دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در سخنانی با اشاره به فشار رسانه‌ای و حملات گسترده شبکه‌های اجتماعی در میان کشورهای عربی گفت: جهان عرب هم اکنون دچار بحران هویت است.

بشار اسد

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری سوریه در گفت و گو با روزنامه «عمان دیلی» افزود : جنگ علیه سوریه از ۲۰ سال پیش آغاز شده است و تنها زاده حوادث سال ۲۰۱۱ نیست بلکه از سال ۱۹۶۷ با ورود رسانه ها و اوج گرفتن شبکه های اجتماعی از آغاز سال ۲۰۰۰ به اوج خود رسید و از آن بر ضد اعراب استفاده و بسیاری از افکار و اندیشه ها و خواسته ها به آنها تلقین شد.

وی افزود که در حال حاضر منطقه عربی با یک بحران هویت مواجه است. این بحران هویتی سلاحی است که میان ملت‌های عرب منتشر می‌شود و از نظر ما سلاح بدی است. ما هویت‌هایی را خلق کردیم که خود این هویت‌ها بحران‌هایی را ایجاد کردند بنابراین عرب، سریانی و کرد چه ارتباطی با هم دارند، آری تمامی این هویت‌ها وجود دارند. ما با صحبت درباره عرب، سکولار و مسلمان هویت‌هایی را ایجاد کردیم که همین هویت‌ها خود بحران‌هایی را خلق کردند.

رئیس جمهور سوریه تصریح کرد: ما باید یک هویت و گرایش واحد پیدا کنیم، درست مانند ترک‌ها (ترکیه) که به دنبال تقویت هویت خود در سراسر جهان هستند. چنانچه ما با این مساله با اندیشه و تفکر مقابله نکنیم جنگ‌های آینده دشوارتر خواهد شد و ما معتقدیم که جنگ در سوریه صرفا یک ایستگاه است و مساله فراتر از بعد شخصی است، افراد جامعه سوریه مسئولیت این کشور را در برابر آنچه ضد آن است برعهده دارند به همین دلیل باید یک هویت واحد برای مقابله با حجم شکافی که بزرگتر از توان کشور است و از سوی طرف های خارجی و رسانه های آن حمایت می شوند، شکل داد.

اسد تاکید کرد: بحران در سوریه نتایج مثبت و منفی داشته و باعث شده است تا نقاط مثبت را حفظ و نقاط منفی را در مرحله آینده که سوریه ای جدید بنا گذاشته می شود، رفع کنیم.

رئیس جمهوری سوریه نقش سلطان نشین عمان را در برخورد با بحران های منطقه ستود و افزود که مسقط در هفت سال گذشته روابط خود را با سوریه حفظ کرد که این نشان دهنده فهم عمیق این کشور از بحران و رخدادهای سوریه است.

وی گفت، عمان دائما نقش تاثیر گذاری در برخورد با بحران های منطقه داشته که اولین آن در موضوع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در دهه ۸۰ میلادی بود که جهان به ایران پشت کرد اما مسقط ارتباط خود را با تهران تا پایان جنگ قطع نکرد و در نزدیکی مواضع ایران و عراق نقش مهمی داشت.

اسد تصریح کرد عمان در هفت سال گذشته با وجود اینکه کشورهای عربی و منطقه ای و بین المللی روابط خود را با دمشق قطع کردند در ارتباط با سوریه بود چرا که این کشور درک عمیقی از بحران سوریه و ابعاد جنگ بین المللی که علیه آن شروع شده بود، داشت.

رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد که باقیمانده خاک سوریه که در اشغال تروریست ها قرار دارد چه با صلح یا با گزینه نظامی باز پس گرفته می شود همانطور که مناطق جنوبی سوریه از اشغال تروریست ها آزاد شده و در حال حاضر تنها به راه حل سیاسی فرصت داده شده اما برای عملیات نظامی نیز آماده ایم و مستلزمات آن فراهم شده اما برخی گروهها نامه هایی به ترکیه ارسال کرده و خواستار گفت و گوی سیاسی و ایجاد مناطق بی طرف به مساحت ۱۵ تا ۲۰ کیلومتری از دو طرف شده اند و در مذاکرات اخیر در خصوص آن توافق شده است.

اسد گفت این توافق فرصت آخری است که به گروهای مسلح و حامیان آنها داده می شود و روسیه و ایران حامی سوریه هستند و بزودی همه خاک سوریه بازپس گرفته می شود و اجازه نمی دهیم که هیچ جایی از سوریه تحت تسلط گروه خاصی باشد.

کد خبر 425114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha