همشهری آنلاین: بوف اروپایی نام یک پرنده در معرض خطر انقراض است که با توجه به توانایی بالا در استتار، به سختی قابل شناسایی بوده و از همین رو برای یافتن آن از پهپاد کمک گرفته شده است.

بوف اروپایی

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، زمانی که خطری مانند آتش‌سوزی یا ساخت و ساز انسان‌ها تداوم زندگی این پرنده را تهدید می‌کند، شناسایی دقیق محل سکونت این پرندگان ضرورت پیدا می‌کند. اما استعداد بوف اروپایی برای مخفی کردن خود در طبیعت تحقق این هدف را دشوار می‌کند و لذا پژوهشگران چاره‌ای جز متوسل شده به پهپادها ندارند.

بوف اروپایی در زمان استتار کاملا به شکل تنه درخت درمی‌آید و حتی در زمان نزدیک شدن دیگر حیوانات یا افراد به خود نیز از جای خود تکان نمی‌خورد. لذا احتمال مجروح شدن یا حتی مرگ این پرندگان در صورت استفاده از روش‌های عادی و سنتی برای یافتن آنها وجود دارد.

چالش دیگر با توجه به ویژگی‌های ذاتی این پرنده پرهزینه بودن روش‌های عادی متداول یافتن و نجات آن است. از همین رو محققان دانشگاه کاردیف انگلیس پهپادهای مجهز به دوربین‌های حرارتی را برای یافتن این پرندگان به کار گرفته‌اند.

این پهپادها با عکسبرداری از ارتفاع ۱۰ تا ۵۰ متری از سطح زمین موفق به شناسایی پرندگان مذکور شده‌اند. نکته مهم این است که دوربین‌های به کار گرفته شده در هر زمان از شبانه‌روز می‌توانند این حیوانات را بدون ایجاد مزاحمت برای آنها بیابند.

کد خبر 425879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha