همشهری آنلاین: وزارت بازرگانی چین اعلام کرد مقامات تجاری چین و آمریکا بر سر ادامه گفت‌وگوهای تجاری بر اساس توافق رهبران دو کشور در نشست آرژانتین، به تفاهم رسیده‌اند.

چین و آمریکا بر سر ادامه گفت و گوهای تجاری به توافق رسیدند

به گزارش ایرنا وزارت بازرگانی چین روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این توافق روز گذشته (چهارشنبه) و در نتیجه مذاکره تلفنی مقامات تجاری دو کشور در سطح معاون وزیر صورت گرفته است.

از سوی دیگر، 'استیون منوشین' وزیر خزانه داری آمریکا هم اعلام کرد دور بعدی گفت و گوهای تجاری میان این کشور و چین، در ماه ژانویه 2019 برگزار خواهد شد.

او تایید کرد تا کنون چند تماس تلفنی با مقام های چینی در ارتباط با مسایل تجاری و اقتصادی دو کشور داشته است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا افزایش تعرفه بر واردات چینی را از روز اول ژانویه تا 31 ماه مارس 2019 موقتا به تعویق انداخته است.

گفته می‌شود بر این اساس، واشنگتن به پکن برای رسیدگی به نقض ادعای «حقوق مالکیت معنوی» و «انتقال اجباری فناوری آمریکا» فرصت بررسی بیشتر داده است.
هفته گذشته، مقام های چینی گفتند که بطور موقت تعرفه اضافی 25 درصدی بر خودروهای آمریکایی را کنار می گذارند اما ترامپ تاکید کرد که تعرفه چین هنوز خیلی زیاد است و از پکن خواست امتیازهای بیشتری قائل شود.
منوشین همچنین در مورد بازداشت مدیر مالی 'هوآوی' در کانادا به درخواست آمریکا گفت که رویکرد چین آن است این مسئله جدا از مذاکرات تجاری است و یاد آور شد این بازداشت بر گفت و گوها تاثیری نخواهد گذاشت.

کانادا هفته پیش 'منگ وانژو'، مدیر مالی 'هوآوی' را به خاطر نقض تحریم های آمریکا بازداشت کرد و درصدد استرداد او به آمریکا بود در پی این اقدام کانادا، پکن یک تاجر و یک دیپلمات سابق کانادایی را بازداشت کرد.
روز چهارشنبه نیز وزارت خارجه کانادا مدعی شد که سومین شهروند این کشور هم در چین بازداشت شده است موضوعی که سخنگوی وزارت خارجه چین نسبت به آن اظهار بی اطلاعی کرد.

دادگاه ونکوور کانادا بعد از چند روز بازداشت خانم 'منگ'، او را با قید وثیقه ۷.۵ میلیون دلاری آزاد کرد تا دولت این کشور در رابطه با استرداد وی به آمریکا تجدیدنظر و تصمیم گیری کند.
'شی جین پینگ' رئیس جمهور چین و 'دونالد ترامپ' همتای آمریکایی او، اوایل ماه جاری در اجلاس سران G20 در آرژانتین، برای ادامه مذاکرات تجاری میان دو کشور و توقف تعرفه های جدید، به توافق رسیدند.

کد خبر 425978

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha