همشهری‌آنلاین: کوهن، وزیر دفاع اسبق آمریکا با اشاره به برخی مواضع سیاست خارجی دونالد ترامپ گفت: ترامپ برای رئیس جمهور بودن صلاحیت ندارد. من از او به عنوان یک رئیس جمهور حمایت نکردم.

ويليام كوهن، آمريكا

ویلیام کوهن، وزیر دفاع اسبق آمریکا هشدار داد: سیاست خارجی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حال از بین بردن ستون‌های ثبات است که به حفظ امنیت در جهان کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا  به نقل از هیل، ویلیام کوهن، وزیر دفاع اسبق آمریکا در دولت بیل کلینتون در مصاحبه‌ای به سی‌ان‌ان گفت: رئیس‌جمهور آمریکا با یک "گوی مخصوص تخریب "به جان هر ستون ثبات  وامنیتی که ما در ۶۰ تا ۷۰ سال گذشته ایجاد کرده‌ایم، افتاده است.

کوهن خاطر نشان کرد: ترامپ به شکلی سیستماتیک در حال تخریب این ستون‌هاست و این کار را با پیمان شراکت ترانس پاسیفیک شروع کرد. او اقدام به تضعیف ۱۰ کشور دیگر امضاکننده توافقی اقتصادی که در حقیقت در مجموع به نفع ما بود، کرد و پس از آن یه شکل نظام‌مند شروع به انتقاد علنی از شرکای ما در ناتو کردالبته ممکن است انتقادی به آنها وجود داشته باشد اما نه به شکلی که باعث تحقیر آنها شود.

او افزود: حالا ما یک جهان بسیار پر آشوب‌تر، بی‌نظم‌تر و از سازمان خارج‌شده‌تر داریم و نقش ما در آن جهان به سمت یک نقش قاره‌ای مختص آمریکا پسرفت می‌کند و فکر می‌کنیم ما در یک پیله قاره‌ای امنیت داریم. من فکر می‌کنم این یک اشتباه بزرگ است و فکر می‌کنم ما اکنون نسبت به قبل در خطر بیشتری قرار گرفته‌ایم.

کوهن با اشاره به برخی مواضع سیاست خارجی گفت: من با مشاهده سوابق و آزمون‌ها و حالت کلی ترامپ احساس کردم که او برای ریاستجمهوری صلاحیت ندارد و البته من تا به امروز خیلی مسائل را دیده‌ام نه البته همه چیز و هنگامی که رفتار او درست بوده او را تایید کرده‌ام و از بابت رویارویی او با چین بر سر مسائل مختلف به او اعتبار می‌دهم. اما هنگامی که مسئله به امنیت ملی مربوط می‌شود و شیوه تعامل او با هم پیمانانمان و این‌که او به منافع ما خیانت می‌کند، از او روی گردان هستم.

ترامپ در طول ریاستجمهوری اش با هم پیمانان سنتی آمریکا از جمله اتحادیه اروپا و ناتو جدال پیدا کرده و به آنها به بهانه این‌که به اندازه کافی در مسئله دفاع مشترک هزینه نمی‌کنند، شکایت کرده و مکررا از تایید تعهد آمریکا به دفاع از هم پیمانان ناتو خوداری کرده است.

جمیز متیس، وزیر دفاع مستعفی آمریکا در نامه‌ استعفای خود به اختلافش با ترامپ بر سر برخی مسائل اشاره کرده است. متیس که از حامیان سرسخت ائتلاف ناتوست در این نامه به اقدامات ترامپ در تضعیف شراکت‌ها و ائتلاف‌های آمریکا اعتراض کرد.

کد خبر 426109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha