همشهری آنلاین: روسیه آمریکا را به بهانه‌جویی برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد متهم کرد.

پوتين

به گزارش یورونیوز، کاخ کرملین روز چهارشنبه ۱۴ آذر با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به مهلت ۶۰ روزه آمریکا به روسیه برای پایان دادن به «نقض» پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کاخ سفید را متهم کرد که خود به دنبال بهانه‌ای برای خروج از این پیمان است.

وزارت خارجه روسیه نیز روز چهارشنبه ۱۴ آذر اعلام کرد که آمریکا هیچ مدرکی دال بر اینکه روسیه مفاد پیمان منع موشک‌های هسته‌ای را نقض کرده باشد ندارد. در عین حال روسیه تاکید کرد حاضر است در این خصوص با آمریکا گفتگو کند.

ایالات متحده روز ۴ دسامبر(۱۳ آذر) به روسیه یک اولتیماتوم ۶۰ روزه برای پایان بخشیدن به آنچه «نقض» این پیمان نامیده، داده است. همچنین واشنگتن تهدید کرده در صورتی که روسیه به این اولتیماتوم عمل نکند ایالات متحده ظرف مدت ۶ ماه از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج خواهد شد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری در روز چهارشنبه اعلام کرد که سفارت آمریکا در مسکو، بعد از ظهر روز سه‌شنبه طی یادداشتی به اطلاع روسیه رسانده که این کشور از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج خواهد شد مگر اینکه روسیه با درخواست‌های آمریکا موافقت کند.

خانم زاخارووا همچنین افزود: «ما این اسناد را برای بررسی بیشتر دریافت کردیم اما باید خاطرنشان سازیم که اینها اتهامات بی‌اساسی است که به ما وارد می‌شود. ما بارها گفته‌ایم که اینها حدس و گمان است و هیچ مدرکی دال بر نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای از سوی ما ارائه نشده است.

گفتنی است ناتو هم به طور رسمی روسیه را به نقض پیمان منع استفاده از موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) که در سال ۱۹۸۷ میان ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی امضاء شد، متهم کرد.

براساس مفاد این پیمان تولید و استفاده از موشک‌های هسته‌ای با برد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر ممنوع است. حالا آمریکا که این روزها در حال خارج شدن از پیمان‌های بین‌المللی مختلفی است، روسیه را تهدید کرده که ظرف مدت ۶ ماه از این توافق هم خارج خواهد شد.

کد خبر 424609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha