همشهری آنلاین: سرنگ اینفلیتور که نمونه داخلی آن توسط محققان ایرانی و با هدف بی‌نیازی کشور در حوزه واردات تجهیزات پزشکی تولید شده است وارد فاز تولید انبوه شد.

سرنگ آنژیوپلاستی

به گزارش ایسنا، سرنگ اینفلیتور یکی از تجهیزات یک‌بار مصرف حوزه قلب و عروق است که نمونه داخلی آن به همت جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه علم و صنعت ایران و با هدف بی‌نیازی کشور در حوزه واردات تجهیزات پزشکی تولید شده و با توجه به اخذ پروانه تولید از اداره کل تجهیزات پزشکی، وارد فاز تولید انبوه شده است.

محمدحمید سکادفکر،  محقق دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه محصول «سرنگ اینفلیتور»  در عمل آنژیوپلاستی مورد استفاده قرار می‌گیرد، توضیح داد: این محصول در دو بخش باد کردن بالن در عمل آنژیوپلاستی و استنت‌گذاری (فنرگذاری) به منظور درمان انسداد عروق کرنری قلب کاربرد دارد.

وی آنژیوپلاستی را شیوه‌ای درمانی برای رفع تنگی رگ‌های خونی و گرفتگی قلب دانست و توضیح داد: این عمل جراحی به دنبال تشخیص قطعی رگ‌های مسدود شده در قلب (بر اثر کلسترول و ...) انجام گرفته و طی آن نواحی باریک شده در مجرای رگ به کمک باد کردن یک بالن کوچک مخصوص در داخل رگ، باز می‌شوند.

این محقق دانشگاه علم و صنعت ایران اضافه کرد: همچنین در مواردی که بالون زدن جواب‌گوی رفع انسداد رگ‌های قلبی نباشد، یک وسیله فنرمانند به نام استنت (stent) همراه با بالون مورد استفاده قرار گرفته و رگ را باز نگه می‌دارد و بدین صورت مانع از عود انسداد رگ می‌شود.

سکادفکر، بالون را دارای انواع گوناگون و پرکاربرد در رفع گرفتگی عروق در نقاط مختلف بدن توصیف کرد و ادامه داد: بسته به نوع گرفتگی، بالون متفاوت مورد استفاده قرار گرفته و میزان فشار وارده به آن نیز متفاوت خواهد بود.

وی تصریح کرد: در بعضی موارد که ترکیبات کلسیمی در گرفتگی رگ‌ها وجود دارد، انسداد و بستگی رگ به قدری شدید است که ممکن است فشار وارده از سوی پزشک به ۳۰ اتمسفر نیز برسد؛ این در حالی‌است که عرف آن است که حداکثر تا ۲۳ واحد فشار به بالن وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: این میزان فشار، میزان بالایی بوده و دستگاهی که بخواهد آن را تأمین کند، باید از دقت بالایی برخوردار باشد؛ بدین صورت که نشتی پس ندهد و شلنگ انتقال‌دهنده فشار نیز تحمل آن را داشته باشد.

سکادفکر با اشاره به یکبار مصرف قید شدن سرنگ اینفلیتور در طرح سلامت، تصریح کرد: بعد از شروع تحریم‌ها، دستورالعملی از سوی وزارت بهداشت صادر شد مبنی بر آن‌که محصولاتی که قابلیت استریل دوباره را دارند، مجدداً استریل شده و دوباره مورد استفاده قرار گیرند که این موضوع شامل محصول اینفلیتور نیز شد.

وی ارزبری محصول و تولید نشدن آن در داخل را یادآور شد و اظهار کرد: ریسک استفاده مجدد از این محصول چندان بالا نیست و پزشکان نیز به خاطر تولید نشدن آن در داخل و جلوگیری از خروج ارز از کشور، به نوعی مجبور به این کار بودند.

این محقق دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: از آن‌جایی که استریل دوباره محصول کار نیروی انسانی است، می‌تواند مستلزم خطا و باعث انتقال بیماری باشد.

وی درباره زیست‌سازگاری این محصول توضیح داد: پس از آن که محصولات وارد مرحله تولید انبوه شوند، باید آزمون‌های زیست‌سازگاری را پشت سر بگذارند. البته زیست‌سازگاری بر حسب نوع استفاده از محصول، نوعِ تماس با بیمار و ... متفاوت است و هر محصولی باید آزمون‌های مخصوص به خود را پشت سر بگذارد که محصول سرنگ اینفلیتور نیز از این جهت به عنوان یک محصول زیست‌سازگار مورد قبول واقع شده است.

مدیرعامل شرکت تولیدکننده سرنگ اینفلیتور با بیان اینکه محصول را مشابه با نمونه‌ای تولید کرده‌ایم که پزشکان بیشترین رغبت را به استفاده از آن نشان می‌دهند، ادامه داد: به جرأت می‌توان گفت عملکرد محصول اینفلیتور فعلی از عملکرد نمونه خارجی آن بهتر است.

سکادفکر، پشتوانه این موضوع را انجام تست‌های بالینی از سوی پزشکان دانست و تأکید کرد: چنان‌چه پزشکان ایرانی از این محصول استفاده کنند، قطعاً رضایت کافی را خواهند داشت.

سالانه ۳۰۰ هزار عدد نمونه خارجی سرنگ اینفلیتور از کشورهایی همچون فرانسه، چین و ترکیه وارد کشور شده و به واسطه آن مبلغ ارزی معادل ۴.۵ میلیون یورو از کشور خارج می‌شود. در حال حاضر پیش‌بینی شده محققان کشورمان قادر به تولید سالانه ۱۲۰ هزار سرنگ اینفیلتور در کارخانه تولید این محصول، واقع در مهرشهر کرج باشند که این خط تولید، صرفه‌جویی ارزی را به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 424947
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha