همشهری آنلاین: بعد از چندین روز گمانه‌زنی درباره شرکت یا عدم شرکت امیر قطر در نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، وزارت خارجه قطر اعلام کرد که وزیر مشاور در امور خارجه این کشور در این نشست شرکت خواهد کرد.

نشست شوراي همكاري خليج فارس

به گزارش بی بی سی، احمد المریخی مدیر روابط عمومی وزارت خارجه قطر در توییتر نوشت که سلطان المریخی، وزیر مشاور در امور خارجه این کشور به عنوان سرپرست هیات نمایندگی قطر در نشست شورای همکاری خلیج فارس، وارد ریاض شده است.

نشست سالانه شورای همکاری خلیج فارس امروز یکشنبه (۱۸ آذر) در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار می‌شود.

به رغم اختلافات قطر با عربستان و امارات، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، برای شرکت در این نشست به ریاض دعوت شده بود.

عدم حضور امیر قطر در ریاض با واکنش فوری شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین روبه‌رو شد که در توییتی، تصمیم قطری‌ها را برای فرستادن وزیر خارجه به جای امیر، به باد انتقاد گرفت.

وزیر خارجه بحرین در توییتی نوشت که امیر قطر می‌بایست "خواسته‌های منصفانه" را می‌پذیرفت و در نشست شرکت می‌کرد.

او پیش از آغاز نشست نیز از قطری‌ها انتقاد کرده بود و گفته بود که این کشور "همه پل‌های پشت سرش" را خراب کرده است.

شورای همکاری خلیج فارس حدود دو سال بعد از انقلاب اسلامی در ایران و با حضور کشورهای عربستان، امارات، کویت، قطر، بحرین و عمان تاسیس شد.

این شورا در دو سال اخیر تحت تاثیر بحران دیپلماتیک قطر قرار گرفته است. قطر از سوی عربستان و امارات متهم شده که از تروریسم حمایت می‌کند و برخلاف سیاست کلی ریاض با ایران ارتباط نزدیکی دارد. قطر اتهام حمایت از تروریسم را رد کرده است.

در شورای همکاری خلیج فارس، کشورهای کویت و عمان خود را از بحران قطر دور نگاه داشته‌اند و با این کشور روابط عادی دارند. اما عربستان، بحرین و امارات با قطر قطع رابطه کرده‌اند.

عبداللطیف بن راشد الزیانی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، پیش از آغاز این نشست گفت که رابطه کشورهای عضو این شورا با ایران، از جمله موضوعات این نشست خواهد بود.

عربستان به همراه متحدینش، بحرین و امارات، ایران را متهم می‌کند که با تحریک شیعیان در این کشورهای جنوبی خلیج فارس در تلاش است تا این کشورها را بی‌ثبات کند. ایران این اتهام را رد کرده است.

در مقابل کویت و عمان به دنبال عادی‌سازی روابط با ایران هستند. کویت همچنین در تلاش بوده تا در جریان اختلافات قطر نیز میانجیگری کند.

نشست سالانه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در حالی به میزبانی ریاض برگزار می‌شود که عربستان در هفته‌های اخیر با بحران کم‌سابقه قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار در کنسولگری این کشور در استانبول روبه‌رو بوده است.

در کنار مقام‌های عالی‌رتبه امنیتی، محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور که از او به عنوان حاکم دوفاکتوی کشور نام برده می‌شود، متهم هستند که به شکل مستقیم در این قتل دست داشته‌اند. دربار سعودی هرگونه اطلاع محمد بن سلمان از قتل را تکذیب کرده است. اما به گزارش رسانه‌های آمریکایی، سازمان سی آی ای به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهند او از قتل اطلاع داشته است.

کد خبر 424943

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha