شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۶:۰۴
۰ نفر

سعید اکبری: فینال اولین گرند اسلم بزرگ سال 2008 با شگفتی بزرگی همراه بود پس از پیروزی سونگا برابر نادال، نواک یوکوویچ 3 بر صفر از سد راجر فدرر گذشت.

اندی موری تنیس باز شماره یک بریتانیا که در دور اول مسابقات تنیس آزاد استرالیا به دست ژو ویلفرید سونگا حذف شد، اکنون به هیچ وجه از باخت خود احساس شرمساری نخواهد کرد. ژو ویلفرید سونگا، تنیس‌باز فرانسوی، با ارائه نمایشی باور‌نکردنی، رافائل نادال، تنیس باز شماره دو جهان را شکست داد تا به فینال تنیس آزاد استرالیا برسد.

سونگا که حتی در جمع امید‌واران قهرمانی این مسابقات قرار نداشت، در نیمه‌نهایی در سه ست پیاپی، نادال را 6-2، 6-3 و 6-2 مغلوب کرد. این تنیس باز فرانسوی 22 ساله که در راه رسیدن به فینال ریچارد گسکه (شماره 8 جهان) و میخائیل یوژنی (شماره 14 جهان) را از پیش رو برداشته بود، در طی مسابقه به اندازه‌ای بر نادال برتری داشت که نادال تا گیم دوم در ست آخر نتوانست هیچ گیمی‌ را که سونگا در آن سرویس می‌زد به سود خود خاتمه دهد.

سرویس‌های سونگا با قدرت تمام نواخته می‌شد و هرچند در بسیاری از موارد سرویس اول او با خطا همراه بود، اما حتی در تکرار هم نادال را غافلگیر می‌کرد. نادال مجبور بود برای کنترل این سرویس‌ها چند قدم پشت خط عرضی زمین بایستد تا بتواند آنها را مهار کند.

همچنین ژو ویلفرید سونگا که در رتبه 38 جهان قرار دارد، بسیار خوب از ضربات دراپ شات استفاده کرد و در نبرد روی تور غیرقابل مهار بود. سونگا که پیش از این تنها چهار بار به یک گرند اسلم راه یافته بود، هرگز نتوانست از دور چهارم فراتر برود. با این وجود او در نیمه‌نهایی به ندرت اسیر استراتژی نادال شد و او بود که نادال را به هر گوشه زمین دواند. در اولین گیم بازی که سرویس در اختیار نادال بود، سونگا سرویس او را شکست و در ست اول نتیجه را به 3- صفر رساند.

 نادال با یک گیم پاسخ داد، اما سونگا با چابکی و قدرت بازی را به نفع خود پیش می‌برد و در آخرین گیم این ست، با سه ضربه ایس کار را تمام کرد. نادال در ست دوم تا 3-3 بازی را کنترل کرد، اما در تمام موارد این سونگا بود که ابتدا پیش می‌افتاد و در این شرایط هم ابتدا با سرویس خود بازی را 4-3 کرد و سپس سرویس نادال را شکست تا در این ست 5-3 پیش بیفتد.

وقتی سونگا، که تفسیرگران بریتانیایی چهره او را به محمد علی کلی، بوکسور معروف سنگین‌وزن آمریکا تشبیه می‌کنند، ست دوم را هم به سود خود به پایان برد، تماشاگران در کمال ناباوری و با شدت تمام او را تشویق می‌کردند. ست سوم، ست درهم شکستن اراده و روحیه مبارزه جوی نادال بود.

نادال گیم اول را برد تا برای اولین بار در یک ست از سونگا پیش بیفتد. اما سونگا با وجود اینکه داور به اشتباه یک سرویس ایس او را مردود دانست، بار دیگر با ضربه‌ای مشابه نتیجه را در این ست به تساوی کشاند. نادال که در عبور دادن توپ از تور کاملا ناموفق بود، گیم سرویس خود را از دست داد، و وقتی سونگا هم گیم بعدی را (3-1)برد از فریادهای نادال به نظر می‌رسید که او تازه دریافته است که برای او بازی با شکست رو به اتمام است.

نادال با بردن یک گیم دیگر آخرین تلاش خود را انجام داد، اما پیروزی قاطع در سه گیم پیاپی، به سونگا که نمی‌توانست پیروزی خود را باور کند، مجوز حضور در فینال، در برابر برنده دیدار فدرر و جاکوویچ را داد. نکته جالب بعد از این برد خونسردی سونگا بود. البته او تنها دقایقی بعد از برد این خونسردی را حفظ کرد و زمانی که با نادال و داور بازی دست داد، تازه فهمید که چه کار بزرگی کرده و با فریادهای بلندش، این برد را جشن گرفت.

شاراپووا به فینال رسید

آن طور که انتظار می‌رفت برای ماریا شاراپووا، تنیس باز شماره پنج جهان، بردن نفر سوم زنان جهان پس از شکست دادن نفر اول، کار دشواری نبود. به ویژه از آن روی که حریف علاوه بر شاراپووا، با کمردرد هم مبارزه می‌کرد. شاراپووا سال گذشته در فینال این مسابقات به سرنا ویلیامز باخت.

 در اولین مسابقه نیمه‌نهایی زنان، ماریا شاراپووا 3-6، 1-6 یلنا یانکوویچ را شکست داد تا به فینال تنیس آزاد استرالیا برسد. یانکوویچ در آغاز مسابقه پر‌تنش به نظر می‌رسید، اما در برابر شاراپووا مطمئن و آرام بود. شاراپووا از هرنقطه زمین توپ را در زمین حریف می‌نشاند و ضرباتش به‌راحتی درون خط قرار می‌گرفتند. او در ست اول، به سرعت 0-5 پیش افتاد.

یانکوویچ تبسم تلخی بر لب داشت و شانه‌هایش را به‌گونه‌ای بالا می‌انداخت که گویا می‌گوید: «چکار می‌توانم بکنم؟» اما یانکوویچ که سرویس را در اختیار داشت سه بار مانع پیروزی شاراپووا در ست اول شد و وقتی اولین گیم خود در این ست را برد، تماشاگران پرشمار صرب ساکن شهر ملبورن، هیاهویی به‌راه انداختند.

با این حال غلبه شاراپووا ادامه یافت و ست اول را به سود خود خاتمه داد. در ست دوم هم اشتباهات پیاپی یانکوویچ کار را برای شاراپووا ساده‌تر ساخت، اما در میانه این ست، برای درمان موقت کمردرد از زمین خارج شد و دوبار دیگر هم مربی خود را فراخواند تا او را کمک کند. یانکوویچ پس از مسابقه گفت: «می‌خواستم از مسابقه کناره‌گیری کنم، اما بازی نیمه‌نهایی بود.»

 شاراپووا هم که در جریان شش مسابقه امسال خود در تنیس آزاد استرالیا حتی یک ست هم نباخته، پس از پیروزی با اشاره به فینال سال قبل این مسابقات که مقابل سرنا ویلیامز باخت، گفت: «در عمر حرفه‌ای انسان، لحظات خوب و بد وجود دارند و تا اینجا که این مسابقات خوب بوده است. همیشه انسان برنامه‌ای در ذهن خود دارد، اما گاهی نقشه، آن‌طور که باید اجرا نمی‌شود.»

 تماشاگران صرب ناراحت به خانه باز‌نگشتند. در دیگر مسابقه نیمه‌نهایی زنان، وقتی آنا ایوانوویچ ست اول را 0-6 به دانیلا‌هانتوچووا باخت، امید صرب‌های حاضر در سالن راد لیور شهر ملبورن برای پیروزی یکی از هموطنانشان تقریبا از بین رفت. او در ست اول تنها 9 امتیاز گرفت و دائم بر سر خود فریاد می‌کشید. ایوانوویچ هشت گیم اول مسابقه را باخت.

‌هانتوچووا هم ایوانوویچ را از یک طرف به طرف دیگر زمین به دنبال توپ دواند و ضربات سریع و پیچ‌دار او به ایوانوویچ اجازه نداد راه خود را پیدا کند.  اما در نهایت در ست دوم، وقتی ایوانویچ 2-0 عقب بود، بالاخره در یک گیم پیروز شد و طرفدارانش به تشویق او پرداختند. ظاهراً این موفقیت کوچک تنها چیزی بود که ایوانوویچ احتیاج داشت و پس از آن اعتماد به نفس خود را باز یافت.

 اویانوویچ با ضربات مطمئن، دوبار سرویس تنیس باز روس را شکست و 5-3 از حریف پیش افتاد و در نهایت ست دوم را 6-3 برد. ست سوم و تعیین کننده تا 4-4 مساوی پیش رفت، اما پس از آن‌ هانتوچووا تمرکز خود را از دست داد. او یک والی فورهند ساده را از دست داد، و مرتک اشتباه پیاپی شد، پس از آن هم در شرایطی که ضربه او باعث شد تا ایوانوویچ برای بازگرداندن توپ به زمین حریف، در مقابل تور از زمین خود خارج شود و امکان بازگشت به زمین را نداشته باشد، ‌هانتوچووا نتوانست توپ را با یک فورهند ساده به زمین ایوانوویچ برگرداند و آن را به تور زد.

 تنش در‌هانتوچووا به اندازه‌ای افزایش یافت که وقتی سرویس می‌زد، از صدای کفش ایوانوویچ به داور شکایت کرد و گفت: این صدا تمرکز او را بر هم می‌زند! ایوانوویچ این ست را هم 6-4 برد تا در فینال مقابل شاراپووا قرار گیرد. او پس از مسابقه خطاب به تماشاگران صرب گفت: «اگر به‌خاطر شما نبود من الان داشتم بلیت بازگشت به خانه‌ام را رزرو می‌کردم.»

 ایوانوویچ ادامه داد: «در ست اول من فقط سعی کردم به خودم بقبولانم که او نمی‌تواند به همین وضع ادامه دهد و بالاخره بازی او افت می‌کند.»

S_Akbari@Hamshahri.org

کد خبر 42641

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز