چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

وقتی موج اول سرما از راه رسید و مردم عزیز دسته دسته به جای رفتن به سرکار اقدام به ساختن آدم برفی کردند

به اطلاعتان رساندیم که نگران فهرست کوتاه کالاهای لوکس نباشید چون با استناد به گفته‌های حسین مهاجران، رئیس تعاونی فروشندگان میوه وسبزی تهران، نیمی از پرتقال‌های باغ‌های شمال در سرمای زیر صفر درجه دی‌ماه یخ زد و از بین رفت و در ادامه هم مژده دادیم که با در نظر گرفتن شرایط، هیچ بعید نیست از امروز تا شب عید پرتقال و نارنگی را مثل هندوانه شب یلدا به عنوان کالای لوکس به خانه‌هایتان ببرید.

علاوه بر همه اینها هشدار هم دادیم که به احتمال زیاد به زودی پرتقال‌های یخ زده به بازار سرازیر خواهند شد و کام خریداران از همه جا بی‌خبر را تلخ خواهند کرد که متاسفانه این اتفاق هم افتاد. مهاجران می‌گوید: مغازه‌دارها که از گله و شکایت خریداران و عودت دادن پرتقال‌های یخ زده خسته شده‌اند این روزها سراغ انواع وارداتی رفته‌اند.

به گفته او در حال حاضر هرکیلو پرتقال مصری، به قیمت 1600تومان فروخته می‌شود که 5/2برابر قیمت واقعی است، اما هم خریداران و هم فروشنده‌ها پرتقال وارداتی را به پرتقال یخ‌زده ترجیح می‌دهند. مهاجران معتقد است: تا 20روز آینده یا حتی تا آخر بهمن نمی‌توان برای عرضه پرتقال‌های یخ زده در بازار فکری کرد، چون نمی‌توان تولید کننده‌ها را وادار کرد که پرتقال یخی را بچینند. از طرف دیگر امکان شناخت پرتقال یخی و تلخ برای خریدار وجود ندارد.

رئیس تعاونی فروشندگان میوه و سبزی تهران می‌گوید: تا 25روز آینده پرتقال‌های تلخ یخی از بازار جمع‌آوری خواهند شد و جای خود را به پرتقال‌های انباری خواهند داد. او در مورد قیمت فعلی مرکبات در بازار می‌افزاید: باتوجه به هزینه‌های چیدن، بسته‌بندی و حمل ونقل و با در نظر گرفتن شرایط ناشی از سرما، قیمت عمده فروشی مرکبات تا 25درصد افزایش یافته است. به جز این مغازه‌دارها هم 30 تا35 درصد دیگر به قیمت اضافه می‌کنند. در نتیجه قیمت مرکبات در مغازه‌ها و میوه‌فروشی‌ها 50 تا55 درصد بیشتر شده است.

به گفت مهاجران فعلا در بازار خرده‌فروشی تهران پرتقال رسمی و تامسون به ترتیب کیلویی 800 و1000 تومان فروخته می‌شود. قیمت نارنگی بندرعباس هم به 1200تومان رسیده است. آن‌طور که رئیس تعاونی فروشندگان میوه و سبزی تهران می‌گوید سرمای زمستانی دامن بازار سبزی را هم گرفته و برای مثال قیمت شنبلیله را به کیلویی 2هزار تومان رسانده، هرچند که چند روزی است که قیمت‌ها کمی متعادل‌تر شده‌اند.

مهاجران می‌گوید: احتمالا از میان میوه‌ها سیب، خیار جیرفت و نارنگی بندرعباس برای رسیدن به شب عید از سرمای زمستان جان سالم به درخواهند برد. او پیش بینی می‌کند که اگر واردات کافی و مناسب در ماه‌های باقیمانده از سال صورت نگیرد برای مصرف عید قطعا با کمبود پرتقال و نارنگی مواجه خواهیم شد.

چراغعلی، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار هم یخ‌زدگی مرکبات را تایید می‌کند، اما معتقد است حتی به رغم خسارات ناشی از سرمای هوا از امروز نمی‌توان کمبود در بازار شب عید را پیش‌بینی کرد. او از عرضه پرتقال جنوب و نارنگی پاکستانی در میادین خبر می‌دهد و می‌گوید: وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و بازرگانی قول همکاری داده‌اند و قرار است برای تامین نیاز داخلی، واردات به میزان کافی صورت گیرد.

این وعده و صحت آن را محمدصادق مفتح معاون وزیر بازرگانی هم تایید می‌کند. مفتح به برنا گفت: تعرفه واردات میوه از 15بهمن به صفر می‌رسد و به این ترتیب واردات خوبی انجام خواهد شد، ضمن اینکه 60هزار تن پرتقال هم برای شب عید ذخیره کرده‌ایم. معاون وزیر بازرگانی البته گرانی مرکبات در بازار را از اساس تکذیب می‌کند.

به گفته مفتح فقط 60درصد پرتقال‌های درختی یخ زده نه 60درصد مرکبات کشور و در حال حاضر هم با وجود سرما و یخ‌زدگی، قیمت مرکبات و پرتقال در بازار بسیار متناسب است.

کد خبر 42479

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز