همشهری آنلاین: ابعاد حادثه مرگبار اتوبوس حامل دانشجویان در علوم و تحقیقات از ابعاد نقص فنی، اشکالات راه، عامل انسانی و کوتاهی پیمانکار و کارفرما قابل بررسی است.

اتوبوس

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، سهم تمام عوامل مقصر در حادثه مرگبار واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی که تا کنون به فوت ۱۰ سرنشین اعم از ۸ دانشجو، راننده و پدر یکی از دانشجویان انجامیده است، از جهات گوناگون اعم از خطای احتمالی راننده، اشکالات راه، نقص خودرو و کوتاهی مسئولان چه به عنوان پیمانکار حمل و نقل و چه کارفرمای این حوزه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

در جدول زیر چکیده‌ای از اطلاعات منتشر شده در این حوزه‌ها جمع‌آوری‌ شده است:

محور

مسئول اظهارنظر کننده

چکیده اظهارات

منبع

نقص فنی خودرو

سردار محمدرضا مهماندار
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ

معاینه فنی اتوبوس سانحه‌دیده در تاریخ ۲۲ آذر منقضی شده و در زمان تصادف معاینه فنی نداشته است.

سن فرسودگی اتوبوس‌های شهری ۱۰ سال است که این خودرو تولید سال ۱۳۸۱ بوده و از سال ۱۳۹۱ در سن فرسودگی قرار داشته است.

تسنیم

شهربانو امانی
رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران

اتوبوسی که فاجعه را رقم زده است ۶ سال پیش از رده خارج شده، یعنی اسقاطی بوده است.

ایرنا

عامل انسانی

مسعود قادی پاشا
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران

در بررسی‌های اولیه، موردی از سکته کردن راننده مشاهده نشد و وضعیت عادی بود؛ بنابراین این موضوع تایید نمی‌شود.

نمونه‌برداری‌های لازم انجام شده و پس از بررسی‌های تکمیلی، نظر قطعی درباره سکته راننده اعلام خواهد شد.

ایسنا

جبار کوچکی‌نژاد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی

پزشکی قانونی هر گونه سکته قلبی یا مغزی راننده خورو را رد کرد و علت حادثه را این مسئله ندانست.

خانه ملت

گزارش خبرگزاری خانه ملت از حضور سه نماینده عضو کمیسیون آموزش مجلس در واحد علوم و تحقیقات

راننده فوت شده خودرو تنها ۲۰ روز بود که در دانشگاه به کار گرفته شده و واحد ترابری دانشگاه نیز با وجود قید در قرارداد مبنی بر اخذ کارت سلامت و معاینه فنی، این دو مدرک وی را دریافت نکرده و پیگیری‌هایی نیز در این زمینه صورت نگرفته است.

خانه ملت

اشکالات راه

شهربانو امانی
رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران

مسیر تردد در دانشگاه علوم تحقیقات نه تنها شیب تندی دارد و از وجود گاردریل و سرعت‌گیر محروم است.

ایرنا

کوتاهی مسئولان دانشگاه به عنوان کارفرما

عباس جعفری دولت آبادی
دادستان تهران

واگذاری حمل و نقل و اقدامات جانبی و خدماتی به بخش‌های خصوصی رافع مسئولیت‌ مسئولان دستگاه‌ها نخواهد بود. دستگاه‌هایی که خدمات را واگذار می‌کنند باید پیمانکاران را به بکارگیری و استفاده از امکاناتی که امنیت و سلامت شهروندان حفظ کند؛ ملزم نمایند.

شبکه خبر

کد خبر 426633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار