پنجشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیماری شریان‌ کورونر(CAD) یا بیماری عروق کورونر قلب (CHD) عارضه‌ای است که در آن پلاکی درون شریان‌های کورونر - شریان‌های تغذیه کننده عضله قلب با خون اکسیژن‌دار - ایجاد می‌شود.

این پلاک از چربی، کلسترول، کلسیم، وسایر مواد موجود درخون تشکیل می‌شود. هنگامی که این پلاک درون شریان‌ها تشکیل می‌شود، عارضه ایجاد شده را تصلب شرایین یا آتروسکلروز می‌گویند.

پلاک شریان‌ها را تنگ می‌کند و جریان خون به عضله قلب را کاهش می دهد. این پلاک همچنین احتمال ایجاد لخته خون  را درون شریان افزایش می‌دهد. لخته‌های خون ممکن است به طور نسبی یا کامل جریان خون را مسدود می‌کنند.

هنگامی که شریان‌های کورونر قلب باریک یا مسدود می‌‌شوند، خون اکسیژن‌دار نمی‌تواند به عضله قلب شما برسد. در نتیجه ممکن است آنژین صدری یا حمله قلبی رخ دهد.

آنژین صدری درد یا ناراحتی قفسه سینه است که هنگامی رخ می‌دهد که خون اکسیژن‌دار کافی به منطقه‌ای از عضله قلب نمی‌رسد.

آنژین صدری ممکن است به صورت احساس فشار یا سنگینی در قفسه سینه احساس شود. درد ممکن است همچنین در شانه‌ها، بازوها، گردن، فک، یا پشت حس شود.

حمله قلبی هنگامی رخ می‌دهد که جریان خون به بخشی از عضله قلب به طور کامل قطع می‌شود. در نتیجه  خون اکسیژن‌دار به آن منطقه عضله قلب نمی‌رسد و باعث مرگ آن می‌شود. حمله قلبی بدون درمان سریع می‌تواند به عوارضی وخیم و حتی مرگ منجر شود.

در طول زمان، بیماری عروق کورنر قلب می‌تواند به ضعف عضله قلب و نارسایی قلب و نیز بی‌نظمی ضربان قلب (آریتمی) منجر شود.

نارسایی قلب بیماری است که در آن قلب نمی‌تواند خون کافی را به سراسر بدن تلمبه کند.
بیماری عروق کورونر قلب شایع‌ترین نوع بیماری قلبی است و شایع‌ترین علت مرگ و میر در هردوی زنان و مردان است.

تغییر شیوه زندگی، مصرف دارو و/یا انجام اعمال پزشکی توصیه‌شده می‌تواند به طور موثری در اغلب افراد از این بیماری پیشگیری یا آن را درمان کند.

کد خبر 47423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز