت‌ها بیان کرد و گفت: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید که اگر دیدید جامعه‌ای از داشته‌های خود در حوزه نیروی انسانی و افاضل بهره نمی‌برد و آنها را عقب می‌اندازد به سمت فروپاشی می‌رود.

وی تصریح کرد: یکی از توفیقات دفاع مقدس همین بحث است که در آن مقطع ما اصول جامعه را فراموش نکرده و فروع را جایگزین اصول نکرده بودیم.

سید حسن خمینی اظهار داشت: نقش بی‌بدیل آیت‌الله جمی و توفیقی که در آبادان پیدا کرده بودند به همین برمی‌گردد که در آن لحظات؛ اصل مساله گم نشده بود و ایشان جزو کسانی بود که در حوزه مسئولیت خود فضیلت‌محوری را در نظر داشت.

وی اضافه کرد: باید از روزی ترسید که جایگاه‌ها به هم بریزد و نقش‌ها دگرگون شود.

کد خبر 426873
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha