همشهری آنلاین: توسعه مهندسی بازار سال دوازدهم، آذر و دی ۱۳۹۷ ـ شماره‌ ۶۴ با موضوع محوری استارت‌آپ‌ها در ایران و هوش مصنوعی در استخدام چاپ و منتشر شد.

شصت‌و چهارمین شماره مجله توسعه مهندسی بازار منتشر شد
  • چکیده‌ این شماره از مجله را در ادامه می‌خوانید.
  • سرمقاله: راه‌اندازی پتانسیل نوآورانه‌ی افراد خارجی

پروفسور سیمونه فریانی (Professor Simone Ferriani) استاد کارآفرینی و نوآوری در مدرسه‌ی کاروکسب کاس (لندن) و دانشگاه بولونیا (ایتالیا)، سرمقاله‌ی این شماره‌ی نشریه را تحریر کردند که از ایشان سپاسگزاریم. فریانی می‌گوید افراد خارج از سازمان که زبان متفاوت دارند، بهتر می‌توانند خطاهای داخل سازمان را رصد و ارزیابی کنند و راه‌حلهایی را پیشنهاد دهند. چون افراد خارجی مجبورند ایده‌های جدیدشان را به شیوه‌ای بیان کنند که برای مخاطبان هدف، قابل درک و فهم باشد.  فریانی در همین سرمقاله‌ی کوتاه، قدم به قدم این شیوه را معرفی کرده است که تا چه حد افراد خارجی می‌توانند در راه‌اندازی پتانسیل نوآورانه، از منظری متفاوت و خلاقانه راهکارهای بدیع ارائه کنند.

  • گفت‌وگوها

۶ گفت‌وگوی این شماره عبارتند از:

گفت‌وگو با شهاب طلایی شکری، مترجم کتاب انقلاب بازاریابی در سیاست

گفت‌وگو با حسین صابری، رئیس کارخانه‌ی نوآوری آزادی و معاون پارک علم و فناوری پردیس

گفت‌وگو با حامد عبادی، فعال حوزه‌ی کارآفرینی و استارت‌آپ

گفت‌وگو با علی هوشمند، بنیانگذار استارت‌آپ میوه دات‌کام

گفت‌وگو با کریس متیل استادت، بنیانگذار فروت گایز: فروش آنلاین میوه با درآمد ۳۰ میلیون‌دلاری

گفت‌وگو با دکتر سارا میرزایی، مدیرعامل آژانس تبلیغاتی داروگ (داروگ بین‌الملل).

  • گفت‌وگو با استارت‌آپی‌ها

استارت‌آپ یا کاروکسب‌های نوپا، شیوه‌های نوین کاروکسب هستند که سازمانهای نوین را به مرور از صحنه خارج می‌کنند. سلسله‌مراتب سازمانی را درهم می‌شکنند، به‌سرعت بازاری را تسخیر می‌کنند، و در زمان لازم، از بازار خارج می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با این بازار، گفت‌وگوهای این شماره را بخوانید. در این گفت‌وگوها از ملت استارت‌آپی سخن رفته است، مقاله‌ای که در صفحات ۲۴ و ۲۵، ۲۶ و ۲۷ آمده است.

شرکتهای بدون دیوار و کاملاً باز، محیطهای پرتعامل و ارتباطات وسیع در شرکت، گریز از پوشش یونیفرم که در شرکتها و سازمانهای سنتی رایج است، جملگی برآنند که شفافیت بیشتر را به نمایش بگذارند و عملاً تابوی پنهانکاری را کنار گذارده و صداقت را جایگزین سازند؛ آن هم برای رونق فعالیتهای بیشتر، درآمد و سود بالاتر!

معکوس این رفتار، مدیریت ذره‌بینی و کاهش بهره‌وری است که در صفحه‌ی ۴۰ و ۴۱ می‌خوانید. مدیران در سازمانهای رایج به فناوریهای نظارتی پناه می‌آورند؛ نظیر سیستم دوربین مداربسته، نظارت بر ایمیل‌ها، اندازه‌گیری میزان زمان صرف‌شده برای ناهار، اجبار کارکنان برای استفاده از هدست‌هایی که این امکان را به کارفرما می‌دهد تا دائماً کارمندان را تحت‌نظر داشته باشد. نتیجه، ابتدا افزاش فروش، ولی در آینده کاهش فروش و رفتارهای مکانیکی و تصنعی که این روزها در جامعه‌ی ما در بهترین حالت کارکنان می‌گویند: ما که "وجدانی" کارمان را کردیم؛ بی‌آنکه به نتیجه‌ی کار بیندیشند!

  • انقلاب بازاریابی در سیاست

جامعه‌ی ما گاه در زمان انتخابات، به التهابات و تنشهایی می‌رسد که هم نیروهای سیاسی و هم جامعه، هزینه‌های سنگینی می‌پردازند. بازاریابی سیاسی، قواعدی دارد که بر پایه‌ی آن، هم تنور انتخابات داغ نگه داشته می‌شود، و هم جنگ بین نامزدها و کاندیداها در قالبی نرم، بدون تنشهای غیرقابل مهار بروز و ظهور می‌یابد.

آگاهان بر این باورند که اوباما، کمپین بازاریابی سیاسی خود را بر پایه‌ی "استارت‌آپ" بنا نهاد؛ هم شور و شوق و هیجان برای هواداران آفرید، و هم زمان ورود برای اقدامات، و هم زمان خروج کاملاً مشخص بود.

کتاب "انقلاب بازاریابی در سیاست" ـ با ترجمه‌ی شهاب طلایی شکری، و دکتر مهدی عبدالحمید ـ این داستان را به زیبایی ترسیم کرده است. کتاب مزبور در انتشارات بازاریابی در سال ۱۳۹۷ با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه، چاپ و منتشر شده است.

  • مدیریت آژانسهای تبلیغاتی در ایران

گفت‌وگو با دکتر سارا میرزایی، مدیرعامل شرکت تبلیغاتی داروگ، درباره‌ی مدیریت آژانسهای تبلیغاتی در ایران است. میرزایی با کارنامه‌ای که در حوزه‌ی تبلیغات دارد، ارکان یک آژانس تبلیغاتی را معرفی کرده است، همچنین دستورالعملهای خوبی دارد درباره‌ی تبلیغات و بودجه‌بندی تبلیغات برای شرکتها در زمان رکود اقتصادی. وی در این گفت‌وگو، منصفانه چند شرکت برتر تبلیغاتی ایران را نام می‌برد و به آسیب‌شناسی تبلیغات در ایران پرداخته است که در صفحات ۴۲ تا ۴۵ می‌خوانید.

  • بهره‌مندی از هوش مصنوعی و نوروساینس در جذب و استخدام

پیشنهاد می‌کنم صفحات ۵۱ تا ۵۳ را بخوانید که درباره‌ی تازه‌ترین شیوه‌های جذب و استخدام است.

مطالعه‌ی موردی جذب و استخدام در شرکت یونیلور، غول کالاهای مصرفی دنیاست. این شرکت، جذب و استخدام را به دو شرکت متخصص ـ خارج از شرکت خودش ـ واگذار کرده است. "هوش مصنوعی" و "استفاده از نوروساینس" بخوبی توانسته رضایت یونیلور را در جذب و استخدام نیروهای کارآمد جلب کند.

ایده‌های خلاقانه در تبلیغات و بسته‌بندی، مذاکره با کشورها (مطالعه ی موردی-تایوان) و معرفی کتابهای بازاریابی و فروش به همراه تازه‌ترین اخبار شرکتهای جهانی از دیگر مطالب این شماره از مجله هستند.

کد خبر 426427

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha