همشهری‌آنلاین: مدیر کل آیسسکو در پیامی به نشست تخصصی منطقه‌ای "توسعه روزنامه‌های الکترونیکی در جهان‌ اسلام"در تهران، برنامه این سازمان تا سال ‪ ۲۰۰۹‬را معرفی میراث بزرگ و غنی فرهنگ اسلامی به جوانان عنوان کرد.

به ‌گزارش ایرنا از این نشست، دکتر"عبدالعزیز بن عثمان‌التویجری" برنامه‌های آیسسکو را بر اساس استراتژی فرهنگی در جهان اسلام از سال ‪ ۲۰۰۷‬تا ‪ ۲۰۰۹‬عنوان کرد و بر نقش رسانه‌ها در این زمینه تاکید کرد.

وی، برگزاری این نشست تخصصی رادر راستای این برنامه دانست و با اشاره به‌این که امروزه، نقش فناوری و تکنولوژی در کمک به رشد و تعالی فرهنگی بر همگان روشن است، افزود : مقوله فرهنگ با ابعاد وسیع و گسترده‌اش چنان رابطه خود را با حوزه‌های دیگر از جمله حوزه فناوری تنیده است، که گاه تفکیک محتوای فرهنگی و شیوه و راهکار ارائه آن بسی دشوار است.

مدیر کل آیسسکو در بیانیه خود افزوده است : در این میان مضامین فرهنگی جایگاه خاص خود را دارند،به ویژه که مضامین فرهنگی و عوامل دینی در دنیای امروز در هم آمیخته شده‌اند.

"فرهنگ غنی اسلامی که همچون گوهری درخشان بر تارک بشریت درخشیده است." مدیرکل آیسسکو، رسانه‌های جمعی و ارتباطی را در میان امکانات و ابزار پدید آمده در حوزه فناوری، دارای جایگاه شاخصی در انتقال مفاهیم و مضامین فرهنگی دانسته و اظهار داشت : امروزه با پدیدار شدن فناوری‌های نوین و سیطره اینترنت، مقوله روزنامه‌های الکترونیکی جای خود را بیشترازگذشته پیدا کرده است. از این رو این ابزار فناورانه به شیوه مناسبی می‌تواند در خدمت توسعه فرهنگ قرار گیرد.

عبدالعزیز در پیام خود با تاکید بر این که در حوزه مخاطب شناسی، برای انتقال و معرفی فرهنگ اسلامی، نسل جوان ازاهمیت بسیار زیادی برخوردار است، افزود: معرفی و انتقال فرهنگ به نسل جوان همانند تضمین استمرار پویایی مفاهیم اسلامی و نیز حیات جوامع ‌اسلامی است،این امر رسالتی بر عهده ما نهاده که ‌برای معرفی فرهنگ و تمدن جهانی‌ اسلام به‌ نسل جوان با حفظ و انتقال ویژگی‌های فرهنگ اسلامی و با استفاده از فناوری رسانه‌ای برنامه‌ریزی جدی کنیم.

وی با اشاره به نقش سازمان آیسسکو در این زمینه،تصریح کرد:این سازمان معرفی فرهنگ اسلامی درعرصه بین‌المللی و جهان اسلام را رسالت خویش می‌داند، و تقویت و تشویق برگزاری نشست‌هایی برای معرفی فرهنگ اسلامی توسط روزنامه‌های الکترونیکی را مورد حمایت و در اولویت‌های خود قرار می‌دهد .

به گفته وی، سازمان آیسسکو بر آن باور است که کشورهای جهان اسلام که دارای پشتوانه فرهنگی بزرگی هستند و با در پیش گرفتن سیاست فرهنگی هماهنگ و روشن درزمینه‌ارتقای کیفیت فناوری و بهره‌مندی از توانمندی رسانه‌های جمعی بتوانند در انتقال و معرفی فرهنگ غنی و متعالی اسلامی به نسل جوان خود نقش موثری ایفا کنند.

دکتر احمدزاده کرمانی ، رئیس دانشکده خبر نیز در این نشست در سخنانی درباره "اسلام و سایبر ژورنالیسم" گفت : به واسطه آرایش افسار گسیخته تکنولوژی‌های نوین، جهان وب از میانه دهه ‪ ۹۰‬میلادی همانند رسانه‌ای جدید و قدرتمند، پا به عرصه ظهور نهاده است.

احمدزاده با طرح این پرسش که "وب" چیست؟، افزود: در هر جایی که افراد به رایانه دسترسی داشته باشند، قادر خواهند بود که به آرایش وسیعی از اطلاعات دست یابند و "وب" در واقع بازنمایی تمام جهان است.

وی تصریح کرد: امروزه بسیاری از اندیشمندان برآنند که وب نوعی رسانه جمعی دموکراتیک است، زیرا بسیاری از افراد می‌توانند محتوای وب را خلق و ایجاد کنند.

رئیس دانشکده خبر با بیان این که تقریبا هر فردی می‌تواند سایتی را ایجاد کند، افزود : در این شرایط، دروازه‌بانان سنتی رسانه‌ها حاضر نیستند تا از صحت اطلاعات مطمئن شوند، از این رو متاسفانه فضای وب به خاطر این ویژگی در معرض اطلاعات مضر و آلوده قرار گرفته است.

احمدزاده خاطرنشان کرد: ما باید بپذیریم که دنیای مجازی بر اثر توهمی دیجیتالی شکل یافت، ساخت زمان و مکان را در نور دیده و تمام پدیده‌ها اعم از واقعی و غیرواقعی را دربرگرفته است.

"به نحوی که اکنون فضای وب بیش از آنکه تکنولولوژی باشد یک محیط است با مختصات و ویژگی‌های خاصی که می‌تواند بر رفتار مخاطبان تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد."
رئیس دانشکده خبر با اشاره به ‌استفاده‌هایی که می‌توان از این فضای مجازی کرد، گفت : برای مثال، متفکران اسلامی می‌توانند مبانی مسائل اسلامی را سریعتر و از طریق فضای سایبر به‌دست آورند،در واقع چیزی که ما آن را اجتهاد می‌نامیم امروزه به کمک فضای مجازی مسیرش هموارتر شده است.

وی افزود:در فضای سایبر ما می‌توانیم از طریق معرفی عقاید مشترک اسلامی ، زمینه‌های همگرایی امت اسلامی را فراهم آورده و زمینه‌های همبستگی امت را در فضای دیجیتال فراهم سازیم و از این طریق تبلیغ دین و پیام قرآن مجید را تسهیل سازیم .

رئیس دانشکده خبر تاکید کرد:در قرن ‪۲۱‬رسانه‌های اجتماعی اعم از وبلاگ‌ها و روزنامه‌های الکترونیکی نقش مهمی در هدایت و مهندسی افکار عمومی در سطوح محلی، ملی و بین‌المللی دارند، به نحوی که تمام ابعاد زیست امروزی اعم از اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

رئیس دانشکده خبر،فضای سایبر را فضای مساعدی رابرای گفتگوی بین ادیان ، فرهنگ‌ها و جوامع بشری دانست و افزود: نشریات الکترونیکی می‌توانند از جمله مصادیق مهم این دیالوگ و گفتگو باشند.

دکتر حسن فرتوسی، مدیر فرهنگ و ارتباطات دفتر منطقه‌ای آیسسکو نیز در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا گفت: هدف نشست تخصصی منطقه‌ای " توسعه روزنامه‌های الکترونیکی در جهان اسلام " توسعه و پیشبرد به کارگیری فناوری در زمینه‌های فرهنگی و فرهنگ ارتباطات در منطقه آسیاست.

وی افزود:تاکنون درمدت برگزاری این نشست، کارگاه‌های تخصصی با موضوعات مختلف رسانه‌ای از جمله درباره تئوری‌های روزنامه‌نگاری الکترونیکی به همراه دوره عملی آن که آموزش جستجو در گوگل و نحوه استفاده بهینه از گوگل و امکانات برگزار شده است.

همچنین آموزش نحوه استفاده از نرم‌افزارهای جستجوگر، چگونگی فعالیت با با بلاگرها،جستجوی حرفه‌ایی در اینترنت و... از دیگر برنامه‌های این کارگاه بود.

نشست "توسعه روزنامه‌های الکترونیکی در جهان‌اسلام" که از دوم بهمن ماه در تهران آغاز شده و تا امروز چهارشنبه،باحضور نمایندگان هفت کشور ایران، پاکستان، قرقیزستان،مالزی،اندونزی،بنگلادش و تاجیکستان و همچنین خبرنگاران با سابقه مطبوعات و به منظور بالا بردن توان حرفه‌ای آنان، ادامه داشت.

 

کد خبر 42552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز