سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۲
۰ نفر

مریم قاسمی - خبرنگار: برای تهیه گزارش از مشکلات عبور و مرور دانش‌آموزان مدارس کیهانی در منطقه ۱۸، وارد خیابان حیدری جنوبی در شهرک ولی‌عصر(عج) می‌شویم و این مسیر را از ابتدای کوچه امام حسین(ع) ادامه می‌دهیم.

دانش آموز

پیاده‌رو کوچه امام حسین(ع) به کوی مدرسه، بوستان تیر و بلوار شهید مفتح امتداد پیدا می‌کند. از فاصله دور رنگ و رخسار مدارس ابتدایی دخترانه کیهانی نشان می‌دهد که این ساختمان‌ها جوان نیستند. زمان ظهر، وقتی ساعت ۱۲:۲۵ را نشان می‌دهد، دانش‌آموزان مدارس یک و ۲ کیهانی با روپوش‌های یاسی و مقنعه سفیدرنگ از در بزرگ آهنی مدرسه بیرون می‌آیند و این آغاز ماجراست.  

ساکنان شهرک ولی‌عصر(عج) عنوان می‌کنند که در زمان تعطیلی مراکز آموزشی جلو در مدارس حسابی شلوغ می‌شود که البته ممکن است دلایل خاص خودش را داشته باشد، مثل توقف سرویس مدارس یا خانواده‌هایی که برای همراهی فرزندان‌شان جلو مراکز آموزشی می‌ایستند، اما اینجا وقتی زنگ آخر مدرسه کیهانی به صدا درمی‌آید طول و عرض خیابان پر می‌شود از دستفروشان، بساطی‌ها و وانتی‌هایی که از بین رهگذران و والدین بچه‌های دانش‌آموز به دنبال مشتریان خود می‌گردند و با این کارشان بر وضعیت عبور و مرور شهروندان تأثیر منفی می‌گذارند.  

  •  عبور و مرور با چاشنی دلهره

تعدادی از والدین دانش‌آموزان جلو در مدرسه منتظر به صدا در آمدن زنگ آخر و آمدن فرزندانشان می‌مانند تا با هم سمت خانه‌شان بروند و تعدادی از دانش‌آموزان هم با پای پیاده و بدون همراه و یا با سرویس مدرسه در شهر تردد دارند. به جز لبوفروش و باقالی‌فروش که سرشان به کسب و کارشان گرم است و تلاش می‌کنند تتمه پول توجیبی بچه مدرسه‌ای‌ها را از آن خود کنند، بانوان دستفروش با دیدن خبرنگار و عکاس همشهری در کنار پیاده‌رو بوستان تیر از عکاسی و گزارش در این محل ممانعت می‌کنند و با اعتراض سعی می‌کنند ما را از این محل دور کنند.

با این حال در گوشه‌ای از بوستان تیر و دور از چشم وانتی‌ها و دستفروشان با تعدادی از والدین و اهالی درباره مشکلات اطراف مدرسه‌های کیهانی همصحبت می‌شویم، اما آنها قول می‌گیرند تا چهره و نامشان چاپ نشود. آنها می‌ترسند از سوی دستفروشان و وانتی‌ها شناسایی شوند و به دردسر بیفتند. یکی از بانوان هم‌محله‌ای که دست دختر بچه‌اش را گرفته و تند و تیز از کنار وانتی‌ها وارد بوستان تیر می‌شود، می‌گوید: «اینجا محله کوچکی است و همه همدیگر رامی شناسند.

حتی بیشتر وانتی‌ها و دستفروشان جلو مدرسه، بومی محله‌اند. این مسئله باعث شده تا کسی به آنها اعتراض نکند و اوضاع به این شکل درآید.» یکی دیگر از بانوان که فرزندش درکلاس سوم ابتدایی مدرسه کیهانی درس می‌خواند، می‌گوید: «این افراد جلو مدرسه پاتوق می‌کنند تا بلکه رهگذران و والدین دانش‌آموزان از آنها خرید کنند، اما با این کار مسیر رفت‌وآمد دانش‌آموزان را ‌بند می‌آورند و اجازه نمی‌دهــند به راحتی از خیابان رد شوند.

اگر فرزندانمان هنگام خارج شدن از مدرسه صدمه ببینند چه کسی جوابگوست؟ ‌» مادربزرگ یکی از بچه‌ها که برای همراهی نوه‌اش از مدرسه تا خانه، نیم ساعت جلو مدرسه صبر کرده، عنوان می‌کند که بعضی‌ها اینجا را با بازار اشتباه گرفته‌اند. مگر جلو مدرسه جای فروشندگی این اجناس است؟ باور کنید هربار سمت مدرسه‌راه می‌افتم دلهره دارم مبادا بچه‌ها زودتر از مدرسه تعطیل شوند و من به موقع نرسیده باشم. می‌ترسم در راه مدرسه تا خانه اتفاقی برایشان بیفتد.»

  •  لایی کشیدن میان کامیون و خاور

وقتی از بساط‌گستران و وانتی‌های اطراف مدارس دخترانه کیهانی فاصله می‌گیریم، متوجه مشکلات دیگری می‌شویم. عده‌ای از والدین، همراه دانش‌آموزان خود از میان بوستان تیر عبور می‌کنند تا با عبور از عرض بلوار شهید مفتح خودشان را به محل سکونت‌شان برسانند، اما این کار به همین راحتی نیست چون حاشیه بلوار مفتح و بوستان تیر به محل پارک انواع خودروهای سنگین مثل اتوبوس و کامیون تبدیل شده است. یعنی معبری که والدین و دانش‌آموزان هر روز باید از آن عبور کنند اسیر خودروهای سنگین شده و دید رهگذران و رانندگان عبوری را از بین برده است.

یکی از والدین همراه فرزند و ۳ دانش‌آموز دیگر سراسیمه و به زحمت خودش را از لابه‌لای اتوبوس و کامیون پارک شده به آن سوی بلوار مفتح می‌رساند. او از اینکه هر روز باید این مسیر پرخطر و اضطراب‌آور را طی کند ابراز نارضایتی می‌کند و می‌گوید: «پارک خودروهای سنگین کنار بوستان تیر درست نیست. وقتی می‌خواهیم از لابه‌لای ماشین‌ها به آن طرف خیابان برویم، رانندگان عبوری دید کافی ندارند و ما را نمی‌بینند و امکان دارد تصادف شود.» 

  •  مشکل به سرعت پیگیری و رفع می‌شود  

 محدوده مدرسه دکتر کیهانی در خیابان شهید مفتح جنوبی با علائم ترافیکی مثل خط‌کشی عابرپیاده، تابلو عبور دانش‌آموزان و... مشخص شده است تا تردد آسان و بی‌دغدغه‌ای داشته باشند. در خصوص توقف خودروهای سنگین در این خیابان، با اداره راهنمایی و رانندگی مکاتبه کرده‌ایم تا در گشتزنی‌ها، تذکرهای لازم را به رانندگان بدهند. چون این نقطه از منطقه حساس و حادثه‌خیز است، مشکلات موجود را به سرعت پیگیری و رفع می‌کنیم.  

  • علیرضا جهانشاد، مدیر حمل‌ونقل عمومی شهرداری منطقه ۱۸
کد خبر 425707

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha