همشهری آنلاین: تاجر میلیاردر آمریکایی نخستین انسان روی کره زمین لقب گرفت که با زیردریایی ۱۱ تنی و ۴۸ میلیون دلاری خود تا عمق ۸۳۷۶ متری اقیانوس اطلس پایین رفته است.

زيردريايي ويكتور وسكاوو ميلياردر و كاوشگر آمريكايي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، وقتی ژول ورن نامدار در ۱۸۷۰ داستان علمی تخیلی «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» را نوشت و منتشر کرد، عمیق‌ترین جای دریاهای روی زمین را چهار فرسنگ یا حدود ۲۲ کیلومتر در نظر گرفته بود. با این حال، عمیق‌ترین جایی که تا امروز در کف اقیانوس‌ها کشف شده حدود ۱۱ هزار متر و درست نیمی از پیش‌بینی نویسنده فقید فرانسوی است؛ گودال ۱۰ هزار و ۹۰۰ متری چلنجر نزدیک گوام در اقیانوس آرام.

آنچه ویکتور وسکاوو در پایین رفتن تا عمق ۸۳۷۶ متری اقیانوس اطلس انجام داد، نخستین مرحله از ماموریت او برای رفتن به عمیق‌ترین نقاط پنج اقیانوس بزرگ روی کره خاکی بود. این میلیاردر  ۵۳ ساله و مالک شرکت اینسایت اکوییتی هلدینگز (مستقر در وال‌استریت) درباره سفر رویایی خود گفت: «عمق نادانی ما درباره اقیانوس بسیار زیاد است و هنوز چهار اقیانوس مانده که دست بشر هرگز به عمیق‌ترین بخش آن نرسیده است.»

وسکاوو یش از این به بلندترین قله‌های موجود در هر هفت قاره جهان صعود کرده و قطب شمال و قطب جنوب را هم به چشم دیده است. البته اگر کسی فکر کند او در این ماجراجویی تنها بوده، باید با این واقعیت کنار بیاید که علاوه بر این پولدار آمریکایی دست‌کم ۶۲ نفر دیگر هم صعود به بلندترین قله‌های دنیا و پا گذاشتن روی دو قطب شمال و جنوب را تجربه کرده‌اند؛ ماجرایی که در دنیای کاوشگران به آن گرند اسلم (برگرفته از گرند اسلم‌های دنیای تنیس) می‌گویند.

وسکاوو برای اینکه لقب «کاوشگر نهایی» را به تنهایی به نام خود سند بزند، چهار ماموریت مهم دیگر پیش رو دارد؛ سفر به عمیق‌ترین نقاط چهار اقیانوس مهم. او در ادامه سفر این اکتشافی راهی اقیانوس منجمد جنوبی می‌شود تا بتواند تا عمق ۸۴۲۸ متری پایین برود. این ماموریت ماه فوریه انجام می‌شود و چون تا امروز کسی چنین کاری نکرده، وسکاوو امیدوار است با رسیدن به عمیق‌ترین نقطه اقیانوس جنوبی آن را به نام خود نامگذاری کند.

رسیدن به عمق اقیانوس به این سادگی‌ها نیست. فشار در اعماق آب‌ها ۱۰۰۰ برابر فشار استاندارد سطح دریاست و وسکاوو برای اینکه بتواند در سلامت و امنیت کامل ماموریت خود را به پایان برساند، ۴۸ میلیون دلار برای ساختن یک زیردریایی پیشرفته هزینه کرده است. زیردریایی ۱۱ هزار کیلویی لیمیتینگ فکتور از ورقه‌های تیتانیوم به قطر ۹ سانتیمتر ساخته و در آزمایشگاهی در روسیه برای تحمل فشار عمق ۱۳ هزار متری (۲۰ درصد بیش از عمق‌ترین جای اقیانوس) آزمایش شده است.

به این ترتیب، وسکاوو می‌تواند روی صندلی‌های چرم و راحت زیردریایی‌اش بنشیند و در کمتر از ۱۵۰ دقیقه تا عمق ۱۰۹۵۰ متری اقیانوس پایین برود. ناخدای زیردریایی و همکارانش با چهار دوربین پیشرفته به جستجوی تاریک‌ترین نقطه می‌گردند و همزمان دوربین‌های کانال دیسکاوری آنها را همراهی می‌کنند تا یک مستند جذاب برای پخش از این شبکه بسازند.

سفر به عمق ۷۷۲۵ متری اقیانوس هند در جاوا، سفر به عمق ۱۰۹۲۵ متری ماریانا در اقیانوس آرام (عمیق‌ترین جای دنیا) و سفر به عمق ۵۵۷۳ متری در گودال مالی در اقیانوس یخ‌زده منجمد شمالی دیگر بخش‌های ماموریت میلیاردر آمریکایی است که به ترتیب انجام می‌شود. آلن جیمیسن، استاد زیست‌شناسی دریایی دانشگاه نیوکاسل در این سفر وسکاوو را همراهی می‌کند.

تا امروز ۱۲ نفر روی کره ماه قدم زده‌اند اما تعداد سفرکنندگان به عمق‌ترین جای اقیانوس در گودال چلنجر به عدد انگشتان یک دست نرسیده است. دان والش و ژاک پیکارد در ۱۹۶۰ تا عمق ۱۱ هزار متری اقیانوس آرام پایین رفتند و سال ۲۰۱۲ هم جیمز کامرون، کارگردان «تایتانیک» چنین سفری را تجربه کرد.

کد خبر 426210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    0 1
    روزنامه شما با اطلاعات و کیهان و ایران چه فرفی داره؟ مردم از روزنامه شما انتظار دارند که در باره مسائل و مشکلات شهر تهران بنویسید و گزارش تهیه کنید و راه حل نشون بدید و چون اجرای کارها در دست شماست در حل مشکلات بکوشید. تهران از دوره شاه و بعد در دوره انقلاب دچار آسیب هائی شده که تا الان کسی نتوانسته آن آسیب ها رو درمان کنه. موتور سوارانی که قانون را رعایت نمی کنند. تاکسیرانی. آلودگی هوا و فضا. تکدیگری. مشکلاتی که کولی ها و قوم ولگرد فیوج و غربتی ها و بجه های پناهجوی بی مهارت مهاجران افغان در تهران بوجود آورده اند و در تمام جهارراه ها و خیابانهای تهران مشغول آدامس فروشی و فال حافظ فروشی ولی در حقیقت به گدائی مشغولند. هجوم روستائیان به تهران و پهن کردن بساط در مهمترین جهارراه ها و خیابانهای تهران که طبق برآورد به بیش از سشصد هزار نفر رسیده اند! معتادهای ولگرد و متجاهر و فروشندگان خرد نواد مخدر. لاتها و اوباش ها. اینها اندکی از بسیار گرفتاری ها و مشکلات شهر تهران است که باید به سدت و قاطعیت در روزنامه شما نورد کنکاش و بحث قرار بگیره و در باره آن راه حل ارائه بشه.